Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Arch Enemy
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 1 januari 2003, 07:38
Met ‘Wages of Sin’ heeft de Zweedse death metalband Arch Enemy haar beste album tot nu toe uitgebracht. Hier was de gezamenlijke metalpers het unaniem over eens. Een deel van de credits kan de nieuwbakken zangeres van dit gezelschap, Angela Gosso op haar naam schrijven. Ten eerste ziet ze er een stuk beter uit dan haar voorganger Johan Liiva, maar nog veel belangrijker, haar vocale capaciteiten gaan verder waar die van Johan ophielden.


Deze dame zet namelijk een strot op waar menig metalzanger het schaamrood van op de kaken zal krijgen. Ook muzikaal is er vooruitgang geboekt, zonder het typerende Arch Enemy geluid aan te tasten. Het album werd in verschillende bladen uitgeroepen tot cd van de maand en ook staan ze komende zomer op een aantal prominente metalfestivals, waaronder Graspop en Waldrock. Het gaat de band dus voor de wind. Had Angela verwacht dat het nieuwe album zo goed zo aanslaan?

"Je moet gewoon met de beste mensen samenwerken en de rest vertwijfeld achterlaten. Ik wist dat ik bij de beste metalband ter wereld ging zingen. Maar deze mate van succes had ik eigenlijk niet verwacht. They just needed some hot boiling fuel. I didn’t expect it would explode so fast."

Wat is de echte reden dat ‘Wages of Sin’ aanvankelijk alleen in Japan uitkwam?

"Century Media onderschatte ons en dit album nogal. We hebben geprobeerd om te onderhandelen met het label, maar zij weigerden op een bepaald moment elk gesprek. Uiteindelijk gingen ze toch overstag. De vertraging was nergens voor nodig. Het heeft de band een beetje beschadigd en misschien ook wel de verkoopcijfers. Maar ja, shit happens."

Het live-album ‘Burning Japan 1999’ is ook alleen maar in Japan verkrijgbaar. Hoezo dat?

"Nou, het Japanse label wilde dit live-album uitbrengen, dus daar hebben ze voor betaald. Als Century Media het album wil uitbrengen, moeten ze meer bieden dan het Japanse label. Zo gaat dat nou eenmaal in deze business."

Jullie zijn dus behoorlijk groot in Japan. Waarin verschilt het publiek daar met het Europese publiek?

"Het publiek in Japan is veel enthousiaster en loyaal dan het Europese publiek. Maar ik hou van elk publiek zolang ze van ons houden, haha."


Jullie komen binnenkort in Nederland spelen op het Waldrock festival. Ken je dat festival en zullen jullie nog een aantal clubs aandoen terwijl jullie hier zijn?

"Nee, ik ken dat festival niet, maar dat zal snel veranderen. De hele dag metal en een hoop dope, dus prima, haha. Nee, geen clubs. Wel een hoop festivals. Hoe groter, hoe beter."

Nu even iets anders. Jij hebt zelf ook voor een metal e-zine gewerkt. Hou je al de verschillende e-zines nog in de gaten en hoe kijk je er tegenaan?
"De underground zines zijn heel erg belangrijk. Zij helpen de onbekendere bands en brengen ze onder de aandacht. De grote bladen beheersen de markt. De kleine brengen de nieuwe en innovatieve bands. Ja, ik surf heel vaak door metal e-zines."

Kun je wat vertellen over de bands waar je hiervoor in actief was?

"Van ’91 tot 98 heb ik in de band Asmodina gespeeld en van ’98 tot 2000 heb ik gespeeld in Mistress. We speelden hard, down tuned en we waren erg underground."

Behandelen mensen jou anders omdat je een vrouw bent?

"Oh, jazeker. Meestal denken ze dat ik de vriendin ben van een van de jongens in band. Als ze eenmaal doorhebben dat ik de vocalen voor mijn rekening neem, staan ze met de bek vol tanden. Het is erg jammer, maar vrouwen worden in de metalwereld nog steeds gezien als decoratie. Als vrouwen eenmaal deel uitmaken van een band, worden ze al snel de drijvende kracht, de motor in de band. In de metalscene zijn vrouwen veel ambitieuzer en meer gepassioneerd dan mannen, omdat ze twee keer zo hard moeten knokken om ertussen te komen."


Ken je de laatste plaat van Sinister, waar Rachel (ex Occult) de zangpartijen verzorgt en zo ja, wat vindt je ervan?

"Ja, die plaat ken ik. Zij benadert het death metal en vrouwen gebeuren heel anders dan ik. Ik kan haar stijl zeer waarderen. Ik heb trouwens respect voor elke vrouw in de metalscene!"

En heb je het album van Hearse al gehoord? (van voormalig Arch Enemy zanger Johan Liiva.)

"Nee, ik ken de muziek van Hearse niet. Wel ken ik zijn vorige band Nonexist. Het is tof dat hij door blijft gaan."

Wat is voor jou het mooiste aan deel uit maken van Arch Enemy?

"Ik ben helemaal vrij. Ik kan leven van het maken van muziek. Ik werk met echt fantastische muzikanten. Wij zijn nergens aan gebonden en we hebben hele goede vooruitzichten."

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

"Heel veel toeren. Tegen het eind van dit jaar gaan we het nieuwe album opnemen. No sleep for the wicked. Voor succes moet je hard werken. Wij zijn bereid om heel hard te werken en zijn hard aan het proberen om de hitlijsten te bestormen met extreme metal, haha."

Tenslotte, nog iets te melden?

"I love cookies. But only the magic ones, haha. Hartstikke bedankt voor de support en stay sick!"

Gerco Zwiers

Website Arch Enemy

Recensie 'Wages Of Sin'