Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Amaran
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 29 maart 2004, 13:39
Eerder dit jaar liet Amaran weer van zich horen, middels 'Pristine In Bondage'. Deze tweede langspeler van het Zweedse heavy metalcollectief gaat verder waar het debuut 'A World Depraved' ophield. Verschillen moeten dan ook vooral gezocht worden in een verbeterde productie en volwassener songmateriaal.





De plaat kon rekenen op een warm onthaal van de verzamelde metalpers. Maar ook het publiek reageert positief op 'Pristine In Bondage' en de heren en dame ondersteunen het album dan ook veelvuldig met optredens. Zo gingen zij eerder dit jaar al een aantal weken op pad met ons eigen After Forever. Zangeres Johanna de Pierre verteld er maar wat graag over. En uiteraard over Amaran's nieuweling.

Vanwege de vrouwelijke vocalen wordt Amaran vaak gemakshalve in de gothic hoek gegooid, maar mijns inziens past de beschrijving 'heavy/power metal met vrouwelijke vocalen' veel beter bij Amaran, wat jij?

"Helemaal mee eens! Sterker nog, dit is precies de typering die ik hanteer, wanneer ik duidelijk wil maken wat voor muziek Amaran speelt: melodieuze heavy metal met vrouwelijke vocalen dus. Ik vind dat je ons op basis van onze muziek absoluut niet in de gothic metalhoek kunt zetten."

Al heeft het ongetwijfeld ook zo z'n voordelen, gezien de grote populariteit die dit genre momenteel geniet. Het leverde jullie een tour op met After Forever, om maar wat te noemen.

"Het is natuurlijk een feit dat gothic metal het momenteel erg goed doet en dan met name gothic bands met een zangeres. Zoals After Forever inderdaad. De tijd lijkt er rijp voor te zijn. Maar die tour waar jij op doelt zou ik zeker niet een typische 'gothic' tour willen noemen. Alle bands op die bill hebben een totaal ander en eigen geluid. Eigenlijk was het dus gewoon een diverse metalpackage, die aangevoerd werd door After Forever."



"Wat ik van die tour vond? Ik heb echt de tijd van mijn leven gehad! En dat geldt voor alle leden binnen de band, dat weet ik zeker. Al verliep de tour in het begin niet echt soepel en probleemloos. Ik ben mijn stem namelijk een tijdje helemaal kwijt geweest en tot overmaat van ramp brak onze gitarist Ronnie Backlund vlak voor de tour zijn arm. (Hij werd op de tour vervangen door Esa Orjatsalo, gitarist van het Finse Dreamtale, GZ.)

"Maar zoals gezegd was het verder een geweldige belevenis. Het contact tussen de bands onderling was super. Veel bandleden ontpopten zich tot erg sympathieke en leuke mensen. We hebben zeker de nodige vrienden overgehouden aan deze tour. Bovendien is After Forever een geweldige band. Hun optredens waren keer op keer erg indrukwekkend en gelukkig bleken zij 'off stage' erg lieve mensen te zijn."

Het Franse Listenable is, met voornamelijk extreme metalbands onder haar hoede, niet het meest voor de hand liggende label voor Amaran.

"Dat klopt. We zullen om begrijpelijke redenen dan ook zo goed als zeker nooit touren met één van hun bands. Verder zou ik echter niet kunnen bedenken wat voor gevolgen het voor ons kan hebben, om min of meer de 'outsider' te zijn op Listenable. We zijn in ieder geval dik tevreden met hen. Zij doen wat in hun bereik ligt om ons te ondersteunen. Dat blijkt bijvoorbeeld wel uit de omvangrijke promotie die zij wijdden aan dit album. Zij hebben ons overigens benaderd na het lezen van een review van onze eerste promo en staan voor drie albums bij ze onder contract."

Hoe kijk je terug op Amaran's eerdere releases en hoe vind je dat jullie muzikaal gegroeid zijn door de jaren heen?

"Over onze eerste demo kan ik kort zijn: die is vooral erg slecht, haha! We namen die thuis op, met gebrekkige apparatuur en hadden destijds nog niet eens een drummer. Ons eerste volledige album 'A World Depraved' was al een stuk beter en was al met al best een geslaagd album. Al moet ik terugkijkend toch zeggen dat we een hoop dingen liever anders hadden aangepakt. Er ging van alles mis tijdens de opnames, waar we bovendien veel te weinig tijd voor hadden."

"'Pristine In Bondage' is voor ons in alle opzichten een grote stap voorwaarts. Het songmateriaal zit een stuk beter in elkaar en vergeleken met onze vorige plaat is de productie ditmaal een hele verbetering. Maar het geluid van Amaran is nog steeds volop in ontwikkeling. Na 'A World Depraved' hadden we ons ten doel gesteld om ons geluid te 'verharden'. Voor een volgend album zal het accent meer liggen op het vergroten van de contrasten tussen de harde gedeeltes en de ingetogen passages."

In de track 'Katharsis' duiken opeens erg overtuigende grunts op, maar die blijven beperkt tot dit nummer. Is er een specifieke reden waarom jullie hier zo gedoseerd mee omspringen?

"Op die manier wilden we de contrasten in dat nummer vergroten. Bovendien wilde het me maar niet lukken om een goede zanglijn voor dat nummer te schrijven. Het is geenszins onze bedoeling om één van de vele bands te worden, die grunts combineren met vrouwelijke vocalen. Daar zijn er immers al meer dan genoeg van. Wellicht zullen we er in de toekomst nogmaals gebruik van maken. Jörgen Sandström, de bassist van Entombed, is trouwens verantwoordelijk voor die grunts."



Evenals ontelbare bands zijn jullie woonachtig in Zweden. Is het volgens jou een pre dat jullie uit dit muzikaal vruchtbare land komen of denk je, omdat het tussen al die bands moeilijker is om op te vallen, het juist tegen jullie kan werken?

"Ik denk dat onze origine vooral in ons voordeel werkt. De Zweedse metalscene staat overal erg goed aangeschreven en zodoende is het op voorhand al een groot voordeel om daar onderdeel van te zijn. We krijgen trouwens vaak te horen dat onze muziek erg 'Zweeds' klinkt."

Ik heb wel eens gehoord dat zo'n beetje alle metalfans in Zweden zelf ook actief zijn in bands.

"Haha, ja dat is inderdaad waar. Bijna iedereen die liefhebber is van metal is zelf ook muzikant. Dat zie je vooral veel binnen de death metalscene hier, aangezien dat genre mateloos populair is. De muziek die we met Amaran maken is juist buiten Zweden meer in trek."

Jullie staan behoorlijk veel op de planken, maar ik gok dat jullie nog niet kunnen leven van de band. Is dat een beetje te combineren?

"We hebben vooral in januari en februari veel optredens gedaan, maar daarvoor was het erg rustig wat dat betreft. Momenteel zitten we ook in rustig vaarwater. Maar het valt inderdaad niet altijd mee om het bandgebeuren te combineren met de vaste baan, of een studie in mijn geval. Niettemin zijn die beslommeringen het meer dan waard en we hebben het er dan ook graag voor over."

Voor mijn laatste vraag is de benaming cliché eigenlijk nog een understatement, maar heb je zelf nog iets toe te voegen?

"Jazeker. Er is namelijk ook minder goed nieuws in het Amaran kamp. Onze drummer Robin Bergh heeft onlangs de band verlaten en we zijn momenteel hard op zoek naar een geschikte vervanger. Hierbij wil ik eenieder die interesse heeft voor deze vacature dan ook vragen onze site te checken en contact met ons op te nemen. Hopelijk komen we snel jullie kant op, om de Nederlandse podia te bestormen."

Gerco Zwiers

Website Amaran

Recensie 'Pristine In Bondage'