Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Heaven Shall Burn (1)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 29 juni 2004, 00:09
Op 'Antigone' schopt Heaven Shall Burn een kwartier of drie wild om zich heen en raast en blaast zich met het zweet in de bilnaad en de koppen roodgloeiend van inspanning, door haar licht ontvlambare en vlijmscherpe hybride van Zweedse death metalkanonnades en snerende hardcore. Als een briesende stier, die afstevent op een rode doek, zo vastberaden en trefzeker koersen deze Duitsers op hun doel af.





De hoek van gitaargerichte hardcorebands zit al wel bomvol, maar daar maalt HSB niet om. De kenner weet het kaf immers wel van het metalkoren te scheiden en dit, beste mensen, is hoogwaardig graan. Nadat gitarist en bandleider Maik me verzoekt het niet over voetbal te gaan hebben (pardon?) vraag ik me hardop af of de heren al enigszins bijgekomen zijn van de stortvloed die over ze heen is gevallen, in gang gezet door het tekenen bij Century Media, maar vooral het verbluffende 'Antigone'.

"Deze plaat is wereldwijd verschenen en wordt echt enorm enthousiast ontvangen. Overal kunnen we op overwegend uiterst positieve recensies rekenen. En inderdaad, ik kan je vertellen dat deze stortvloed aan complimentjes ons volledig overdonderd heeft. Het klinkt misschien erg clich, maar wij hebben echt onze ziel en zaligheid in deze plaat gelegd. Wat is er dan mooier dan er achterkomen dat al die toewijding en inspanning zo gewaardeerd wordt?"

Voorafgaand aan dit album wist de band zich in de kijker te spelen bij Century Media, een van Europa's meest toonaangevende metaluitgeverijen.

"Ons vorige album 'Whatever It Make Take' (2002) wekte de interesse van verschillende toonaangevende labels. Op een gegeven moment zijn we eens wat serieuzer naar die opties gaan kijken. Na het nodige bandberaad besloten we unaniem voor Century Media te kiezen."


Terwijl er binnen de gelederen van de band op voorhand serieus rekening gehouden wordt met een grote lading kritiek uit hardcoreland, naar aanleiding van deze samenwerking, is deze tot op heden uitgebleven. Iets waar Maik zich nog steeds over kan verbazen.

"We gingen er standaard van uit dat een deal scoren bij een groot label als deze door kwaadwillenden direct weggezet zou worden als een zucht naar geld en een knieval voor de commercie. Maar dat blijkt dus enorm mee te vallen. Mochten er toch mensen zijn die een dergelijke mening zijn toegedaan, dan heb ik ze in ieder geval niet gehoord."

"Nee, we zijn niet overgestapt omdat onze deal met Lifeforce ten einde was. En eigenlijk zijn we ook niet overgestapt. We blijven namelijk gewoon met ze samenwerken. Zo verschijnt de vinylversie van dit album via Lifeforce. Ook zijn er concrete plannen voor een op te nemen EP, die ook door hen zal worden uitgebracht."

"Lifeforce en Century Media werken op meerdere terreinen nauw samen en zitten elkaar dus niet in de weg. Wij hebben zo gigantisch veel aan die gasten van Lifeforce te danken, dat het sowieso knap belachelijk zou zijn als we nu opeens op zouden stappen. Zonder hen hadden we nooit deze mate van succes kunnen bereiken. Bij Century Media snappen ze dat maar al te best."

Vind je niet dat je door tevens een vinylversie van 'Antigone' uit te brengen, misbruik maakt van de ware fan, die alles wat maar ruikt naar HSB wil hebben, maar uiteindelijk twee dezelfde albums aanschaft?

"Nee, zo moet je dat niet zien. Zo'n release is enkel bestemd voor de diehard verzamelaars. Ik denk zelfs dat we deze groep fans juist zouden teleurstellen als we gn vinylversie van onze albums uit zouden brengen. In de regel worden er namelijk maar een zeer beperkt aantal exemplaren van zo'n vinyleditie verkocht."


"De twee versies zijn trouwens niet identiek aan elkaar. We hebben er bewust voor gezorgd dat het bonusmateriaal alleen op de cd-versie zou komen. Zelfs diegene die enkel vinyl aanschaft en een afkeer heeft van cd's, kan ons bonusspul gewoon downloaden van het net (om ze vervolgens op een cd'tje te branden? GZ)."

Over de albumtitel

"Ik wilde een albumtitel die op enigerlei wijze een strijd voor vrijheid symboliseert. Een naam in de trant van Karl Marx of Martin Luther King was geen optie. In mijn ogen zijn zij zeker vrijheidsstrijders, maar representeren tegelijkertijd een heel gedachtegoed en een bepaalde politieke overtuiging. Als band word je dan meteen in een politieke hoek geduwd en daar zitten wij niet op te wachten."

"Antigone is een personage uit de Griekse mythologie, een meisje uit een tragedie (tevens de titel van deze tragedie van Sophocles, uit 442 v. Chr. GZ). Zij vecht voor haar idealen. Ze laat zich niet onderdrukken en legt zich niet neer bij opgelegde regels. Op haar manier biedt ze fel weerstand tegen haar overheersers."

"We raakten gefascineerd door dit personage en zodoende is het idee ontstaan om het album naar haar te vernoemen. De naam spreekt erg tot de verbeelding en is bovendien een symbool dat nog niet misbruikt is voor politieke doeleinden. Het feit dat Antigone niet de zoveelste potige stoere man is, maar een meisje, maakt voor mij de titel extra cool. Waarom moeten vrijheidstrijders altijd dappere mannen met zwaarden zijn, weet je wel?"

Is Jeanne D'Arc wellicht een optie geweest?

"Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Maar nu ik er zo over nadenk: het waren natuurlijk wel voornamelijk religieuze motieven, die haar drijfveer vormden. Antigone is op geen enkele wijze gerelateerd met een religie of denkwijze en dat gegeven spreekt me erg aan. Zij wordt gedreven door haar persoonlijke overtuiging en ideen."


"Trouwens, er is nooit geheel duidelijk geworden of Jeanne D'arc wel echt een vrouw was. Her en der werd door boze tongen beweerd dat zij eigenlijk een vermomde man is geweest." Na een korte overpeinzing: "Eigenlijk is het een verdomd goed idee om een tekst te schrijven over het verhaal van Jeanne D'arc. Bedankt man!"

Over religie gesproken, met de bandnaam Heaven Shall Burn wordt de indruk gewekt met een antichristelijke band van doen te hebben, terwijl dit geenszins het geval is.

"Wij zijn inderdaad geen satanische band, dat klopt. Het woord 'heaven' in onze bandnaam heeft geen religieuze betekenis maar moet gezien worden als een metafoor voor valse hoop en gekoesterde illusies. Die moeten in onze optiek branden. Ik heb in het geheel geen problemen met religie of zo. Als je geloof je in staat stelt iets positiefs te betekenen voor een ander, is dat alleen maar mooi. Maar als religie het enige is dat nog telt voor je, ben je in mijn ogen behoorlijk de weg kwijt."

Desgevraagd deelt Maik mee dat het volgens hem wel meevalt met de verdeeldheid tussen hardcorefans en metalliefhebbers.

"Ik heb juist het gevoel dat beide scenes steeds meer naar elkaar toe aan het groeien zijn. Vooral bij jullie in Nederland. Bij ons in Duitsland of in bijvoorbeeld Frankrijk zie je nog wel heel duidelijk die verdeeldheid. Wat dat betreft heeft jullie land altijd een voortrekkersrol gespeeld. Daar werden voor het eerst festivals georganiseerd waar je zowel metal- als hardcorebands kon zien optreden. Zoiets is in Duitsland nog steeds amper denkbaar."

"Maar langzaam ontstaat er wel zoiets als wederzijds begrip. Metalliefhebbers beginnen waardering te krijgen voor metalcore en zien het als een frisse wind. Neem een band als Hatebreed. Die staan op grote festivals tussen pure metal geprogrammeerd, blazen al die bands van de sokken en zijn razend populair onder metalfans."


Om tenslotte nog even een boom op te zetten over het Goudvishalfestival van 25 april jongstleden. Een door hard- en metalcorebands bevolkte bill, ter ere van het twintigjarig jubileum van dit Arnhemse poppodium.

"Dat optreden daar was best een rare gewaarwording", herinnert Maik zich. "Die zaal van de Musis Sacrum is zonder meer indrukwekkend en tevens een paar maten groter dan die, waar we gewend zijn om te spelen. Geluidstechnisch was alles tot in de puntjes geregeld. Wel was het podium vrij hoog, wat niet in je voordeel werkt. Het kost je dan een stuk meer moeite om het publiek enthousiast en in beweging te krijgen. Waar de grootte van de zaal natuurlijk ook debet aan was."

"Wij zijn door de organisatie van dit festival benaderd met de vraag of we wilden komen spelen. Sowieso is Harold (Oddens, een van de drijvende krachten achter het Arnhemse poppodium. GZ) al jaren een goede vriend van de band. Een andere reden waarom we graag op hun voorstel ingingen, was het feit dat de programmeurs van de Goudvishal al diverse keren hadden geprobeerd ons te boeken, maar dat dat tot op heden nog steeds niet was gebeurd."

"Dit jubileum leek ons dus een perfecte aanleiding om naar Arnhem af te reizen, ook al vond het festival niet in de Goudvishal zelf plaats. Ik denk we die dag best een goed optreden hebben neergezet. Toch gaat er voor mij niks boven het spelen in kleine rokerige clubs. Daar gedijt Heaven Shall Burn stukken beter."

Gerco Zwiers

Website Heaven Shall Burn

Recensie 'Antigone'