Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Legion
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 3 december 2003, 05:21
'We zijn de vergelijking met die twee bands zo langzamerhand eigenlijk spuugzat, maar we zullen er maar mee moeten leren leven.' Bassist Lars Martinsson vindt het overduidelijk niet prettig met de twee voornaamste Zweedse black metalbands Marduk en Dark Funeral vergeleken te worden. Bovendien is hij het helemaal niet eens met het feit dat hun muziek doorgaans simpelweg betiteld wordt als snelle black metal. 'Vooral stompzinnige Duitsers met stront in hun oren noemen ons zo.'



Toch heeft Lars niet zoveel reden tot klagen. Zijn band The Legion heeft een paar maand geleden namelijk hun debuut 'Unseen To Creation' uitgepoept, vol met vette black/death metal. Bovendien kwam dit album uit via het vooraanstaande Listenable Records.

Allereerst gefeliciteerd met jullie debuut 'Unseen To Creation'.

"Dank je. We zijn dan ook allemaal erg tevreden met het eindresultaat. De productie is vet en groots, maar toch niet gepolijst en vaag. Alle details van onze muziek zijn prima te horen, terwijl het album toch nog organisch klinkt. Bovendien klinkt het niet als een typische Abyss-productie. (Abyss is de befaamde Zweedse studio waar het album opgenomen is. GZ) Als je zulke complexe muziek speelt als wij doen, is het vinden van het juiste geluid geen makkelijke opgave. De death metalstukken moeten vet en zwaar overkomen, terwijl de black metalgedeeltes de juiste atmosfeer dienen te bevatten. Natuurlijk zijn er dingen die we achteraf liever anders hadden gezien. Maar ja, als we voor de volle honderd procent tevreden waren geweest met dit album, hadden we ook geen doelen meer om naar te streven."

Op jullie album zijn de invloeden van Marduk en Dark Funeral duidelijk hoorbaar.

"Eerlijk gezegd zijn we de vergelijking met die twee bands spuugzat, maar we zullen er maar mee moeten leren leven. Dark Funeral heeft ons zeker beïnvloed. Het heeft ook helemaal geen zin om dat te gaan ontkennen. Het gevaar is alleen dat mensen twintig keer lezen dat we veel invloeden van Dark Funeral in onze muziek hebben zitten en ons direct labelen als een DF-kloon, zonder ons album maar gehoord te hebben. De vergelijking met Marduk vind ik echter onterecht. Is het de snelheid van onze nummers? Als dat het is, dan zouden we een kloon van elke snel spelende black metalband kunnen zijn. Als ik dan toch een aantal bands zou moeten noemen die van invloed zijn geweest op het geluid van The Legion, noem ik liever bands als Morbid Angel, Nile, Immortal, Emperor en Abigor."

Jullie label Listenable verkoopt jullie album onder noemer 'Blasting black metal', maar ik hoor toch duidelijk death metal doorklinken in jullie spel en niet alleen vanwege de sporadische death grunts.

"Daar ben ik het roerend mee eens. Ik zou onze muziek ook het liefst betitelen als 'blackened death metal', maar de overige bandleden staan erop dat onze muziek gedefinieerd wordt als black metal. Dit ondanks het feit dat er overduidelijke death metalriffs in onze nummers zitten. Ons nieuwe werk is zelfs voor zo'n 40 á 60 procent death metalgeoriënteerd. Ik heb dus blijkbaar niet zoveel te zeggen binnen de band. Ik ben in ieder geval blij dat jij de death metalinvloeden ontdekt. Onze muziek wordt namelijk veel te vaak simpelweg 'Zweedse high-speed black metal' genoemd. In de meeste gevallen door stompzinnige Duitsers met stront in hun oren. Ik vind The Legion geen black metalband. Ten eerste omdat onze muziek veel meer dingen bevat en ten tweede omdat ik vind dat wij niet een typische black metalband zijn."

Ik ben niet bekend met jullie voorgaande werk. Waarin verschilt 'Unseen To Creation' van haar voorgangers?

"Twee songs van onze EP 'Awakend Fury' uit 2002 ('Knee-Deep In Blood en 'Retribution') staan ook op dít album. Wat muzikale stijl betreft zijn we dus praktisch niet veranderd. Alleen was de productie van die EP ronduit belabberd en klonken de vocalen destijds erg saai en statisch. Op die EP was verder een instrumentaal nummer te vinden, namelijk 'The Legion'. Dit nummer liet een meer ingetogen kant van de band horen, gecombineerd met een hoop bizarre, gestoorde en technische hooks en invalshoeken. Tevens was dit het eerste nummer dat zowel death als black metal in zich had. Tot die tijd speelden we enkel en alleen black metal.

Ook zijn er twee nummers van onze demo 'Boodaeons' uit 2000 ('Redeemer', 'On Swift Wings') beland op dit album. Deze nummers klinken in principe hetzelfde als op die demo. Maar dan met een beter geluid, snellere drums en betere vocalen. Die demo had wel een machtige 'feel'. Ik kan dat gerust zeggen, zonder op te scheppen. Ik maakte toen namelijk nog geen deel uit van de band."



Toen jullie drummer Emil Dragutinovic de nieuwe drummer van Marduk werd, was hij al onderdeel van The Legion. Levert dat logistiek gezien geen problemen op?

"Gelukkig weet Emil dat heel goed te combineren. Naast het feit dat hij drumt in beide bands is hij namelijk werkeloos. Zodoende is het voor hem geen probleem om heen en weer te reizen tussen Norrköping (de thuishaven van The Legion. GZ) en de plaats waar Marduk haar oefenruimte heeft. Natuurlijk moeten er wel eens compromissen gesloten worden, omwille van het schema van Marduk, maar dat is nog nooit onoverkomelijk geweest. Emil mag dan vaak op pad zijn met Marduk, maar zodoende heeft de rest van de band genoeg tijd om nieuw materiaal te schrijven en uit te werken. En dat terwijl Emil alleen maar avond aan avond zijn drumtechnieken kan bijwerken."

"Marduk speelt meer 'rechttoe-rechtaan', terwijl The Legion meer technisch en vooruitstrevend is. Persoonlijk denk ik dat Emil het niet alleen prettig vindt om in beide bands actief te zijn, maar dat hij het ook nodig heeft. Mochten wij echter een tour of een opname o.i.d. op de agenda hebben staan, dan zal Marduk zich daar naar moet schikken. Tot nu toe heeft het nog geen problemen opgeleverd."

Wat is de reden van jullie vertrek bij Deepsend Records en hoe zijn jullie bij Listenable terechtgekomen?

"We hebben een hele lading promo's van onze EP verstuurd naar diverse labels en van de labels die geïnteresseerd waren, was Listenable de beste keus. Wij zijn niet echt vertrokken bij Deepsend. We hadden bij hen slechts een contract voor het uitbrengen van 'Awakened Fury'. We hebben na de release daarvan trouwens niks meer van ze gehoord. Als we echter bij hen gebleven waren hadden we nooit een album op kunnen nemen in de Abyss Studio. Daarvoor moet je simpelweg op een groter label zitten, dat meer connecties heeft en meer geld te besteden heeft. Dat is geen kwestie van 'sell-out' zijn, maar gewoon een resultaat van muzikale ambities."

"We zijn dan ook dik tevreden met Listenable. We zijn slechts een debuterende band, maar ondanks dat doen ze erg hun best voor ons. We hebben slechts voor één album bij ze getekend, maar als ze ons willen houden, nemen we er gerust nog twee voor ze op. Mochten ze ons willen droppen, dan zijn ze daar ook vrij in. Ik zie dat echter niet zo snel gebeuren."

Zoals je zelf eerder al aangaf is het geluid van 'Unseen To Creation' explosief en massaal. Kun je me wat meer vertellen over de opnamesessies?

"De opnames in de Abyss Studio hebben slechts een week in beslag genomen, maar we hebben in die ene week een hoop bewerkstelligd. We waren van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht aan het werk. Er stonden voor de opnames en de mix aanvankelijk veertien dagen, maar dat was voor Tommy Tägtgren (ja, de broer van) niet haalbaar. We hebben toen een aantal extra maatregelen moeten treffen. Zo hebben we de drums openomen in Rikard's (Kottelin, gitaar. GZ) eigen Art Decay Studio, zodat we alleen de bas-, gitaar- en zangpartijen in de Abyss hoefden op te nemen. Met een voorlopige mix, gemaakt in de Abyss, zijn we vervolgens wederom Rikard's studio ingedoken om de keyboards en extra effecten vast te leggen. Het album is vervolgens gemastered in de Digital Fabriken Studio in Göthenburg."

"Ondanks de tijdsdruk was het een erg relaxte ervaring om het Tommy te werken. Tommy is een te gekke gozer, die niet alleen prettig in de omgang is, maar ook nog eens beschikt over de benodigde technische vaardigheden. Bovendien heeft hij ons kennis laten maken met de 'unholy' rode wijn Chateau D'Abyss'. Eigengemaakte wijn, die zowel voor lichaam als voor de geest erg gevaarlijk is. Daar zijn we inmiddels allemaal achtergekomen. Trouwens, volgens mij was de studio behekst ten tijde van ons verblijf. Tommy vertelde ons dat hij nog nooit een opname heeft moeten onderbreken, vanwege het weer. In de week dat wij er waren, hebben we echter geregeld de boel af moeten sluiten, vanwege extreme onweersbuien."

In maart van dit jaar heeft jullie zanger Sune Hammarström de band verlaten, waarna Anders Fäldt deze plek innam. Kun je dit wat nader toelichten?

"De reden dat Sune de uit de band gestapt is, hangt samen met zaken als vrouwen en alcohol, maar ik wil daar niet al te diep op ingaan. Tegenover Sune vind ik dat niet fair. Bovendien is het niet veel interessanter dan wat ik deze ochtend als ontbijt gehad heb. Dat bestond trouwens uit restanten van een Indische maaltijd die mijn vriendin en ik gister bereid hebben, met bessensap en een boterham met kaas. Het is maar dat je het weet. De reden dat we besloten hebben Anders in te lijven is omdat hij een enorm ambitieus, maar bovendien erg goede zanger is, die prima past binnen de band. Dat is erg veel waard."

Ik moet zeggen dat ik het artwork zeer op prijs stel. Wie is daar verantwoordelijk voor?

"De cover is gemaakt door Kris Verwimp, die eerder hoezen van Absu, Immortal en Marduk verzorgd heeft. Hij was aan strikte regels gebonden. Het idee achter het concept komt hoofdzakelijk van David en mij. We wilden een black metalachtige cover, maar dan niet zoiets als een ijskasteel of zo. Deze cover is zowel heftig als mooi. Je kunt jezelf er echt in verliezen. Het staat 'in a way' ook symbool voor sommige oude teksten van ons, maar laat ik daar maar niet teveel over uitwijden."

Gerco Zwiers

Website The Legion

Recensie 'Unseen To Creation'