Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Akercocke (1)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 19 november 2003, 03:13
Op de valreep heeft Akercocke dit jaar nog een album uitgebracht dat ongetwijfeld in een hoop persoonlijke jaarlijstjes zal prijken. Op de mijne zal hij in ieder geval prominent aanwezig zijn. Wat Akercocke op haar derde album 'Choronzon' klaarspeelt is namelijk in n woord fenomenaal te noemen. Op uiterst vloeiende wijze lopen death, black, doom en gotische momenten in elkaar over en dat heeft een verdomd afwisselend, duister, meeslepend en extreem metalalbum opgeleverd.



En dat terwijl ik deze plaat na de eerste luisterbeurt het liefst uit mijn raam wilde gooien. Een duidelijke groeiplaat dus. Wie de band een beetje kent, weet dat zij overtuigde satanisten zijn. Om de een of andere reden had ik hierdoor aanvankelijk het idee een nogal norse, pessimistische persoon aan de telefoon te krijgen, maar het tegendeel bleek waar. Op goedlachse en enthousiaste wijze doet zanger en gitarist Jason Mendonca zijn verhaal.

"Ik ben erg blij dat het album eindelijk uit is. De opnames waren namelijk al in december van vorig jaar afgerond. We hebben het album zelf opgenomen in onze eigen studio, maar wilden voor de mix gebruik maken van Neil Kernon en de Sonic Ranch Studio. Daarvoor moesten we echter wel eerst een deal hebben, want anders zou dat een nogal kostbare aangelegenheid worden. Het album kon dus pas gemixt worden, zodra de deal met Earache een feit was. We zijn heel tevreden over het werk dat Neil voor ons gedaan heeft. Ook is het prettig om nu eindelijk te kunnen peilen hoe er op het album wordt gereageerd. Maar eerlijk gezegd zit ik met mijn hoofd alweer bij ons volgende album."

Op jullie album zijn een hoop verschillende stijlen terug te vinden. Overduidelijk is natuurlijk de death en black metalinbreng, maar op andere momenten refereert het materiaal aan doom en zelfs gothic metal. Hoe zou je zelf de stijl die jullie spelen willen omschrijven?

"Heavy metal, haha. Onze muziek bevat inderdaad alle zaken die jij al noemde, maar zelf houd ik me niet zo bezig met die stijltyperingen. Dat moeten andere mensen maar bepalen. Maar als je mij vraagt wat voor muziek we spelen, zeg ik: heavy metal. We're just blasting for Satan.' Onze nummers komen ook best rommelig tot stand en onze manier van componeren kun je het best omschrijven als vijf gozers die na hun werk een bak terrible noise spelen. En van ons komt met een idee, waar de rest vervolgens mee aan de slag. Dat wordt bewerkt en mee geschoven totdat we iets passends hebben. Daar bouwen we vervolgens die verschillende atmosferen in. Daarin laten we ons slechts leiden door ons gevoel. Een nummer is pas helemaal af als het voor ons allemaal goed voelt."

Dit jullie debuut voor Earache, waar jullie getekend hebben voor meerdere albums. Hoe zijn jullie bij hen terechtgekomen?

"Nadat onze deal met Peaceville ten einde liep, hebben we verschillende aanbiedingen gehad van diverse labels. Waaronder Earache. Uiteindelijk leek het ons het beste om met hen in zee te gaan. Ze zijn erg enthousiast over ons en het nieuwe album en zijn bereid erg hun best voor ons te doen. Dat vind ik heel belangrijk, want je moet begrijpen dat wij erg veel tijd in de band steken. We oefenen zo'n vier keer per week en als we niet in de studio of de oefenruimte zitten, zijn we bezig met interviews of bijvoorbeeld met concepten voor het artwork. We verwachten van een label dan ook dat ze evenveel inspanningen leveren voor de band als wij zelf doen."


"Wat zijn verder voordelen zijn van Earache? Nou ja, ze promoten ons. Peaceville, ons vorige label heeft echt geen flikker aan promotie gedaan voor ons. Ze hebben bijvoorbeeld nooit een tour voor ons geregeld. We kregen zo vaak e-mails uit de VS en Europa met de vraag wanneer we nou eindelijk een keer die kant op kwamen. Ook was de distributie echt verschrikkelijk! Buiten Engeland waren onze album haast niet verkrijgbaar en ook daarover kregen we verbaasde mailtjes. Je kunt je voorstellen dat zoiets behoorlijk frustrerend is."

Je hebt dit waarschijnlijk al tientallen keren moet uitleggen, maar kun je mij nog eens vertellen waarom jullie altijd gekleed gaan in stijlvolle maatpakken?

"Haha, ja natuurlijk. Wij nou eenmaal niet het soort band dat graag optreed in een slonzige outfit. Sowieso ben ik niet zo'n 'T-shirt and jeans kinda guy'. Wij presenteren ons gewoon graag op deze manier. Bovendien symboliseert het ook onze persoonlijke discipline."

Wat is, in jouw ogen, het verschil met dit album en haar voorgangers?

"Op dit album staan sowieso een stuk meer cleane vocalen. Daarnaast kent 'Choronzon' een stuk meer diversiteit en atmosferen. Ons vorige materiaal kenmerkte zich toch voornamelijk door ongeremde, genadeloze brutaliteit en met dit album zijn we daar verder van verwijderd. Alhoewel er nu natuurlijk ook nog goed tekeer wordt gegaan."

Jullie debuut, 'Rape Of The Bastard Nazarene', hebben jullie uitgebracht via Goat Of Mendes. Is dat een label van jullie zelf?

"Inderdaad, dat beheer ik en via dat label hebben we ons debuut in 1991 uitgebracht. Ik heb dat destijds in leven geroepen, om zodoende als band zelf de touwtjes in handen te kunnen houden. Het is namelijk erg belangrijk dat je je door niemand laat vertellen hoe je zou moeten klinken of kleden. Ook vanuit mijn Satanische levensvisie zal ik het nooit tolereren dat iemand mij vertelt wat te doen of te laten.
Je kent vast wel het gezegde: 'If you want the job done properly, do it yourself.' Het ironische is namelijk dat ik, met dat label dat ik eigenhandig, middels een handvol telefoontjes uit de grond heb gestampt, meer exemplaren van ons debuut heb verkocht, dan Peaceville van ons tweede album, 'Goat Of Mendes'. En dat is nota bene een groot label met veertig man personeel!

Even over de titel van die plaat. Vind je het nog steeds nodig om zo te ageren tegen de Christelijke kerk? Die wordt toch met de dag kleiner?

"Zo moet je dat niet zien. Wij hebben niets tegen Christenen. Ik negeer ze en voor mij bestaan ze niet. Maar inderdaad, hier zie je ook steeds vaker dat kerken sluiten en dat er appartementen of iets dergelijks voor in de plaats komen. De Christelijke kerk is absoluut niet relevant en zeker niet de moeite waard om je tegen af te zetten. Bovendien doen zij zelf al genoeg om de kerk om zeep te helpen." "David (Gray, drummer, red.) is verantwoordelijk voor de teksten, maar wij delen allemaal dezelfde mening. Ik ben geboren als een Satanist. In mijn optiek is Satanisme niet iets, waar je op een gegeven moment mee in aanraking komt, maar wordt je als Satanist geboren. Het werkt door in alle aspecten van mijn leven. Het bepaalt hoe ik naar de wereld kijk en naar andere mensen. Het Satanisme is in feite heel simplistisch. Het stelt me in staat te functioneren zoals ik wil."


Kun je me vertellen wat de tourplannen zijn? Ik weet sowieso dat jullie op pad gaan met Deicide.

"Bands waar we mee toeren hoeven niet per definitie qua stijl verwant aan ons te zijn, als ze maar beleefd en prettig in de omgang zijn. Er lopen namelijk zoveel klootzakken rond in deze fucking business. We zijn laatst op pad geweest met Cephalic Carnage, Exhumed en Inhume en dat verliep uitstekend. Het waren allemaal erg prettige, redelijke gasten. Binnenkort doen we inderdaad een aantal shows met Deicide (waarmee zij ook het X-mass Metalfest aan zullen doen op 21 december in de Tilburgse 013. GZ) Begin december zullen we ook nog een aantal shows doen met Arch Enemy, iets waar we ook erg naar uitkijken. Hopelijk zullen we de komende tijd een stuk meer in Europa aanwezig zijn dan voorheen."

Hoe kijk je terug op jullie optreden op Wldrock 2002?

"Dat was een hele vreemde gewaarwording. Ten eerste was het redelijk vreemd om bij daglicht te moeten spelen. Daarnaast hadden we nog nooit op zo'n groot podium gestaan. Volgens mij wisten een hoop mensen in Nederland nog niet eens wie we waren, omwille van de belabberde distributie van Peaceville, waar ik je over vertelde."

Toch heeft 'Goat Of Mendes voornamelijk prima kritieken in ons land gehad.

"Ja? Oh, dat is zeer interessant om te horen. Ik had namelijk de indruk dat een hoop mensen niet zo goed wist wat ze met ons materiaal aanmoesten, aangezien de reacties nogal vreemd en wisselend waren. Gelukkig waren er ook een flink aantal die-hard Akercocke fans, die ons kwamen supporten en dat was echt geweldig."

Zie je de toekomst van Akercocke een beetje positief tegemoet?

"We hopen vooral dat we een stuk meer kunnen optreden. Wij zijn namelijk een echte live-band en zijn en onze muziek komt op het podium het beste tot zijn recht. Zodoende hopen we dat er zich een stuk meer tourmogelijkheden voordoen. Verder willen we graag verder gaan op de manier zoals we dat tot nu toe gedaan hebben. Vier keer per week in de studio of oefenruimte doorbrengen, waar we onze duistere muziek spelen, om vooral onszelf te 'pleasen'. En hoe meer mensen dat ook bevalt, hoe beter!"

Tenslotte mag je me uitleggen waarom jullie albumhoezen, website en merchandise altijd verrijkt zijn met de afbeeldingen van mooie vrouwen met weinig tot geen kledij.

"Het vleselijke als het ultieme genot, tezamen met sex en de bijbehorende uitspattingen, zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met het Satanisme. Bovendien houden we er gewoon van om naar naakte vrouwen te kijken. Vrouwen zijn namelijk prachtige en fantastische wezens en verdienen derhalve alle respect en aanbidding."

Gerco Zwiers

Website Akercocke

Recensie 'Choronzon'