Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Death Angel
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 8 september 2010, 02:19
Sinds Death Angel begin deze eeuw besloten heeft de draad weer op te pakken, lijken de Bay Area thrashers niet te stoppen. Met het verschijnen van de platen ‘The Art Of Dying’ (’04) en ‘Killing Season’ (’08), waarop Death Angel diens klassieke Bay Area thrash succesvol nieuw leven inblaast, is de formatie weer helemaal terug en (weer) geworden tot een graag geziene gast op de internationale podia. Het nieuwe ‘Relentless Retribution’ toont aan dat zelfs het vertrek van drummer Andy Galeon en Dennis Pepa, beide bandleden van het eerste uur, niet zorgt voor een kink in de kabel.



Met nieuw bloed in de vorm van bassist Damien Sisson en drummer Will Carroll hergroepeert de band zich en levert met ‘Relentless Retribution’ een ongemeen felle nieuwe plaat af. Aan de telefoon hangt gitarist Ted Aguilar, die een alleszins goedgemutste indruk maakt. “De band lijkt op dit moment relevanter dan ooit.”

“Op ‘Relentless Retribution’ trekken we de lijn van ‘Killing Season’ door, maar deze plaat is wel een stuk agressiever van toon. Naar mijn idee is het zelfs de meest agressieve Death Angel-plaat sinds ‘The Ultra Violence’ (het veelgeprezen debuut uit 1987, red.). Ook vind ik ‘Relentless Retribution’ veel geïnspireerder klinken dan zijn voorganger. In zekere zin voelt het alsof we met deze plaat en met de nieuwe bezetting een nieuwe start hebben gemaakt.”

Waarmee de gitarist op de zaken vooruitloopt, want eerst wil ik graag weten waarom na de release van ‘Killing Season’ eerst bassist Dennis Pepa en enkele maanden later drummer Andy Galeon de band hebben verlaten. In beide gevallen familiekwesties, zo verzekert Ted me.

“Andy en Dennis zijn allebei getrouwd en hebben kinderen en dan valt het natuurlijk niet mee om zoveel van huis te zijn. We hebben dan ook niets dan respect voor hun keuze, maar tegelijkertijd konden we hier als band niet te lang bij stil blijven staan. Death Angel moest hoe dan ook door.”


Vervanging vond de band vlakbij huis.

“Zowel bassist Damien Sisson als drummer Will Carroll zijn al jaren goede bekenden van ons. Damien ken ik zelfs al bijna mijn hele leven. Ik heb vroeger met hem op school gezeten en heb met hem in het verleden al in diverse lokale bandjes gespeeld. Daarna heeft hij onder meer in de band Vicious Rumors gespeeld. Damien en Will zijn bovendien al jaren actief in de Bay Area scene en volgen Death Angel vanaf het begin.”

En deze twee heren hebben gezorgd voor een, zoals jij het noemt, nieuwe start?

“Absoluut. Zij hebben Death Angel net dat beetje extra power gegeven dat de band naar mijn mening ontbeerde op de laatste twee platen. De sfeer binnen de band is niet stuk te krijgen, ook niet tijdens lange tours. Dat was wel eens anders toen Dennis en Andy nog in de band zaten. Zij waren sowieso nooit grote liefhebbers van touren, maar vooral de laatste jaren was goed te merken dat het vele onderweg zijn ze steeds meer tegen ging staan. Damien en Will lopen daarentegen juist over van enthousiasme. Zij hebben natuurlijk al in meer bands gespeeld, maar geen bands van het formaat Death Angel. Touren op deze schaal is dus helemaal nieuw voor hen en dat merk je dan ook. Hun gretigheid en gedrevenheid heeft de hele band een enorme boost positieve energie gegeven.”

Terug naar de nieuwe plaat. In een interview uit 2008 beschreef Death Angel-zanger Mark Osegueda werken met Nick Raskulinecz, de producer van ‘Killing Season’, als ‘waarschijnlijk de beste samenwerking met een producer ooit’. Toch heeft deze samenwerking geen vervolg gekregen en is de keuze deze keer gevallen op Jason Suecof.

“De muziek die we voor deze plaat schreven viel vanaf het begin al een stuk agressiever uit. We zochten dus een producer die die agressieve vibe zo goed mogelijk kon vertalen naar de plaat. Diverse namen gingen over tafel, totdat Rob op een gegeven moment een cd van August Burns Red in de handen gedrukt kreeg van een van de jongens die hij in z’n vrije tijd gitaarles geeft. Toen hij die plaat ging beluisteren, raakte hij al snel erg onder de indruk van de productie, verzorgd door Jason Suecof. Zodoende is de keuze op hem gevallen.”


“Gelukkig was hij beschikbaar en eenmaal in de studio bleek het inderdaad de perfecte match te zijn. Niet alleen tussen Suecof en ons nieuwe materiaal, maar ook tussen hem en de band. Hij is een uitermate relaxt persoon om mee samen te werken en de opnames voelden dan ook geen moment als werken. Wel wist hij ons als muzikanten goed te pushen en spoorde hij ons continu aan om de tempo’s verder op te schroeven. Hij was voortdurend op zoek naar een zo ruig mogelijke sound.”

Eind dit jaar gaan jullie in het kader van Thrashfest 2010 op pad met Kreator, Exodus en Suicidal Angels. Dat zal een mooi feestje worden.

“O man, dat wordt echt een geweldige tour. De line-up is gewoonweg fantastisch en we voelen ons vereerd daar onderdeel van te mogen zijn. Ik kan me er nu al enorm op verheugen om het podium te delen met Exodus en Kreator en ben erg benieuwd naar Suicidal Angels. Maar ik vind het vooral een prachtige bill voor de fans die al jaren op een dergelijke tour zaten te wachten. Hen staat echt wat moois te wachten (de Thrashfest-tour doet op zondag 12 december de Amsterdamse Melkweg aan, red.).”

Sinds Death Angel in 2001, na een hiaat van tien jaar, de draad weer heeft opgepakt, lijkt de band populairder dan ooit. Is achteraf dus te concluderen dat de ‘break up’ begin jaren negentig het beste was wat Death Angel kon overkomen?

“Alles gebeurt om een reden, denk ik. Zelf was ik er natuurlijk niet bij (Ted is pas sinds de reünie in 2001 van de partij, red.), maar ik heb de band wel altijd gevolgd en heb het met Rob vaak over de geschiedenis van Death Angel gehad. Wat ik er van begrepen heb is dat de band al een behoorlijke tijd op knappen stond en dat als het ongeluk met Andy Galeon niet was gebeurd, toentertijd de aanleiding van de breuk, de band door al het gedoe uiteindelijk ook wel was geïmplodeerd. Maar inderdaad, de band lijkt op dit moment relevanter dan ooit. Oldschool thrash metal beleeft momenteel een enorme opleving. Bands als Testament, Exodus en Forbidden doen het weer hartstikke goed en nieuwe bands als Warbringer, Bonded By Blood en Merciless Death zijn hevig geïnspireerd door klassieke thrash metal.”


“Door die toegenomen belangstelling voor het genre zijn niet alleen onze ouwe fans weer ingehaakt maar is ook een grote groep jongere fans Death Angel gaan volgen. Of ik denk dat die populariteit aanhoudt? Tja, alles gaat met golven, maar ik denk wel dat de huidige thrash metalscene het langer zal volhouden dan toen in de jaren tachtig. Het is tegenwoordig veel wijder verspreid en zowel het aantal bands als het aantal fans is vele malen groter. Wat dat betreft zie ik de toekomst van thrash dus zonnig tegemoet.”

Gerco Zwiers

http://www.deathangel.us

http://www.myspace.com/deathangel

Recensie 'Relentless Retribution'