Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Textures (1)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 21 oktober 2004, 12:58
Vroeg rijp, vroeg rot? Het is niet te hopen dat dit gezegde waarheid wordt voor Textures. Deze Nederlandse metalband is namelijk nog een betrekkelijke nieuweling, maar komt op zijn debuut 'Polars' al wel verdomd volwassen voor de dag. Kort nadat zij 'Polars' in eigen beheer hebben uitgebracht, wordt de band opgepikt door het Franse Listenable, dat het album in vrijwel ongewijzigde vorm wereldkundig maakt.



De band opende voor namen als Meshuggah, Sepultura en Morbid Angel en stond dit jaar zelfs op het programma van Lowlands. Een uiterst lucratieve bliksemstart dus. Textures- drummer Stef Broks kan het nog steeds amper geloven.

"We hadden er wel op gerekend dat we met 'Polars' de nodige aandacht van de pers zouden trekken, maar niet dat die aandacht zo overweldigend n zo positief zou zijn. Het is nog steeds moeilijk te bevatten. We proberen het gewoon over ons heen te laten komen en zoveel mogelijk te genieten van de gave momenten die we beleven. Zo staan we de ene week in een klein caf in Leiden, waar het publiek helemaal loos gaat en amper een week later staan we op een van de podia van Lowlands, wat natuurlijk qua omvang vele malen groter is."

Vrijwel elke recensie van 'Polars' is buitengewoon lovend. Van zoveel lof gaat menigeen een heel eind naast zijn schoenen lopen. Maar volgens Stef is er van opkomende megalomanie geen enkele sprake.

"Dat woord zul je niet aantreffen in het 'Textures-woordenboek'. Er is voor ons geen enkele reden om naast onze schoenen te gaan lopen. Wij proberen de aandacht die we krijgen zoveel mogelijk te relativeren. Ons doel is om altijd een bepaalde openheid in onze muziek uit te stralen en ons open op te stellen ten opzichte van ons publiek. De reacties van de media zijn erg vleiend, maar worden na verloop van tijd wel minder belangrijk voor ons."

"Dat we inmiddels in een hoop Nederlandse steden een trouwe fanbase hebben opgebouwd, vinden we veel interessanter. De reactie van het publiek is namelijk waar het voor ons om gaat. Media zijn alleen in het begin belangrijk, zij leggen de basis voor een zekere mate van bekendheid en stellen je voor aan het grote publiek. Bovendien kan de bescheiden hype rond Textures ook nadelige gevolgen hebben. Dezelfde media die je eerst de hemel in prijzen, kunnen je later namelijk net zo hard weer neersabelen."


Op zich is het best opmerkelijk dat een warse band als Textures zoveel succes weet te oogsten, in een tijd waarin alles snel en makkelijk moet zijn en mensen niet meer de moeite willen nemen om een album geleidelijk in te laten werken.

"We horen vaak dat we voor Nederlandse begrippen iets nieuws doen. Zelf beseffen we ons natuurlijk dat dat op wereldwijde schaal niet het geval is, maar klaarblijkelijk zijn er veel mensen die onze plaat graag luisteren. Om wat voor reden dan ook grijpt het ze. Ook waardeert men het feit dat wij als jonge gasten alles in eigen hand hebben: van artwork tot productie en mastering. Met deze eigengereide en onafhankelijke opstelling hebben we al als voorbeeldfunctie gediend voor verschillende beginnende bands, die geen geld aan een dure studio willen of kunnen uitgeven en ook besluiten de productie eigenhandig te regelen. We hebben voor drie albums getekend bij Listenable, maar we mogen zelf bepalen wanneer en hoe die albums er gaan komen. We krijgen van hen een budget, maar worden verder volledig vrijgelaten. Zij zijn laaiend enthousiast en vertrouwen ons volledig."

Zijn jullie erop gebrand om 'Polars' te overtreffen, of is dat niet aan de orde?

"Ja, maar enkel voor onszelf, niet per definitie voor het publiek. Je sound afstemmen op de wensen van het publiek is onbegonnen werk. Daarvoor lopen die namelijk veel te ver uiteen. We hoeven dan ook niet iedereen tevreden te stellen, dat is mijns inziens namelijk niet het doel van muziek. Muziek is er om als uitbreiding van je belevingswereld te dienen."

"De meeste mensen doen echter het tegenovergestelde, ze vernauwen hun blik. Mensen stellen zich niet open voor de beleving en ervaringen van een ander en willen alleen muziek die bij hun eigen belevingswereld past. Op zich is dat wel enigszins logisch, maar om je te verdiepen in muziek, moet je je openstellen voor de wereld van de maker ervan."

De zoektocht naar een geschikte zanger had nogal wat voeten in de aarde.

"We hebben tot nu toe altijd problemen gehad met zangers", beaamt Stef. "Voor de opnames van 'Polars', toen Jochem en ik de band startten, hebben we zelfs ng twee zangers gehad, maar enkel voor een aantal repetities. Daarna deed onze huidige roadie Rom de Leeuw een poging om het album in te zingen. Al snel zijn we echter geswitcht naar Pieter Verpaalen, die het album heeft ingezongen."

"Toch waren we na verloop van tijd ook over hem niet tevreden. Maar met de komst van Eric Kalsbeek hebben we eindelijk de juiste man op de juiste plek. We wilden altijd graag een zanger die kan zingen, grunten n screamen en Eric can do it all. Met zijn stem zal hij het tweede album naar een hoger plan tillen, daar ben ik van overtuigd."

Een volgend album staat wel op de planning, maar dit voornemen heeft nog niet tot concrete nieuwe tracks geleid. Stef laat weten dat dit vooral een praktische oorzaak heeft.

"Helaas hebben we onze repetitieruimte alleen in het weekend tot onze beschikking, maar onze weekenden worden vrijwel zonder uitzondering opgeslokt door optredens. We zouden graag meer tijd vrij maken voor het schrijven van nieuw werk. Maar om ons debuutalbum te promoten, moeten we op dit moment nou eenmaal zoveel mogelijk optreden. We hebben al wel een vrijwel definitief deel van een nieuw nummer, dat we live als intro gebruiken. Verder kan ik je over vorderingen voor een tweede album eigenlijk nog niet zo gek veel zeggen, behalve dat we nogal eens in de knoop komen met ons schema."


"Met 'Polars' wilden we een breed opgezet geluid neerzetten, waar we in de toekomst mee verder zouden kunnen. We wilden niet beginnen met een uitgeklede sound, om die vervolgens op volgende albums aan te kleden, zeg maar. We zijn gegaan voor een diverse sound, omdat we daar simpelweg van houden. Maar ook om onszelf uit te dagen om die brede sound op latere albums meer coherent te maken. Net als waarschijnlijk elke band is het is ons doel om een eigen geluid neer te zetten. Wij houden van bands die innovatief bezig zijn, op wat voor manier dan ook."

Textures heeft inmiddels met diverse bekende bands het podium gedeeld. Het meest recente voorbeeld daarvan is Morbid Angel, waarvoor zij 29 juni openden in de Utrechtse Tivoli.

"Aanvankelijk waren we wel een beetje sceptisch over dat optreden. Alle Textures-leden zijn fan van Morbid Angel, maar we twijfelden of hun publiek ons wel op prijs zou stellen. Ze hoeven natuurlijk niet allemaal fan van ons te worden, als ze ons maar tolereren. Dat deden ze vrij goed, moet ik zeggen. Het was niet het meest warme onthaal dat we kregen, maar er waren wel degelijk mensen die helemaal uit hun dak gingen. Na ons optreden kregen we nog complimenten van de heren van Morbid Angel. Dat geeft ons als relatief beginnende metalband toch een goed gevoel. Het blijft een eer om voor zon band te mogen openen. Net zoals het een eer was om voor Sepultura, Meshuggah en The Dillinger Escape Plan te mogen openen."

Gerco Zwiers

Website Textures

Recensie 'Polars'