Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Amenta
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 5 oktober 2004, 20:49
Na het uiteenvallen van hun toenmalige bandjes vindt een groepje Australische metalmuzikanten in 2000 gelijkgestemden in elkaar, waarna The Amenta al snel een feit is. In 2002 vereeuwigt het verse collectief zijn eerste nummers: de vier tracks tellende MCD 'Mictian'. Deze schijf had niet bijster veel voeten in de aarde, maar wist wel de voelsprieten van het Franse kwaliteitslabel Listenable te prikkelen, waarop het label de Aussies een contract onder de neus schuift.



De eerste vrucht van deze samenwerking draagt de naam 'Occasus' en is met recht een geweldenaar van formaat te noemen. Naast het hoofdbestanddeel, dat bestaat uit spijkerharde death metal, completeren de heren hun sound door de inbreng van een fikse dosis machinale industrial en mystieke black metal. Mijn gesprekspartner, toetsenist Chlordane, staat, net als zijn medebandleden, vierkant achter dit album. De totstandkoming van het album heeft echter wel het nodige gevergd van het uithoudingsvermogen van The Amenta's. Dat blijkt wanneer ik informeer naar het opnameproces en hem vraag hoe lang de band al met al al in de studio heeft doorgebracht.

"Man, it took fucking forever! Alles bij elkaar heeft het hele opnameproces maar liefst vijf maanden in beslag genomen. Het opnemen van dit album was een moeizaam proces. We maakten absurd lange dagen. Vijftien uur was geen uitzondering en we werkten zes, soms zeven dagen per week. Het was zelfs bijna het eind van de band is geweest. Een uiterst stressvolle periode dus. Maar tegelijkertijd een erg leerzame."

"We hebben alle in de studio aanwezige gadgets en foefjes uitvoerig getest en er naar hartelust mee geëxperimenteerd. Het was dus niet enkel en alleen afzien, we hebben ook een hoop lol gehad. Ik herinner me een avond dat we een garage compleet binnenstebuiten hebben gekeerd, op zoek naar bepaalde metalen platen en hamers. Om te gebruiken voor vreemde geluidseffecten. Als je goed naar deze plaat luistert, zijn er onder de 'oppervlakte' een hoop bizarre geluiden waar te nemen."

Het materiaal op 'Ocassus' heeft een ietwat 'mechanische vibe', met name door de prominent ingemixte en vies strakke bassdrums, maar ook door het gebruik van sferische toetsen.

"Als band hadden wij zelf ook een dergelijke mechanische, koude sound voor ogen. Maar tegelijkertijd moest het album nog ietwat organisch klinken. Onze zware sound hebben we verkregen door daar het juiste evenwicht in te vinden. Wat de keyboards betreft: we hebben ditmaal zorgvuldig gekeken hoe we de rol van de toetsen konden uitbreiden. Over het gebruik van keyboards bestaat vaak de opvatting dat zij de rauwheid en agressie uit de muziek halen. Als toetsenist zijnde kan ik daar alleen maar mee instemmen."

"Om die reden hebben we mijn toetsenpartijen eerst met diverse gitaareffecten bewerkt. Ook met behulp van eigenhandig in elkaar geknutselde effectpedalen. Dat heeft goed uitgepakt, vind ik. Op sommige momenten klinken de toetsen zelfs smeriger dan de gitaarriffs! In de intro van 'Zero' bijvoorbeeld. Je hoort daar alleen toetsen en drums, maar dat klinkt alles behalve lieflijk, dacht ik zo. In tegenstelling tot de meeste metalbands met toetsenist, klinkt bij ons het keyboard dus niet overbodig of te melodieus. Maar juist verdraaid en smerig."

In mijn recensie van 'Ocassus' vergeleek ik de plaat met het werk van de Noorse bands Aeternus en Myrskog. Kun je daar wat mee?

"Daar kan ik op zich wel inkomen. Er zijn zeker raakvlakken tussen ons en die twee bands. Ook wij koppelen brute agressie aan een duistere, mystieke sfeer. Maar daar houdt de vergelijking wel op, als je het mij vraagt. Je bent het waarschijnlijk wel met me eens dat The Amenta zich door het gebruik van industrial- en noise-invloeden duidelijk van eerdergenoemde bands onderscheidt. Ik kan prima leven met de vergelijking, hoor. Beide bands spreken me namelijk erg aan. Maar ik kan het dus maar ten dele met je eens zijn."

"Van meet af aan is het onze intentie geweest om extreme muziek te maken, zonder enig compromis. Van belang was bovendien dat we ten alle tijde grensverleggend bezig wilden zijn. Zodoende is ons geluid in de loop der jaren enigszins geëvolueerd. Alhoewel, ik denk dat met name onze aanpak is veranderd. Waar we ons eerder vooral focusten op het verkrijgen van een duistere gitaarsound, hechten we nu veel meer waarde aan 'the bigger picture', om dát kloppend te krijgen."

Componeren: democratie of dictatuur?

"Het componeren is bij ons een heus groepsgebeuren. Meestal komen tracks al jammend tot stand, waarna we er doorgaans net zo lang aan spijkeren en schaven tot we een compleet nummer hebben. Maar het is ook geen uitzondering dat we een nummer helemaal uit elkaar trekken, om daar vervolgens weer een totaal ander nummer van te maken. Geen van ons gaat het avontuur uit de weg, integendeel zelfs. Wij kunnen echt eindeloos experimenteren met allerlei vreemde geluiden en ideeën."

Die vreemde geluiden, ja. Tussen de nummers door zijn hier en daar inderdaad een aantal sferische en apocalyptisch klinkende soundscapes te ontwaren. Met het oog op de broodnodige dynamiek en afwisseling, naar ik aanneem?

"Dat zijn inderdaad de voornaamste redenen. Het is belangrijk om je niet blind te staren op slechts een enkele song. Je moet het grotere geheel geen moment uit het oog verliezen. Door het inbouwen van dit soort passages breken we het album mooi op. Daardoor staan de tracks meer op zichzelf. Het is echter niet zo dat deze soundscapes voor ons slechts inwisselbare en nietszeggende intermezzo's zijn. Ze zijn voor ons even belangrijk als een reguliere track."

"Ik ben erg gefascineerd door het gegeven muziek te maken met non-muzikale klanken en geluiden. Voor het samenstellen en componeren van die soundscapes hebben we de meest uiteenlopende materialen en voorwerpen aangewend. Naast de meer gebruikelijke instrumenten, die we meestal wel eerst door een tig aantal effecten haalden, hebben we ook het geluid van onder meer klokken en motoren opgenomen, bewerkt en gebruikt in onze geluidscollages."

Songtitels als 'Erebus', 'Mictlan', 'Geilt' en 'Sekem' impliceren dat de inspiratie voor jullie teksten niet van het plaatselijke kerkhof en/of abattoir afkomstig is.

"Exact. Naar mijn idee doe je jezelf als band tekort wanneer je simpelweg een paar metal-clichés aan elkaar plakt, om aan je teksten te komen. Dergelijke bands hebben overduidelijk geen eigen mening en hebben klaarblijkelijk woorden van anderen nodig om zich te kunnen uiten. Mij niet gezien. Onze teksten handelen dus over ónze visies. En dan met name onze kijk op het sociale klimaat dat momenteel in de westerse wereld heerst."

"Wij zijn van mening dat de evolutie van de mens enorme vertraging heeft opgelopen door de nog immer alom geldende dogma's en religies - alle bestaande religies en georganiseerde filosofieën, dus niet alleen het Christendom. Door middel van onderdrukking hebben religies zich aan de mensheid opgedrongen en heeft ze beroofd van hun individualiteit. Om het klootjesvolk in het gareel te houden, werd ze een fabeltje over een eeuwig paradijs voorgehouden, dat na hun dood de beloning zou zijn voor hun slaafse en voorspelbare bestaan hier op aarde. Life isn’t like that! You life, you die and you rot."

Is er een overkoepelend thema of verhaal dat de tracks met elkaar verbindt? Oftewel, betreft het hier een conceptalbum?

"In feite zou je 'Occasus' een conceptalbum kunnen noemen, maar dan wel losjes. Er is geen onderliggend verhaal dat de songs met elkaar verbindt, maar thematisch zijn de nummers allemaal weer wel aan elkaar verwant. De stagnatie van onze evolutie, waar ik het net over had, hebben we op een aantal verschillende manieren bekeken en onderzocht. Het gros van de nummers handelt over de zogenaamde 'mind control', andere tracks zijn een regelrechte aanval op onze 'geblinddoekte' wereld."

'Occasus' is op dezelfde dag verschenen als de nieuwe plaat van jullie labelmates Incantation, een band die hoogstwaarschijnlijk iets hoger op het prioriteitenlijstje van broodheer Listenable staat. Ben je niet bang dat het merendeel van de promotie zich vooral op Incantation zal concentreren en op die manier de release van 'Occasus' ietwat zal overschaduwen?

"Wie?"

Gerco Zwiers

Website The Amenta

Recensie 'Occasus'