Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Black Majesty
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 14 december 2003, 22:53
Het zal Stevie Janevski, gitarist van het Australische power metalgezelschap Black Majesty, een rotzorg wezen dat er mensen zijn die de hem zo geliefde muziekstijl als gedateerd of oubollig kwalificeren. "Als je hoort wat tegenwoordig onder de noemer 'nu metal' door moet gaan voor nieuwe metal, dan word ik liever bestempeld als gedateerd."



Stevie windt er geen doekjes om. Het is hun menens. Na jaren van knokken, begint Black Majesty eindelijk resultaat te zien van hun inspanningen. Eerder dit jaar verscheen via LMP het puike debuut 'Sands Of Time', dat op overwegend positieve kritieken van de Europese metalpers kon rekenen. Zodoende doet de bandnaam nu ook bij mensen buiten het thuisland een belletje rinkelen. Gesterkt door dit optimisme van de bladen, is Black Majesty met open vizier klaar voor wat komen gaat. Stevie is dan ook meer dan bereid Blackfuel van de nodige toelichting te voorzien.

Allereerst laat gitarist Stevie Janevski weten dat er geen bijzondere betekenis schuilgaat achter de bandnaam.

"De naam moest iets duisters in zich hebben, maar tegelijk iets groots uitstralen. We zijn toen gewoon woorden samen gaan voegen. Aanvankelijk was de keuze gevallen op Majestic Black. Niet veel later hebben we besloten om dat gewoon om te keren. Black Majesty dus. We wilden sowieso het woord 'majesty' in de bandnaam. Met dat woord willen we ook de Australische banden met de Britse monarchie benadrukken."

Waarom gaat een band, die opgericht is in de late jaren negentig, old school 80's metal spelen?

"We dragen wat dat betreft ons hart op de tong. Alle leden van Black Majesty zijn echte old school metalmaniakken en we hebben stuk voor stuk grote metalcollecties met veel vinyl en zeldzaam spul. Onze inspiratie halen we uit de bands waar we mee opgegroeid zijn. Black Sabbath, Rainbow, Judas Priest, Iron Maiden en ga zo maar door. We hebben er echt geen problemen mee als mensen onze muziek als gedateerd bestempelen. We zouden namelijk geen enkele andere stijl willen spelen. En trouwens, als je hoort wat tegenwoordig, onder de noemer 'nu metal' door moet gaan voor nieuwe metal, dan word ik liever bestempeld als gedateerd."

De teksten ontbraken bij de toegezonden promo. Is het wat dat aangaat vooral standaard heavy metalproza wat de klok slaat, of wijken jullie daar vanaf?

"Ook onze teksten passen perfect in het heavy metalstraatje. Alle leden binnen de band zijn geïnteresseerd in zaken als science fiction en dergelijke. Gebruik maken van fantasy teksten is voor ons dus niet meer dan logisch. Het nummer 'Fall Of The Reich' vormt daar misschien een kleine uitzondering op. In dit nummer worden allerhande thema's aangesneden. Leiderschap bijvoorbeeld, maar tevens zaken als conflicten en veranderingen. Het nummer heeft een beetje een anti- autoriteitsgevoel in zich. Het hoe en waarom van het geschrevene is echter aan de luisteraar. We houden de teksten daarom zo open mogelijk, zodat eenieder het kan interpreteren op zijn of haar manier."



Jullie hebben voor het uiteindelijke album een andere hoes gebruikt dan voor de 3-track promo, die dit album inluidde. Eigenlijk vind ik de cover van die promo een stuk beter bij jullie muziek passen.

"De cover van die promo is van de hand van onze bassist Mark Kelson. Met het resultaat waren we wel tevreden, maar toch we wilden we voor het daadwerkelijke album een ander ontwerp. LMP gaf ons de mogelijkheid te werken met de Duitse artiest Dirk Illing. Hij heeft meerdere ideeën met ons besproken en is met de verzamelde informatie gaan werken aan een albumhoes. Wij zijn erg te spreken over het eindproduct waarmee hij op de proppen is gekomen. We hebben er verder trouwens overwegend positieve berichten over gehoord. We vinden het beeld erg representatief voor Black Majesty en hopelijk is het een beeld dat bij mensen in de grijze cellen blijft hangen."

Hoe staat het eigenlijk met het metalklimaat in Australië?

"De metalscene hier is klein en underground, maar tegelijk erg hecht. Er komen hier natuurlijk genoeg goede bands vandaan. Bekende namen als Deströyer 666 en Vanishing Point, maar ook nieuwe bands als Eyefear en Manic Opera timmeren driftig aan de weg. De power metalscene lijkt langzaam groter te worden. Meer en meer bands steken de kop op. Bovendien krijgt de scene buiten onze landsgrenzen ook steeds meer erkenning. Het is erg interessant om deel uit maken van deze groeiende beweging."

"Of het feit dat we uit Australië komen een voor- of nadeel is zou ik zo niet weten. Het voortbestaan van de scene is altijd een strijd met zijn gebruikelijke ups en downs geweest en dat zal het ook altijd wel blijven. Daarin verschilt het hier, denk ik, niet van elke ander metalscene. Dit zorgt er tegelijk wel voor dat de motivatie om er keihard tegenaan te gaan altijd hoog is. Het harde werken begint nu ook langzaam zijn vruchten af te werpen. We hebben in alle grote bladen positieve recensies gehad. De Aardschok gaf ons bijvoorbeeld 90 punten en ook Duitse bladen als Heavy Oder Was? en Rock Hard waren zeer te spreken over 'Sands Of Time'. Het is alleen wel jammer dat we hier zo ver verwijderd zijn van Europa. Daar bevindt zich namelijk wel onze voornaamste markt. Ik hoop dan ook dat we binnenkort die kant op kunnen komen om wat clubshows te doen."

Zijn er al concrete plannen in die richting?

"Nog geen concrete plannen, maar omdat we vooral in Duitsland zulke goede kritieken hebben gehad en ons label daar gevestigd is, zijn er al wel gesprekken over geweest. LMP gaat proberen om ons op de bill van een aantal festivals te zetten. Dat zouden we echt te gek vinden. Naast het feit dat het fantastisch is om daar te spelen, willen dat hele gebeuren wel eens meemaken. Het fenomeen festival kennen we hier namelijk amper. Enkel en alleen op erg kleine schaal. Het zijn van die dingen waar we ons jaren aan verlekkerd hebben in de Europese bladen. Ook zouden we de Europeanen wel eens leren wat echt bier drinken is. The challenge is on!"

Gerco Zwiers & Maurice Vos

Website Black Majesty

Recensie 'Sands In Time'