Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Hearse
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 26 augustus 2004, 02:54
Zanger Johan Liiva is duidelijk niet bij de pakken neer gaan zitten, nadat hem in 2001 de wacht werd aangezet door de Arch Enemies. De Zweed was namelijk al snel weer verwikkeld in nieuwe muzikale avonturen, luisterend naar de namen Nonexist en Hearse. Na het album 'Deus Deceptor' heeft hij eerstgenoemde band inmiddels verlaten, om zich volledig op Hearse te kunnen richten.




Muzikaal heeft Hearse dan ook genoeg avontuur te bieden. "Hearse geeft hier een bloemlezing van zo´n beetje alle metalstijlen van de afgelopen twee decennia. Van pure Zweedse death metal en Motörhead-rock 'n roll in openingstrack 'Mountain Of The Solar Eclipse', tot melodieuze metal, waar Rhapsody een volle broek van zou krijgen", aldus Blackfuel-collega Erik van Doorn in zijn recensie van 'Armageddon Mon Amour', hun tweede en meest recente langspeler. In het samenstellen van hun veelzijdige metal-collages laten zij zich door niets en niemand regels opleggen, of zoals ze het zelf verwoorden in de (titel van de) hekkensluiter van dit album: 'Play Without Rules'.

"Precies, wat onze muziek en onze teksten betreft voelen wij er niks voor om ons te laten beperken. De enige regel die wij bij het schrijven van muziek hanteren is dat het muziek moet zijn die wij alledrie het luisteren waard vinden. Dat maakt Hearse onvoorspelbaar, de luisteraar kan van ons altijd het onverwachte verwachten."

Bijvoorbeeld het nummer 'Cambodia', een cover van Kim Wilde, die op jullie nieuwe album te horen is. Hoe was het om in de huid van deze fameuze popzangeres te kruipen?

"Dat is me echt echt uitstekend bevallen. Ik vind 'Cambodia' een lekker groovy nummer en ook de nogal treurige teksten spreken me erg aan. Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met onze versie. Het viel alleen niet mee om aggressiever te klinken dan Kim Wilde, maar ik geloof dat dat wel redelijk gelukt is."

Ik kan het altijd erg waarderen als een (metal)band een dergelijke ongebruikelijke cover opneemt en deze vervolgens geheel naar eigen hand weet te zetten. Hoe zijn de reacties van het doorgaans nogal rechtlijnige metalpubliek?

"Eigenlijk krijgen we daar vrijwel alleen maar erg positieve reacties op. Een hoop mensen kennen het origineel niet eens en vinden het het beste Hearse-nummer dat ze ooit gehoord hebben, haha. Maar ja, het belangrijkste is dat het in de smaak valt. Blijkbaar is de metalscene toch een stuk minder conservatief dan we hadden gedacht. Al is er wat mij betreft nog genoeg starheid te bespeuren onder metalfans en ik denk niet dat dit ooit helemaal zal verdwijnen."

Gitarist Max Thornell kwam met het idee voor deze cover, omdat het een van zijn 'old time' favoriete tracks is. Delen jij en Mattias diezelfde voorliefde voor Kim Wilde's repertoire?

"Jazeker, al is het niet zo dat we helemaal los gaan op deze muziek, of zo. Maar in de tachtiger jaren hebben wij hier zeker met onze heupen op gewiegd. Tegenwoordig wagen we ons daar maar niet meer aan."

Max is degene die het gros van de muziek aandraagt?

"Dat is inderdaad vooral zijn afdeling. mijn werkterrein beslaat het schrijven van de teksten en het arrangeren van de zangpartijen. In de toekomst ben ik van plan om ook riffs aan te leveren. Daar wil ik alleen nog even mee wachten, aangezien ik nog erg bleu ben qua gitaarspelen. Ik heb niet eens een eigen gitaar, dus laat ik dat eerst maar eens aanschaffen. Zodoende wordt dat niet eerder dan op ons vierde album."


Hoe kijk je terug op de opnames van 'Armageddon, Mon Amour'?

"Het is altijd een ware marteling om de muziek vast te leggen zoals je die zelf voor ogen hebt. In de studio heb je de nummers op een gegeven moment al honderd keer gehoord en zie dan nog maar eens te bepalen of die minieme wijziging qua geluid nou een verrijking is of juist niet. Trouwens niets dan lof over producer Jonas Edler. Hij is de beste en meest plezierige producer waar ik tot op heden mee heb samengewerkt. Hij gaf me zelfs een fles Chivas Regal (een bepaald merk whiskey, GZ.), waarmee ik mijn keel kon smeren, voordat ik mijn partijen in ging zingen. Dat zegt wel genoeg, denk ik."

"We nemen altijd meer tracks op dan we op ons album plaatsen. Ditmaal waren dat er vier. Twee daarvan bewaren we voor een speciale gelegenheid. Die andere twee nummers zijn op zich oké, maar de opnames ervan voldeden niet aan onze verwachting. Die bewaren we dus voor ons volgende album."

'Dominian Reptilian', de titel van jullie debuut, verwoordde jouw kijk op de mensheid: machtsmisbruik, corruptie, egoďsme en dergelijke. Borduurt 'Armageddon, Mon Amour' voort op die gedachte? Oftewel: de mensheid heeft met haar wangedrag de apocalyps over zich afgeroepen. Dus laat maar komen, graag zelfs.

"Ach, ik vind dat de mensheid niet eens een apocayps verdient. Ik vraag me werkelijk af waarom wij het als mensheid toch zo gigantisch verneukt hebben met z'n allen. Misschien is het handig als we eens zouden communiceren met elkaar, in plaats elkaar af te maken. Het is maar een idee, hoor. Ik garandeer het je: hebzucht zal de gehele mensheid uiteindelijk de nek omdraaien. Je hebt gelijk als je zegt dat deze albumtitel voortborduurt op de titel van ons debuut. Toch was dat op voorhand niet zo bedoeld."


Waarom ben je gestopt als zanger bij Nonexist?

"Eén band is genoeg. Ik heb toen gekozen voor Hearse omdat deze muziek me het meest aanspreekt. Maar ook omdat Max en ik al jaren goede vrienden zijn. Desalniettemin heb ik een te gekke tijd gehad met Nonexist. We hebben naar mijn idee een goed album ('Deus Deceptor', 2002, GZ.) gemaakt. Tuurlijk zijn er achteraf gezien dingen ik liever anders had gedaan, maar dat hou je toch. Nee, de overige Hearse-leden hebben mij nooit gevraagd om met die band te stoppen. Zoiets zou bij mij ook alleen maar averechts werken. Ik zou dan namelijk eerder besluiten om met beide bands te kappen."

Ondanks de diversiteit van jullie muziek, is het nog steeds te typeren als metal, terwijl jullie stuk voor stuk muzikale omnivoren zijn en favorieten hebben in de meest uiteenlopende genres. Voel je nooit de behoefte om je eens uit te leven in muziek die niks met metal van doen heeft?

"Soms vraag ik mezelf inderdaad af waarom ik in godsnaam nog steeds als een trippende holbewoner loop te schreeuwen in een metalband. Max heeft de bandjes Satanarchy (punk/metal) en D-Minus (pop met vrouwelijke vocalen) waar hij zijn non-Hearse-driften in kwijt kan. Mattias speelt naast Hearse nog in een jazz band. Zelf doe ik dus niets meer naast Hearse, maar het lijkt me te gek om een keer een stel beats en grooves te componeren waar The Prodigy het van in z'n broek doet. That'd be fun."

Ondanks je huidige bezigheden zullen een hoop mensen jouw naam nog vooral linken aan je vorige band Arch Enemy en de lullige manier waarop die samenwerking ten einde kwam. Ben je niet bang dat dit je de rest van je leven zal achtervolgen?

"Het zal me waarschijnlijk inderdaad altijd wel blijven achtervolgen, maar daar heb ik absoluut geen problemen mee. Mijn tijd met Arch Enemy was een fantastische periode, waar ik met veel plezier op terugkijk. Wellicht kwam mijn vertrek ietwat onverwachts, maar als ik het achteraf bekijk, tegelijkertijd als geroepen. Dus laat maar komen hoor, die vragen over Arch Enemy!"

Gerco Zwiers

Website Hearse

Recensie 'Armageddon Mon Amour'