Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Insidious Disease
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 14 augustus 2010, 22:05
Oude tijden herleven op ‘Shadowcast’, het recent verschenen debuut van Insidious Disease, een relatief nieuwe band die in meerdere opzichten bijzonder te noemen is. Ten eerste omdat de bezetting een optelsom is van louter metalprominenten. Maar ook omdat de oprichters van de band, de gitaristen Silenoz (Dimmu Borgir) en Jardar (Old Man’s Child), zich eens van een hele andere kant laten zien. Op ‘Shadowcast’ ruilen de snarenplukkers hun melodierijke en ijverig gecultiveerde black metal in voor pure en van elke vorm van franje ontdane oldschool death metal. En hoe!



Al met al behoorlijk verrassend, vindt ook Dimmu-snarenplukker Silenoz, die op een snikhete woensdagavond aan de telefoon hangt.

“Dit is inderdaad niet meteen wat je van ons zou verwachten. Maar dat is volgens mij alleen maar positief. Voordat ik met Dimmu Borgir begon en Jardar met Old Man’s Child oprichtte, speelden we samen al eens in een death metalband, dus het genre is ons zeker niet vreemd. Toen echter in 1992 het album ‘A Blaze In The Northern Sky’ van Darkthrone verscheen en de zogenaamde ‘second wave of black metal’ inluidde, raakte iedereen hier in Noorwegen als het ware ‘possessed’ en ben ook ik me meer en meer gaan interesseren voor black metal.”

En waar kwam de behoefte vandaan om weer eens ouderwets te gaan death metallen?

“Ik ben altijd een grote fan gebleven van dit genre. Zowel van Amerikaanse bands als Death, Immolation en Autopsy als Zweedse bands als Grave, Entombed en Nihilist. En datzelfde geldt voor Jardar. Zodoende hebben wij ergens in 2004 het plan opgevat om weer pure death metal te gaan spelen. In datzelfde jaar leerde ik drummer Tony Laureano kennen, die op dat moment als tijdelijke kracht met Dimmu Borgir mee op tour was. We raakten al snel bevriend en hij bleek wel te porren voor dit idee. De volgende die zich bij de band voegde was Shane Embury (bassist, Napalm Death, red.). Shane is al jaren een goede vriend van me en was eigenlijk de eerste aan wie ik dacht als mogelijke bassist voor deze band.”


Het vinden van een geschikte zanger had meer voeten in de aarde.

“Het soort zanger dat we voor ogen hadden moest over een karakteristiek, eigen geluid beschikken. Dus niet zo’n zanger die je tegenwoordig in elke death metalband tegenkomt, maar een soort kruising tussen John Tardy en Martin van Drunen (zangers van respectievelijk Obituary en Hail Of Bullets/Asphyx, red.), maar die bleek minder makkelijk te vinden dan ik dacht. Tot ik me na lang zoeken opeens bedacht dat Marc Grewe wellicht een geschikte kandidaat zou zijn. Via gemeenschappelijke vrienden ben ik met hem in contact gekomen en heb ik hem mijn plannen voorgelegd. En daar reageerde hij eigenlijk meteen heel positief op.”

De wat oudere metalfans kennen Marc Grewe wellicht nog als frontman van de Duitse metalband Morgoth die na drie studioplaten te hebben uitgebracht in 1998 ophield te bestaan.

“In de jaren die volgden is Marc redelijk actief gebleven op muzikaal vlak en heeft hij in de Berlijnse scene in diverse hardcorebands gezongen. Hij heeft zijn stembanden al die tijd dus wel soepel gehouden en hij klinkt anno 2010 nog net zo goed als ‘back in de days’. Wat mij betreft hebben we in hem de perfecte zanger gevonden voor deze band. De muziek die we met Insidious Disease spelen is pure oldschool, maar krijgt door zijn stem iets fris en unieks.”

Is het spontane en songgerichte karakter van ‘Shadowcast’ een statement tegen moderne death metal, waarbij het vaak meer draait om snelheid en techniek dan om krachtige, pakkende nummers?

“Als we al een statement wilden maken met deze plaat, dan toch eerder met de productie. Waar tegenwoordig zo’n beetje alle death metalalbums digitaal worden opgenomen, is ‘Shadowcast’ volledig analoog opgenomen. Dus geen Pro Tools en geen getriggerde drums. Alles om een zo oldschool mogelijke sound te krijgen. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het resultaat. Bovendien hebben we de productie helemaal zelf verzorgd, dus daar hoeven we niemand voor te bedanken. Ook muzikaal gaan we helemaal back to basics. Op de eerste demo’s die we opnamen waren nog traditionele percussie en zelfs enkele toetsenpartijen te horen, maar dat hebben we al snel geschrapt. Uiteindelijk was het alleen maar ballast en zonder klinken de nummers veel beter.

Silenoz benadrukt dat Insidious Disease gezien moet worden als een band en niet als een of ander project.

“Van meet af aan moest Insidious een echt bandgevoel hebben, en dat heeft ’t ook. Het voelt echt als een groep vrienden die allemaal zo ongeveer dezelfde muzikale opvoeding hebben genoten en samen zijn gekomen om de muziek te spelen waar we mee opgegroeid zijn. Naar mijn mening heeft ‘Shadowcast’ ook echt dat gretige dat je vaak hoort bij beginnende bands.”


Maar hoe creëer je een bandgevoel met bandleden verspreid over Noorwegen, Engeland, Duitsland en Amerika?

“We zijn inderdaad een behoorlijk multiculturele band. Tot op heden zijn we zelfs nog niet één keer allevijf bij elkaar geweest. Toen we vorig jaar op Wacken speelden, was Tony verhinderd en viel Derek (Roddy, Dimmu’s huidige live-drummer, red.) voor hem in. Maar met de volle agenda’s van de verschillende leden en de lange te reizen afstanden zullen we in de toekomst nog wel vaker tegen dat probleem aanlopen. Wanneer er zich een mogelijkheid voordoet om op te treden, zullen we per keer onze agenda’s naast elkaar moeten leggen om te kijken wat er mogelijk is.”

Een uitgebreide tour hoeven we dus niet te verwachten.

“Dat wordt inderdaad lastig. Maar mocht zich de gelegenheid voordoen om met een grotere band op tournee te kunnen, dan zullen we zeker kijken wat er mogelijk is. zelfs als een van ons in zo’n tijd vrij zou kunnen maken is het nog geen ramp. Mocht ik bijvoorbeeld niet kunnen, dan zou ik het geen enkel probleem vinden als Insidious optreedt met een andere gitarist. Er zijn wat dat betreft geen ego’s binnen de band. Zo lang Marc maar van de partij is, hij is toch het meest bepalend is voor ons bandgeluid.”

Iets anders nu, namelijk het nieuwe studioalbum van Dimmu Borgir dat over niet al te lange tijd te verwachten is. Wat kun je me daarover vertellen?

Yep, de plaat (die ‘Abrahadabra’ gaat heten, red.) komt uit op 24 september, als ik me niet vergis. Het wordt een enorm ‘huge’ klinkend album dat is uitgegroeid tot een heus mammoetproject. Zo maken we opnieuw gebruik van een compleet orkest een heus zangkoor. Muzikaal gezien hanteren we met deze band natuurlijk een compleet andere benadering. Waar het bij Insidious enkel draait om spontaniteit en brute maar pakkende songs, is Dimmu veel excentrieker en extravaganter. Alles is veel gedetailleerder en meer uitgedokterd. Maar terugkomend op het nieuwe album denk ik dat het een perfecte mix is geworden van vertrouwde Dimmu Borgir-elementen en nieuwe ideeen, waar onze achterban zich zonder twijfel zal herkennen.”


En wat denk je dat de trouwe Dimmu-achterban ervan vindt dat jullie later dit jaar op tournee gaan met Korn?

“Dimmu Borgir is altijd een band geweest die staat voor verandering en progressie, moving forward. Wat dat betreft denk ik zelfs dat wij een van de weinige black metalbands zijn die écht handelen vanuit een satanisch perspectief. Wij doen namelijk precies wat we zelf willen en laten ons door niemand regels opleggen. Als wij onze oren voortdurend zouden laten hangen naar de meningen van de zogenaamde underground black metalscene, dan kunnen we ons net zo goed meteen bekeren tot het catholicisme. Dimmu Borgir-fans die niet willen dat we met Korn gaan touren, kan ik enkel adviseren weg te blijven van die shows. En het is niet dat wij nou zulke grote fans zijn van Korn, maar deze tour is een uitgelezen kans om onze muziek eens aan een compleet ander publiek voor te stellen. Als band zijn we altijd op zoek naar ‘the next level’. En dat is ook precies waarom wij het zover hebben geschopt.”

Gerco Zwiers

http://www.myspace.com/insidiousdisease

Recensie 'Shadowcast'