Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Horned God
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 4 januari 2004, 22:09
In het achter ons liggende 2003 zette het Braziliaanse Horned God zichzelf prominent op de death metalkaart met hun uitstekende tweede album 'Chaos, Bringer Of All Revelations'. Death metal kun je gerust aan deze jonge honden overlaten. Horned God toont met deze plaat namelijk andermaal aan dat ze daar in Brazilië wel raad weten met dit genre. Spartaans strak klinkende en zeer vet uitgevoerde death metal is wat je van Horned God kunt verwachten.


Natuurlijk doet het materiaal je aan landgenoten als Krisiun en Rebaelliun denken, maar gelukkig doet de band merkbaar haar best om met een eigen smoelwerk voor de dag te komen. Nadat drummer Bruno me eerst uitvoerig bedankt voor dit interview, vertelt hij me hoe de band is ontstaan.

"Onze zanger Erico en ik hebben de band in 1998 opgericht, met het idee om ons toe te gaan leggen op technische en brute death metal. Erico speelde toen nog bas en ik was nog druk bezig met het verbeteren van mijn drumtechnieken. Aangezien het niet lang duurde voor we een bassist en een tweetal gitaristen wisten te strikken, hadden we al vrij snel een band bij elkaar. Daarmee doken we de oefenruimte in. Ook begonnen we voorzichtig met het schrijven van eigen nummers. De daaropvolgende maanden kenmerkten zich vooral door de nodige bezettingswisselingen. De line-up stabiliseerde zich in 1999."

"De band bestond toen, naast Erico op zang en ik op drums, uit bassist Ângelo en de gitaristen Hudy en Daniel. In die bezetting hebben we voor het eerst een studio geboekt, wat resulteerde in de demo 'Revenge Of Pain', bestaande uit vier tracks. Ook ons debuut 'Absit' uit 2001 (Tumba Records) werd door deze ploeg opgenomen. In 2003 verliet Daniel de band. Hij werd vervangen door Fabiano Penna (ex-Rebaelliun). Niet veel later zijn we begonnen aan het schrijfproces en de daaropvolgende opnames van 'Chaos, Bringer Of All Revelations'."

Jullie gingen eerst door het leven onder de naam Sacrifice. Wat is de reden van de naamswijziging en waarom is de keuze op Horned God gevallen?

"Onze eerdergenoemde demo is onder die naam verschenen. Niet veel later kwam ons ter ore dat er reeds een Canadeze band met dezelfde naam rondliep. Die band had zich hier al over beklaagd bij hun label. Om gezeik te voorkomen hebben we toen de bandnaam gewijzigd. Bij nader inzien een prima keuze, want deze naam past veel beter bij onze muziek en klinkt bovendien een stuk aggressiever."

Op het internet vond ik deze omschrijving van het begrip Horned God: "The consort of the Goddess and symbol of male energy in the form of the divine. He is the lord of the woodlands, the hunt and animals. He provides for the tribe through the hunt and is honored or rewarded for his deed by being permitted to copulate with the Goddess through the Great Rite." Sluit dit aan bij de betekenis die jullie eraan verbinden?

"Dit is de Keltische, ook wel heidense uitleg ervan en deze komt niet overeen met onze reden om voor de naam te kiezen. Voor ons staat Horned God voor de vertegenwoordiging van Baphomet binnen het satanisme. Net als onze bandnaam is ook een groot deel van onze teksten hieraan en aan verwante onderwerpen gewijd."

In mijn recensie schreef ik dat er langzamerhand een typische Braziliaanse death metalsound ontstaat. Deze lijkt min of meer vormgegeven door Krisiun en is vervolgens door bands als Rebaelliun, Abhorrence en jullie als vertrekpunt genomen. Mee eens?

"Je hebt helemaal gelijk als je in het geluid van de door jouw genoemde bands overeenkomsten aantreft. Het is langzaam zo gegroeid en is momenteel in feite de Braziliaanse manier van snelle en technische death metal spelen. Datzelfde zie je bijvoorbeeld in een land als Polen, waar een groot deel van de death metalbands een zelfde soort benadering lijkt te hebben. Of op kleinere schaal, in Californïe. Daarmee bedoel ik natuurlijk de Bay Area scene. Bands uit die omgeving hebben natuurlijk ook zeker het een ander met elkaar gemeen. Ondanks de hoorbare gelijkenissen, is het hier in Brazilië echter niemand zijn intentie om de ander klakkeloos te gaan kopiëren."

Hoe is de verstandhouding tussen de verschillende bands bij jullie en leeft metal een beetje in jullie thuishaven São Paulo?

"Joh, de Braziliaanse scene heeft nog nooit zo in bloei gestaan! Er zwermen hier ontzettend veel uitstekende bands rond. Een aantal talentvolle extreme metalbands die je echt eens zou moeten checken zijn Abomination, Subterra, Funeratus, Ancestral Malediction en Ophiolatry. Stuk voor stuk erg potentiële bands, rond prima muzikanten die boordenvol ambitie en vechtlust zitten! Al deze bands rekenen we tot onze vriendenkring. Tevens is São Paulo de thuisbasis van Krisiun. Ook die jongens beschouwen we als goede vrienden, waar we naast de liefde voor deze muziek, tevens een voorliefde voor voetbal kijken en barbecuen mee delen."

Het algehele geluid, een aantal riffs en de zang refereren mijns inziens ook aan 'Conquering The Throne' van Hate Eternal. Kun jij je daarin vinden of loop ik nu uit mijn nek te lullen?

"Haha, meen je dat? Nee, dat is naar mijn mening zeker geen onzin! Fuck man, het is zo'n eer om met dit album vergeleken te worden. Die plaat is voor mij namelijk een regelrechte klassieker! Die snelheden, die agressie. Het is altijd leuk als je album bij luisteraars herinneringen oproept aan klassiekers in het genre, maar hiermee geef je me echt een groot compliment. Hate Eternal heeft absoluut zijn sporen nagelaten in onze sound. We kennen Erik Rutan en co. trouwens ook persoonlijk. Toen zij hier in Brazilië op tour waren, hebben wij ze leren kennen. Het zijn erg sympathieke gasten, waar we het prima mee kunnen vinden."

Ik heb nog geen één slechte recensie van 'Chaos, Bringer Of All Revelations' gelezen en ondergetekende was ook erg te spreken over het gebodene. Zijn jullie tevreden met de feedback jullie krijgen?

"Het is vooral erg verrassend. We zijn zelf erg trots op dit album, maar je weet natuurlijk nooit hoe het publiek en de pers erop gaat reageren. Dat laat zich niet voorspellen. Gelukkig zijn de reacties uit beide kampen overwegend positief te noemen. Ik heb een behoorlijk aantal binnen- en buitenlandse besprekingen onder ogen gehad, maar inderdaad, niemand zeek ons af."

Wat me ook opviel is dat jullie niet over een eigen website beschikken. Heeft dit weinig prioriteit of is dit misschien een principekwestie?

"Nee zeker niet. We snappen heel goed dat een eigen site tegenwoordig voor een band als de onze dé aangewezen manier is om jezelf onder de aandacht te brengen. Bovendien kun je altijd up to date zijn, wat natuurlijk een groot voordeel van internet is. Er wordt momenteel dan ook hard gewerkt aan een website. De voltooiing daarvan zal niet meer lang op zich laten wachten. Tot die tijd proberen we via onze contacten met andere bands, buitenlandse metalfans en bladen, onze band waar dan ook te promoten."

Hoe komt een Braziliaanse death metalband in contact met een Frans label en dan ook nog het niet bepaald misselijke Listenable Records? Zijn jullie een beetje te spreken over de samenwerking?

"Na de release van ons debuut 'Absit' zaten we zonder label. Voor de opnames van 'Chaos…' hebben we, als voorbode, een aantal nieuwe nummers op een promo gezet. Met die promo zijn we vervolgens gaan shoppen bij een hele rits labels, waaronder Listenable. Deze Fransen kwamen vervolgens met de beste deal op de proppen. Ook hebben we van meet af aan het gevoel dat dit label echt in Horned God gelooft. Toen gitarist Fabiano de band kwam versterken verliepen de onderhandelingen ook nog eens een stuk sneller en gemoedelijker. Laurent - die het label runt - en Fabiano waren namelijk al goede bekenden van elkaar. We beschouwen het als een grote eer om deel uit te maken van hun catalogus, en weten ons in goed gezelschap. We zijn erg tevreden over de inzet die ze tonen. Laurent is een prima gozer en dito manager en we hebben, wat zaken als promotie en distributie aangaat, helemaal niks te klagen. In thuisland Brazilië worden onze zaken behartigd door At War Records"

Als je onderdak zit bij een label als Listenable zijn de kansen op een eventuele tour ook veel groter, neem ik aan.

"Zeker. Listenable pakt de promotie groot aan. Er staan al een hoop optredens hier in Brazilië in de agenda, evenals de rest van Zuid-Amerika. Als dat achter de rug is, hoop ik dat er zich een Europese tour aandient waarop we meekunnen. Ik kan echt niet wachten om naar Europa te komen. Niet alleen om onze shit live te kunnen brengen, maar ook om de cultuur aldaar te proeven. Het is een grote droom voor ons en we werken er hard aan om die droom werkelijkheid te laten worden."

Gerco Zwiers

Recensie 'Chaos, Bringer Of All Revelations'