Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Scarve (1)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 31 maart 2004, 01:10
Het jaar kan dan wel net goed en wel aan de gang zijn, ik zet de oliebollen en de champagne alvast klaar voor de heren van Scarve. Hun derde volledige album 'Irradiant' zal, terugblikkend op het jaar 2004, namelijk ongetwijfeld als één van de absolute muzikale (metalen) hoogtepunten worden gezien, wat ik je brom.


De Fear Factory van de death metal? Wie zal het zeggen, feit is dat dit sextet op 'Irradiant' laat horen een aanzienlijke groei te hebben doorgemaakt . Dat heeft zich vertaald in een achttal wonderschone innovatieve metaltracks vol agressie, variatie en toegewijd vakmanschap.


Omdat mijn gesprekspartner en drummer van de band, Dirk Verbeuren, net heel Europa doorkruist heeft, als invaldrummer op de Europese tour van Soilwork, is hij nog een tikje vermoeid als ik hem halverwege de avond aan de telefoon krijg. Aan het relaas van de beste man is daar echter niets van te merken, aangezien de sympathieke en goedlachse Vlaming uitvoerig en enthousiast ingaat op een en ander. Allereerst vertelt hij zich uitstekend te hebben vermaakt in het gezelschap van de Soilworkers.

"De sfeer tussen de bands en de crew was opperbest, evenals de opkomst. Elke dag wisten we in ieder geval zo'n 250 toeschouwers te trekken, wat natuurlijk niet slecht is. We zijn zo'n beetje heel Europa doorgeweest. Van Scandinavië tot Italië, zeg maar. Het komt inderdaad nog al eens voor dat ik op die manier bands uit de brand help en is eigenlijk heel geleidelijk zo gegroeid. Het is niet zo dat ik ernaar op zoek ben, maar het is natuurlijk altijd erg leuk om met verschillende mensen te werken en verschillende stijlen binnen de metal te spelen. Voor mij als muzikant is dat erg leerzaam. Dat ik er tevens wat extra geld mee verdien is ook niet geheel onbelangrijk, hehe."

Ik heb negen bands kunnen vinden waar jij op de een of andere manier bij betrokken bent. Waar gaat, naast Scarve, je meeste aandacht naar uit?

"Hahaha, ja dat aantal zou best kunnen kloppen. Ik ben zelf een beetje de tel kwijtgeraakt. Scarve is en blijft natuurlijk de hoofdband, maar samen met de Scarve-leden Pierrick (Valence, zang) en Patrick (Martin, gitarist) heb ik een project opgezet onder de naam Phazm. Hiermee spelen we een soort mengeling van black metal en rock 'n roll, min of meer in de lijn van bands als Satyricon en Darkthrone. Vorig jaar december zijn we naar Denemarken geweest om met producer Jacob Hansen een album op te nemen."

"Phazm staat sinds kort onder contract bij Osmose en ik verwacht dat het album na de zomer zal verschijnen. We willen met deze band ook gaan toeren en zijn er best serieus mee bezig. Naast Scarve heeft Phazm dus mijn meeste prioriteit. Voor het overige interim-werk blijft het een kwestie van beschikbaarheid. Gelukkig is bij iedereen bekend dat Scarve voor mij ten allen tijde voor gaat. Zolang dat maar vanaf het begin kraakhelder is, hoeft een dergelijke samenwerking nooit problemen op te leveren."

Nadat ondergetekende, vanwege 'Irradiant', de veer in de derrière van de slagwerker vakkundig heeft bevestigd, vertelt Dirk dat de band het in de studio dit keer meer van het moment af liet hangen.

"Voorheen gingen we altijd volledig voorbereid de studio in, met alle tracks tot in de puntjes uitgewerkt. Alleen was er tegen die tijd vaak al zo veel aan geschaafd, dat we het materiaal tijdens de opnames al een beetje beu waren. Deze keer hadden we besloten om ons in feite minder goed voor te bereiden en het verrassingsaspect meer een kans te geven. Mijns inziens heeft dat goed uitgepakt en is de plaat daardoor veel directer en spontaner geworden."

'Irradiant' klinkt ook een stuk toegankelijker dan jullie voorgaande albums, met songs die veel meer op zichzelf staan.

"Dat is ook altijd ons uitgangspunt. We zijn nooit een band geweest die hakt om het hakken. Ook zitten we niet, zoals veel andere bands, vastgeroest in een bepaalde formule, die we keer op keer aanwenden om tot een song te komen. Met alle respect voor dergelijke bands hoor, maar wij hebben altijd liever het avontuur opgezocht. Het beginpunt van een song moet iets aparts zijn: een eigenaardige riff of een bijzondere atmosfeer. Door die aanpak heeft iedere track op het album zijn eigen karakter."


"De productie heeft ditmaal ook een groot verschil betekend. 'Irradiant' klinkt in vergelijking met haar twee voorgangers veel opener en een stuk minder chaotisch. Daardoor is de plaat een stuk makkelijker te behappen. Terwijl 'Translucence' en 'Luminiferous' misschien enigszins vermoeiend konden zijn voor de luisteraar. Er zijn dus verschillende factoren die er voor gezorgd hebben dat de plaat, zoals je zegt, toegankelijker van aard is."

Heeft het ook te maken met het feit dat je door de jaren heen groeit als muzikant, waardoor de meer behoefte ontstaat om echte songs te schrijven?

"Als je begint met een band heb je altijd de neiging om je technische kunnen zoveel mogelijk te etaleren. In zekere zin blijft die neiging wel bestaan. In ieder ritme en elke riff wil je namelijk toch een beetje tonen wat je kan. Dat geldt in ieder geval wel voor mij. Ik probeer een ritme of break altijd zo origineel mogelijk te benaderen."

"Al was mijn werkwijze wat dat betreft ditmaal wel een stuk spontaner. Zo heb ik telkens getracht om met mijn drumpartijen, de songs te geven waar ze om vroegen, in plaats van te grossieren in 'noodzakelijk' gecompliceerd spel, omdat het origineel móet zijn. Mijn bijdragen zijn ditmaal dus vaak wat simpeler van opzet, maar passen daardoor wel veel beter bij de songs. Na al die jaren van metal spelen en luisteren, speel ik dadelijk dus waarschijnlijk alleen nog maar rechttoe rechtaan, haha."

Andermaal hebben jullie samengewerkt met producer Daniel Bergstrand, die inmiddels onlosmakelijk verbonden is met Scarve. Hoe is die samenwerking geworden tot wat die nu is?

"Naast het feit dat Daniel gewoon een geweldige vakman is, is het vooral de menselijke factor die onze samenwerking zo succesvol maakt. De eerste keer dat we met hem samenwerkten ('Translucence', '00), was het vooral een kwestie van aftasten. Die plaat heeft hij ook alleen gemixt.

Voor de opnames van 'Lumniferous' hebben we hem naar Frankrijk over laten komen, om de grote lijnen voor de sound op te zetten. Ondanks dat de verdere opnames met lokale soundengineers zijn gedaan, was hij toch al een stuk meer bij de opnames betrokken. Dientengevolge is hij langzamerhand echt een vriend van de band geworden. Daniel wilde erg graag eens een album met ons opnemen in zijn eigen studio (Dug Out) in Zweden. Zo is het idee ontstaan om voor de opnames van 'Irradiant' naar Zweden af te reizen."


"Tijdens ons verblijf aldaar zocht hij dikwijls de confrontatie, maar deed dit zonder daarbij irritatie op te wekken. Daarmee wist hij juist het beste uit te halen uit ieder van ons. Hij heeft een behoorlijke hand gehad in de manier van het vastleggen van de vocalen. We hebben daar uren met hem aan gesleuteld, om te zorgen dat werkelijk elk woordje exact de juiste intentie had. Die zorgvuldigheid hoor je dan ook terug op de plaat, denk ik."

Daar ben ik het roerend mee eens. Al wordt her en der beweerd dat het geluid van Scarve teveel zou leunen op de inbreng van Daniel Bergstrand.

"Kijk, elke producer heeft natuurlijk een eigen manier van werken en zodoende zijn eigen sound. Maar een band speelt zoals hij speelt, daar verandert een producer niks aan. Daniel heeft zich absoluut niet bemoeid met de riffs en heeft niets aan de songstructuren veranderd. Hij hield hij zich voornamelijk op de achtergrond."

"In zijn bijdrage hanteert hij uiteraard zijn eigen werkwijze, waardoor het misschien wat gaat lijken op dingen die hij eerder heeft gedaan, maar ik vind het onterecht om te beweren dat wij daar op leunen. Als wij met een andere producer zouden samenwerken, zou het resultaat nog steeds ontegenzeggelijk als Scarve klinken."

Tekstueel handelt 'Irradiant', wat zoiets als glansloos betekent, deels over nano-technologie.

"Vooral Patrick en ik hebben altijd al een bovengemiddelde interesse in moderne wetenschap gehad, al voor Scarve bestond. Toevalligerwijs past dit erg goed bij de sfeer die onze muziek uitademt. We er een heel concept omheen bedacht, waar we inmiddels wel een boek over zouden kunnen schrijven."

"Zonder het volledig uit de doeken te doen, kun je het zien als een soort allesomvattende 'conspiracy theory'. In onze teksten koppelen we fantasie en inspiratie aan onze visie op bepaalde zaken. Daarnaast heb ik in een aantal teksten mijn persoonlijke ervaringen van de afgelopen twee jaar van me afgeschreven."

Naast de drumpartijen neemt Dirk namelijk ook het overgrote deel van de songteksten voor zijn rekening.

"Voor de vorige twee albums heb ik alle teksten aangedragen, maar voor deze plaat heeft Pierrick de tekst voor 'Molted Scars' en die van de titeltrack geschreven. Waarschijnlijk wordt zijn aandeel wel uitgebreid in de toekomst, want hij is een erg talentvol tekstschrijver."



Getuige jullie album- en songtitels lijkt het alsof jullie een voorliefde koesteren voor ingewikkeld klinkende woorden.

"Bij het zoeken naar een bandnaam wilde ik destijds iets dat kort en pakkend was en tegelijkerheid iets eigens had. Dat viel bepaald niet mee, aangezien zo'n beetje elk woord dat bestaat al wel eens in een bandnaam verwerkt is."

Als het titels voor albums of songs betreft, ga ik vooral op mijn fantasie af. 'Irradiant' of 'luminiferous' zijn woorden, die mijn fantasie prikkelen en beelden bij me oproepen. Ik probeer altijd titels te vinden, die enerzijds een interessant beeld bij me oproepen en anderzijds lekker in het gehoor liggen."

Dus daarmee willen jullie niet aantonen dat het met de kennis van de Engelse taal binnen Scarve, minder erbarmelijk gesteld is dan in de rest van Frankrijk?

"Hahaha, ja ik snap wat je bedoelt. Binnen Scarve zijn er ook een aantal die de Engelse taal niet goed beheersen. Zelf heb ik daar geen enkele moeite mee. Maar ik ben dan ook een Belg, hè? Het kan mij niettemin mateloos irriteren als ik Franse bands hoor die echt heel goed zijn, maar dan teksten hebben die bol staan van de knullige taalfouten. Ik wil niet zeggen dat ik grammaticaal onfeilbaar ben en er zal heus wel eens een foutje doorgeglipt zijn, maar ik probeer me daar wel zoveel mogelijk voor te behoeden."

Tenslotte, als je kijkt naar de reikwijdte en relevantie van internet magazines, zie je dan eerlijk gezegd wel enig nut in het doen van interviews met e-zines?

Ja hoor, beslist wel. Toen wij met de band begonnen, zo rond 1994, was er nog geen internet of iets dergelijks. De underground kenmerkte zich nog door 'tape traden', schriftelijk contacten onderhouden met metalfans over de hele wereld, evenals schriftelijke interviews doen met blaadjes uit landen waar ik nog nooit van gehoord had. Wij zijn daar altijd volledig voor gegaan en heb ik tussen '94 en '97 werkelijk ontelbaar veel van dergelijke interviews gedaan."

"Voor mij is elk interview in principe gelijkwaardig; of dat nou Blackfuel, Aardschok of Rockhard is, dat maakt voor mij geen verschil. Die e-zines bereiken misschien minder mensen, maar de mensen die het bereikt, kunnen toch geïnteresseerd raken in Scarve. En ik vind het nog steeds heel leuk vragen te beantwoorden van mensen die geïnteresseerd zijn in onze muziek."

Gerco Zwiers

Website Scarve

Recensie 'Irradiant'