Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Severe Torture (1)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 23 januari 2003, 13:58
Severe Torture is natuurlijk allang geen onbekende meer in de Nederlandse death metalscene. Het in 2000 verschenen debuut ‘Feasting On Blood’ zorgde ervoor dat de band als een komeet omhoog schoot. De vorig jaar verschenen opvolger ‘Misanthropic Carnage’ consolideerde niet alleen de status van Severe Torture, maar leverde hen ook een Europese tour op met hun grote helden Cannibal Corpse.

Ondanks een reeks goede concerten en een geslaagde tour, kregen zij ook te maken met de nodige tegenwerking van Zwitserse moraalridders, die een optreden aldaar verboden. Reden genoeg voor een interview met deze doodsmetalen heren. Moest ik het de vorige keer nog stellen met een e-mail interview met bassist Patrick, ditmaal valt mij een phoner met drummer Seth van de Loo ten deel.


Het nieuwe album is wederom opgenomen in the Franky’s Recording Kitchen met Berthus Westerhuis en Robbie Woning achter de knoppen. Toch klinkt het album helderer en zwaarder dan het debuut.

“Ja kijk, als je eenmaal in een bepaalde studio hebt gewerkt weet je precies wat je kan verwachten. En je weet natuurlijk precies wat je ditmaal anders wilt doen."

"Zo wist ik bijvoorbeeld dat er dingen aan het drumwerk waren die ik anders wilde doen. Ik wilde de drumsound wat vetter hebben en daarom ben ik gestopt met het triggeren van de snaredrum, om de drumsound natuurlijker te laten klinken. Ook met de zanglijnen wilde we meer doen. We wilden die pakkender en directer over laten komen. Daar is redelijk veel tijd in gaan zitten.”

Ook heb ik de indruk dat er op ‘Misanthropic Carnage’ meer langzame passages staan dan op jullie debuut.

“Dat is een bewuste keuze geweest. We houden van afwisseling. We merken dat mensen het doodvermoeiend vinden als je alleen maar snelle nummers hebt. Persoonlijk houd ik ook meer van gevarieerder songmateriaal en bands die breder arrangeren. Afwisselendere nummers blijven namelijk tien keer beter hangen."

"De nummers op ‘Feasting On Blood’ waren de eerste die we ooit schreven. Met ‘Misanthropic Carnage’ hadden we dus al meer ervaring opgedaan en zodoende waren we beter in staat nummers te schrijven waar meer afwisseling in zit. We hopen wat dat betreft met het volgende album nog een stap verder te kunnen gaan.”

Hebben jullie ooit overwogen om solo’s in jullie songs te verwerken?


“Haha! Nou, onze gitarist is niet echt een sologitarist. Soleren is mijns inziens namelijk echt een vak apart. Aanvankelijk hadden we een tweede gitarist en die was er in principe wel voor in.
Maar wij zijn van mening dat onze nummers zich niet echt lenen voor solo’s."

"Er zijn een hoop death metalbands die alleen solo’s in hun songs stoppen omdat ze dat perse willen, waardoor het nogal geforceerd overkomt. Ik wil een solo horen als die op zijn plaats is en als die solo echt iets toevoegt aan het nummer.
Een band als Immolation is daar meester in. Het is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik denk niet dat wij in de toekomst met solo’s gaan werken. We gaan ons meer richten op het interessanter maken van de riffs.”

Hoe komt een nummer tot stand bij Severe Torture?

“Onze bassist Patrick komt met de meeste riffs op de proppen. Zo’n tachtig procent van de riffs komt van zijn hand. Daar gaan we in de oefenruimte mee aan de slag. Daar vinden de riffs hun plaats in de nummers. Dan schrijf ik mijn drumpartijen daarbij en schrijf ik er een tekst bij."

"Ja, ik schrijf de teksten. Om de doodeenvoudige reden dat Dennis, onze zanger, het niet kan. Dat vindt hij zelf ook hoor. De teksten boeien hem wel, maar het schrijven ervan absoluut niet. Hij weet niet waar hij moet beginnen en waar hij het over moet hebben. Het ligt hem gewoon niet."

"Hij zingt ze erg graag en gaat graag met me in gesprek over wat ik met de teksten bedoel, maar hij is meer een uitvoerder. Ik vind dat prima, want ik heb veel plezier aan het schrijven van de teksten en het maken van de zanglijnen. Dat is de manier waarop wij werken en dat werkt prima.”

Jullie hebben ten tijde van het vorige album een videoclip opgenomen met Lowlife Media voor het nummer ‘Butchery Of The Soul’. Gaat dat een vervolg krijgen met dit nieuwe album?

“Dat zou ik niet weten. We gaan in februari een viertal optredens doen met Blood Red Throne in Nederland en België en aangezien wij beide Hammerheart bands zijn, is ons label misschien van plan er opnames van te maken voor een eventuele label DVD. Maar ik denk niet dat we zo snel nog een clip op gaan nemen. We konden dat destijds goedkoop doen, want die gasten van Lowlife Media zijn vrienden van ons."

"Het was een impuls, alhoewel we het wel zo professioneel mogelijk aangepakt hebben.
Er is nu trouwens geen enkele zender in Nederland die hem kan draaien. De clip van ‘Butchery Of The Soul’ is na het verdwijnen van Wet & Wild trouwens nog een keertje overdag gedraaid. Tussen Britney Spears en iets soortgelijks.”


Jullie hebben onlangs een Europese tour gedaan in het voorprogramma van Cannibal Corpse. In feite jullie grote voorbeelden.

“Ja, Cannibal Corpse is zeker één van onze voorbeelden. Het is vooral een band waar wij als band verrekte veel respect voor hebben. Onderweg op tour zagen we hoe professioneel die gasten zijn. We kenden de jongens al van tevoren en we hebben een geweldige tijd gehad. We hebben een heel aantal hele goede shows gedaan. Het was een hele goede toer voor Severe Torture en we hebben ons elke avond naar de tering gezopen.”

Was het voor jullie niet vreemd om in Zwitserland te horen te krijgen dat jullie niet mochten spelen, terwijl Cannibal Corpse wel gewoon het podium op mocht? Hun teksten en albumhoezen zijn toch niet veel explicieter dan die van jullie.

“Nee, dat verbaast mij helemaal niet. Ik weet hoe bekrompen autoriteiten denken en hoe hypocriet ze zijn. En dat hebben ze daar nog even goed laten blijken. We hebben dit natuurlijk ook veel met de jongens van CC besproken. Zoals je wellicht weet zijn hun albumhoezen in Duitsland verboden en ze mogen daar zelfs geen nummers van hun eerste drie albums spelen."

"Het begint met iemand die zeikt over een albumhoes. In die stad in Zwitserland was een raadsvergadering belegd, naar aanleiding van een artikel dat daar in de krant was verschenen. In die vergadering is besloten dat wij niet mochten spelen. Die zaal was het daar trouwens volledig mee eens."

"De beheerders van die zaal waren wel heel relaxed tegen ons. Het is niet zo dat we daar met de nek aangekeken werden of zo. Ik heb het er nog over gehad met die mensen. Ik vertelde dat er bands als Mortician en Cannibal Corpse gespeeld hadden en dat ze mij niet uit konden leggen wat er nou zoveel lomper is aan Severe Torture. Het antwoord was: als we de volgende keer wilden spelen, moesten we ons label vragen om een album met een gecensureerde hoes op te sturen. Nou ja, hoe bekrompen kun je denken, weet je wel? Aan de muziek en de teksten verandert het niks! Waarom zou je het dan censureren? De mensen die het willen zien, krijgen het toch wel."

"Het werkt ook alleen maar averechts, want het heeft ons juist veel publiciteit opgeleverd.
Er is geen blad die niet naar Zwitserland vroeg en het levert ons gewoon meer aandacht en een grotere cd-verkoop op. Ook in Zwitserland.
Ze moeten gewoon ophouden met dat autoritaire gedoe.
Death metal is gewoon een vorm van entertainment en dat weet iedereen.



Tuurlijk zijn er wel teksten van bands als Deicide en Immolation die je serieus zou kunnen noemen en ik schrijf ook wel eens teksten waarin serieuze zaken aan bod komen, maar wij roepen mensen niet op om elkaar met een hakbijl af te slachten.
Elke death metalfan begrijpt dat. Die gaat naar een concert en zet het op een zuipen. Ik vind het heel jammer dat dit soort dingen nog steeds gebeuren. Ik dacht dat het wel een beetje ingeburgerd was.”

Je zei net dat er ook serieuze zaken aan bod komen in je teksten. Dus het is niet pure fictie?

“Het verhaal is natuurlijk pure fictie. Er zit geen waar gebeurd verhaal achter of iets dergelijks. Ook schrijven we niet over politiek, want daar houden wij ons helemaal niet mee bezig. De anti christelijke dingen in onze teksten zijn echter zaken die ik wel degelijk meen. De boodschap meen ik, maar onze teksten moet je meer zien als een film. Je verwoordt iets in de vorm van een verhaal, snap je?”

Hoe bevalt de deal met Hammerheart tot nu toe? Qua verkoop zijn jullie inmiddels toch wel een prominente band op dat label.

“We doen het qua verkoop inderdaad goed bij Hammerheart. Er zijn bij Hammerheart natuurlijk wel bands die meer albums verkopen, zoals Dismember. Nou moet het eerste Dismember album bij Hammerheart nog uitkomen, maar ik denk dat die ons zo voorbij zijn."

"Maar dit label besteedt veel aandacht aan ons en dat vinden we heel belangrijk. We krijgen toursupport, in de studio is alles altijd goed geregeld en we hebben gewoon hele goede onderlinge contacten. Dat is, denk ik, het belangrijkste wat je met een label kan hebben. Ik sluit natuurlijk niks uit. Als je met je band kunt groeien en er komt een potentieel label op de proppen, dan zeg ik niet dat we niet overstappen. Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Maar we hebben momenteel niks te klagen. We zijn op tour geweest met Cannibal Corpse. Veel groter kan volgens mij niet.”

Hebben jullie inmiddels niet genoeg van al die interviews?

“Of we de interviews zat zijn? Nee hoor. We hebben er inderdaad al heel veel gedaan. Maar ik heb geluk, want ik heb geen computer, haha! Ik doe dus alleen de telefonische interviews. Ik heb er al een hele hoop gedaan met diverse landen. Al moet ik wel zeggen dat je soms interviews hebt met vragen die je al honderdduizend keer gehoord hebt. Daar word je soms wel een beetje moe van."

"Patrick en Tijs hebben het wat dat betreft het een stuk zwaarder, want die hebben al meer dan honderd e-mail interviews gedaan, terwijl ik er nu een stuk of vijftien heb gedaan. En ik kan me voorstellen dat die e-mail interviews op den duur wel saai worden. We weten echter allemaal dat death metal niet ophoudt als je een label en een album uit hebt. Je moet nog steeds keihard werken. Dat doen we met plezier en als we dat plezier niet meer hebben kappen we ermee. Het is natuurlijk alleen maar positief, al die interviews, want dan wil iedereen iets van je band weten. Dan kost het mij geen moeite om een interview te doen.”

Gerco Zwiers

Website Severe Torture

Recensie 'Misanthropic Carnage'