Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Imperia
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 30 december 2004, 05:10
De Noorse zangeres Helena Iren Michaelsen schitterde eerder dit jaar volop met haar indrukwekkende stemgeluid op het bombastische 'The Ancient Dance Of Quetesh', het debuut van haar nieuwe gothic metalband Imperia. Bij liefhebbers van dit soort atmosferische metal is Helena overigens al een bekend gezicht. Sinds 1996 om precies te zijn. In dat jaar trad zij namelijk toe tot Trail Of Tears.



Na twee albums ('Disclosure In Red' in 1998 en 'Profoundemonium' in 2000) ontstaan er echter conflicten tussen haar en de overige Tear Trailers, waarna zij in 2000 de band verlaat. Een paar jaar later duikt ze op in Sahara Dust, de band van ex-After Forever-gitarist Mark Jansen, inmiddels omgedoopt tot Epica. Deze samenwerking loopt, wederom vanwege conflicten, al snel spaak, waarna mevrouw Michaelsen wederom haar biezen pakt.

"Of ik zo'n lastig persoon ben? Nee hoor, helemaal niet. Maar het is voor mij nou eenmaal erg belangrijk om met mensen te werken die ik volledig kan vertrouwen. Ook moeten het in zekere mate gevoelsmensen zijn. Dat ben ik zelf namelijk ook en daarom kan en wil ik niet met kille of arrogante mensen werken. Of met mensen die zich beter voelen dan een ander. Voor mij is iedereen gelijk."

Toch lijkt je huidige band Imperia zich vooral rondom jou te concentreren. Hoe belangrijk zijn de overige leden van Imperia? Ik vraag dit omdat kort na de oprichting van de band, gitarist Henri Sattler en drummer Ariën Van Weesenbeek (beiden God Dethroned) al vertrokken waren en vrij snel alweer waren vervangen.

"Alle leden binnen Imperia zijn even belangrijk. Maar plezier in wat we doen is het allerbelangrijkste. De sfeer is gewoon enorm verbeterd sinds deze bezettingswisseling. Dus ik neem aan dat deze wijziging voorbestemd was."

In interviews zei je over 'The Ancient Dance Of Quetesh' dat dit de muziek is die je altijd al had willen maken.

"Inderdaad. Voor het eerst heb ik een album gemaakt, dat precies zo is geworden als ik het in mijn hoofd had. Gelukkig is het album ook uitstekend ontvangen. In de meeste magazines kregen we erg positieve kritieken en in bladen in België en Spanje was 'The Ancient Dance Of Quetesh' zelfs CD van de maand."

"Een aantal songs heb ik in mijn eentje geschreven, bij andere songs heb ik hulp gehad. Verder heb ik besloten welke songs we uiteindelijk voor het album zouden gebruiken en welke af zouden vallen. Dat betekende niet dat mijn mening heer en meester was. Ik haat regels en mensen die een ander zeggen wat ze moeten doen. De input van de overige bandleden was ten allen tijde van harte welkom."

"Wij voelen elkaar gewoon erg goed aan. Vaak begrijpen we elkaar, zonder een woord gezegd te hebben. Ik denk dat zo'n onderlinge verstandhouding erg belangrijk is. Het scheelt sowieso een hoop repeteren. Wat voor mij belangrijk was, was dat het eindresultaat echt met kop en schouders boven de overige bands in dit genre moest uitsteken."


Het gothic metalgenre is in Nederland al een tijdje erg populair en is hier rijk vertegenwoordigd. Alhoewel jij Noors van origine bent, heeft Imperia in Nederland min of meer vorm gekregen. En omdat jullie getekend hebben bij Ebony Tears, concentreert Imperia zich ook voornamelijk op Nederland. Hoeveel puike gothic metalbands kan dit kleine landje aan, volgens jou?

"Ik denk dat het vooral erg belangrijk is om origineel te zijn. Trouwens, ik vind de doorbraak die dit genre heeft beleefd, volkomen terecht. 'It was about time, I think.' Imperia is echter al jaren terug ontstaan. De eerste Imperia-songs heb ik namelijk al in Noorwegen geschreven, lang voordat hier in Nederland de hype rond dit genre van de grond kwam."

Naast Imperia heb je ook het project Angel gelanceerd, dat meer akoestisch rockgeoriënteerd is. Hoe staat het daarmee?

"Voor Angel heb ik getekend bij Black Lotus. Volgend jaar, eind februari gaan we een album opnemen. Ik kan nou eenmaal geen genoeg krijgen van het schrijven van songs en live vertolken daarvan."


Jouw verleden is getekend door huiselijk geweld, mishandeling, incest en alcoholmisbruik. Zowel jij als je moeder werden door jouw vader stelselmatig mishandeld en ook in latere relaties kreeg je met geweld te maken. Je moeder is in februari van dit jaar zelfs vermoord door haar toenmalige partner, nadat deze drie uur onophoudelijk op haar had ingeslagen. Dit album heb je aan haar opgedragen en een aantal nummers handelt tekstueel over het geweld en de mishandeling uit je verleden. Is het niet je reinste zelfkwelling om dergelijke teksten avond aan avond op het podium te zingen?

"Ja, dat is zeker niet altijd makkelijk. Het komt nogal eens voor dat de tranen over mijn wangen rollen als ik op het podium sta en deze nummers zing. Maar overal waar ik ga, overal is mijn moeder in mijn hart bij me. Ze geeft me kracht."

Voel je je er prettig bij om in interviews over de ingrijpende gebeurtenissen uit je verleden te praten?

"Ik ben een open iemand. Zo ben ik nou eenmaal. Ik ben ook erg close met ons publiek. They are my family. Ik krijg e-mails van mensen die me vertellen dat ze zich herkennen in onze muziek en mijn verhaal. Bijvoorbeeld omdat ze zelf soortgelijke dingen hebben meegemaakt. Zulke dingen raken me enorm. Dat is dus wat mijn openheid losmaakt en dat is het mooiste dat er is."

Gerco Zwiers

Website Imperia

Recensie 'The Ancient Dance Of Quetesh'