Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Thyrfing
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 30 januari 2003, 14:03
"Eigenlijk zou iedereen die van een goed verhaal houdt, zich eens moeten verdiepen in mythologie." Thomas, de zanger van het Zweedse Thyrfing steekt zijn liefde voor mythologie en aanverwante zaken niet onder stoelen of banken. En waarom zou hij? Met 'Vansinnesvisor' heeft de band namelijk wederom een prima plaat afgeleverd waarop deze thematiek uitvoerig wordt geëtaleerd.



Dat is ondanks de overwegend Zweedse teksten en titels wel op te maken uit de muziek van deze heerschappen, welke bestaat uit een afgewogen mengeling van stijlen als folk, pagan, viking en black metal. Dit alles verpakt in afwisselende nummers. Thomas is een hele week in Nederland om op het kantoor van Hammerheart de pers te woord te staan en hij heeft er dan ook al een drukke middag op zitten als hij mij aan het begin van de avond opbelt. Na wat technische haperingen steek ik van wal om meer te weten te komen over het nieuwe album 'Vansinnesvisor', zijn interesse in mythologie en zijn vorige band Pantheon.

Wat is volgens jou het grote verschil tussen 'Vansinnesvisor' en jullie voorgaande platen?

"Ik denk dat er een enorm verschil is tussen 'Vansinnesvisor' en haar voorgangers. Het nieuwe album klink op alle fronten veel volwassener. Als je bijvoorbeeld 'Valdr Galga' of 'Urkraft' neemt, daar zijn alle melodieën en lagen 'straight in your face'. Op 'Vansinnesvisor' zijn veel meer lagen en texturen aanwezig. Het album geeft zichzelf niet prijs na slechts één luisterbeurt.

We hebben echt ontzettend veel melodieën toegevoegd die je pas na een paar luisterbeurten ontdekt. Je hoort absoluut dat het dezelfde band is, maar we hebben een enorme stap voorwaarts gemaakt. Je kunt het zien als een kind dat eindelijk leert tekenen."

Vind je dat Daniel Bergstrand met zijn productie een duidelijk stempel op de plaat heeft gedrukt? Er wordt nog wel eens gezegd dat hij zijn producties een bepaalde experimentele death metal vibe meegeeft.

"Nou, dat heeft hij bij onze plaat zeker niet gedaan. Maar er is een groot verschil tussen de Abyss studio (waar de voorgaande twee platen zijn opgenomen GZ) en Bergstrand's studio. Onze vorige platen klonken meer, hoe moet ik dat zeggen, plastic. De keyboards stonden veel te hoog in de mix en hierdoor klonken de platen veel te braaf en te gepolijst.

Het gitaargeluid was behoorlijk zwak. Het klonk typisch Abyss, maar er miste iets. 'Vansinnesvisor' klinkt veel natuurlijker. De drumsound is echt, er is niks getriggerd. Bij onze vorige platen dubden we de gitaren vier keer om een zwaarder geluid te krijgen. Dit keer hebben we een zwaarder geluid met slechts één gitaar. Als je één gitaar hoort, is dat ook echt één gitaar. Alhoewel we veel meer tijd hebben besteedt aan de productie, klinkt het veel natuurlijker. Het geluid is dit keer veel rauwer en echter, in plaats van het plastic digitale geluid dat we eerst hadden."

Hoe zou jij de stijl die Thyrfing speelt willen omschrijven?

"Meestal wordt onze stijl betiteld als Viking metal en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Zelfs als je onze teksten niet hebt gelezen en de bandfoto's en het artwork niet hebt bekeken, geeft de muziek je een episch, Scandinavisch gevoel. Het is duister, episch en er zitten zeker veel folk invloeden in."


De teksten behandelen wederom onderwerpen als Vikingen, mythologie en dergelijke?

"Ja, maar ook op dat gebied hebben we mijns inziens vooruitgang geboekt. Op onze vorige platen gingen de teksten uitsluitend over Vikingen, veldslagen en mythologie, maar dit keer hebben dat anders aangepakt.

We hebben hetzelfde kader genomen en woorden en zinnen gebruikt uit de mythologie en de oudheid, terwijl de songs helemaal niet gaan over dergelijke zaken. Het is in een soort van Viking context geplaatst, snap je?"

Hoe en wanneer ben jij je zelf gaan verdiepen in mythologie en de oudheid?

"Als inwoner van Zweden kom je daar al op hele jonge leeftijd mee in aanraking tijdens godsdienst- en geschiedenislessen op school. Dat heeft zich bij mij ontwikkeld van het lezen van boeken over mythologie tot het verslinden van alles wat ik erover kan krijgen.

Ik zou niet precies kunnen zeggen wat mij er toe aangetrokken heeft, maar het is gewoon zeer fascinerend. Het heeft veel kanten. Het kent verhalen van heldendom en veldslagen, maar ook die van grote tragedies en van de mensheid op zijn laagst en slechtst. En de grote mysteries die rondom mythologie hangen spreken me aan. Neem nou een god als Oden. Dat is een personage die is omringd met mysteries. Eigenlijk zou iedereen die van een goed verhaal houdt, zich eens moeten verdiepen in mythologie."

Jullie zijn trouwens niet de enige. Een heleboel Scandinavische metalbands halen hun inspiratie uit de oudheid en mythologie.

"Zoals ik al zei kom je er al op heel jonge leeftijd mee in aanraking en dat speelt wel mee, denk ik. We hebben een hele rijke historie en er zijn over de jaren verschrikkelijk veel vondsten gedaan. Er is zelfs een hele stad door UNESCO aangewezen als monument. Ze mogen daar helemaal niets aan veranderen omdat het cultureel erfgoed is. Het komt vaak voor dat ze bijvoorbeeld ergens een weg willen aanleggen en dat ze dan weer stuiten op vondsten uit de oudheid, zodat de bouw weer stilgelegd moet worden. Er is dus heel veel inspiratie te halen uit o.a. de oudheid en dat is ook een reden, denk ik."

Jullie teksten en songtitels zijn bijna allemaal in het Zweeds. Waarom is dat en vinden jullie niet dat jullie jezelf daarmee beperken?

"Oh jazeker, we beperken ons daar absoluut mee, maar ik zou eigenlijk niet weten of dat positief of negatief is. Degenen wiens aandacht wij trekken met onze muziek, raken vaak meer geïntrigeerd door het geheel. Zo krijgen we vaak vragen over wat een bepaalde song of titel betekent. Een Zweedse songtitel wekt ook meer nieuwsgierigheid dan een niets verhullende Engelstalige titel."

Zo heb ik ook een aantal vragen over songtitels. Ik spreek ze ongetwijfeld verkeerd uit, maar zou je me kunnen vertellen wat de volgende songtitels betekenen?

"Ik zou Nederlandse titels ook ongetwijfeld verkeerd uitspreken dus ga je gang."
Draugs Harg: "Een Draug is een spook, een overleden persoon. Een Harg is een soort altaar. Waar de titel eigenlijk aan refereert is moderne, grote steden, want een Harg kan ook een woonplaats zijn. Dus met andere woorden: grote, moderne steden zijn plaatsen die dode zielen herbergen. Uit eigen ervaring weet ik dat het wonen in de grote stad alle energie uit je zuigt, omdat er gewoon teveel mensen op een te kleine ruimte zitten."


Digerdöden: "Dat is een ander woord voor de pest. De zwarte dood. Als je het letterlijk vertaald krijg je 'De grote dood'.Kaos Aterkomst:"Dat betekent de terugkomst van chaos. Dat nummer gaat over het einde van al het leven. Het heeft een beetje een Armageddon sfeertje."
En tenslotte, de titel van de plaat, 'Vansinnesvisor':"Dat staat voor 'songs of madness'. We hebben ook een nummer op de plaat die 'Vansinnesvisan' heet en dat is daar dus het enkelvoud van. We vonden het een toepasselijke naam voor de plaat. De meeste nummers gaan over de duistere en negatieve aspecten van het leven en van de mensheid, zodoende."

Jij speelde voorheen in Pantheon. Bestaat die band nog steeds?

"Nou, die band staat min of meer in de ijskast. We oefenen wel eens, maar dat is meer voor de lol en voor 'old time sake'. Lekker jammen en wat biertjes drinken, maar we hebben al in zo'n vijf jaar niets meer opgenomen. Wat voor stijl we speelden? Klassieke Zweedse black/death metal. Een stuk agressiever dan Thyrfing."

Pantheon bestond voornamelijk uit leden die nu ook in Thyrfing spelen, maar jullie spelen in Thyrfing allemaal een ander instrument dan in Pantheon. Zijn jullie allemaal multi-instrumentalisten?

"Jocke, die in Thyrfing drumt kan alle instrumenten spelen. Patrick speelt naast gitaar ook keyboard en bas. Ik zelf speel heel belabberd gitaar, maar ik kan redelijk uit de voeten met de basgitaar. We spelen dus allemaal wel meer dan één instrument."


Op jullie site las ik dat een aantal worstelaars muziek van jullie gebruiken als hun openingstune tijdens hun entree. Betekent dat dat jullie erg populair zijn in Zweden?

"Haha, ja dat waren een paar Deense worstelaars. Nee, wij hebben in landen als Nederland en Duitsland meer fans dan we in Zweden hebben. Inderdaad, we hebben Zweedse teksten, maar blijkbaar vinden mensen van buiten Zweden dat interessanter. Dat vinden ze exotisch, denk ik. Vooral onze fans in Duitsland worden echt pissig als wij alleen maar Engelse teksten hebben."

Zweden is een enorm vruchtbaar land voor muziek. Werkelijk alle genres zijn rijk vertegenwoordigd. Hoe zou dat toch komen?

"Wij hebben natuurlijk gewoon muziekles op school, maar daarnaast is het in Zweden erg makkelijk om oefenruimte te krijgen en instrumenten zijn erg goedkoop. Zeker in vergelijking met landen waar de economie minder is, bijvoorbeeld in Polen."

Maar in Polen heb je juist heel veel death metalbands.

"Ja, dat is waar, maar volgens liggen daar andere redenen aan ten grondslag, zoals frustratie. Er zijn in Zweden gewoon veel mogelijkheden om een instrument te gaan spelen. Het is erg makkelijk om les te nemen en het is goedkoop. Kortom, het is heel erg laagdrempelig. Ook hebben we een lange historie van popmuziek, zoals ABBA."

Jullie hebben zelfs Ace of Base.

"Haha, now there's something to be proud of! We hebben gewoon een lange traditie van goeie bands. Bathory was bijvoorbeeld één van de eerste black metalbands. Die oudere bands hebben de jongere garde geïnspireerd om zelf ook een band te beginnen."

Wat zijn tenslotte de plannen voor de nabije toekomst?

"We zijn al druk bezig met het volgende album."

Nu al?

"Ja, we hebben 'Vansinnesvisor' al in december gemasterd, dus dat is al weer een half jaar geleden. Zodoende zijn we al weer druk bezig met het volgende album. Wanneer die uitkomt? Dat zou ik je nog niet kunnen vertellen, maar we hopen hem zo snel mogelijk op te gaan nemen."

Gerco Zwiers

Website Thyrfing

Recensie 'Vansinnesvisor'