Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Heaven Shall Burn (4)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 17 juni 2010, 15:54
‘Invictus’, Heaven Shall Burns recent verschenen zesde langspeler, voorziet rijkelijk in hedendaagse, snoeiharde en buitengewoon agressieve death metal, geëngageerd en van hoogstaande kwaliteit. Precies zoals we dat gewend zijn van het death metal(core)gezelschap uit het Duitse Saalfeld dus. Het afleveren van een herkenbaar klinkende plaat was dan ook precies wat de heren voor ogen hadden. "Het is het laatste deel van een trilogie, dus het zou niet logisch zijn geweest om dan opeens grote wijzigingen door te voeren." Enkele dagen voor de releasedatum spreek ik met een naar eigen zeggen opgeluchte Maik Weichert, gitarist en creatief brein van de band.



“Zodra we als band de werkzaamheden in de studio hebben afgerond, moeten we het album en het hoesontwerp uit handen geven aan derden, de cd-perser, de drukker. Op dat hele proces hebben we als band geen enkele invloed meer, terwijl er natuurlijk nog van alles mis kan gaan. Dat levert bij ons, controlfreaks als we zijn, altijd wel even de nodige stress op. Gelukkig is er niks mis gegaan en kan de plaat komende vrijdag helemaal volgens schema worden uitgebracht. Opgelucht is dus wel het goede woord. En ‘Invictus’ lijkt over het algemeen goed te worden ontvangen. Hier in Duitsland is ‘ie bijvoorbeeld zowel in de Rock Hard als de Metal Hammer uitgeroepen tot cd van de maand.”

“In andere recensies wordt gesproken van een typisch Heaven Shall Burn-album, zonder grote verrassingen en van stagnatie op hoog niveau. Maar dat is ook precies wat we voor ogen hadden. Het is het laatste deel van een trilogie, dus het zou niet logisch zijn geweest om dan opeens grote wijzigingen door te voeren. Ook die reacties zijn een opluchting, want recensies zijn altijd erg belangrijk voor muzikanten. Elke muzikant die beweert dat recensies hem niets kunnen schelen, is een leugenaar. Ook als we een eerste nummer posten op Myspace zitten we altijd nagelbijtend de eerste reacties af te wachten, haha.”


Stagnatie op hoog niveau, die is leuk gevonden en het omschrijft passend de eerste indruk die ‘Invictus’ wekt. Je moet de nummers zorgvuldig beluisteren om te ontdekken dat er weldegelijk nieuwe elementen in het kenmerkende bandgeluid zijn geslopen. Zoals de prominent aanwezige electronische ritmes in ‘Combat’ en ‘The Lie You Bleed For’.

“Je moet inderdaad wat dieper graven om die nieuwe elementen te ontdekken. Als je ‘Invictus’ opzet, moet het namelijk wel meteen duidelijk zijn dat het een album van Heaven Shall Burn is. Wat die electronische ritmes betreft, op ons vorige album ‘Iconoclast’ hebben we daar ook al wat mee geexperimenteerd en en daar werd toen heel positief op gereageerd. Deze keer hebben we het dus wat opvallender in de muziek verwerkt en geprobeerd de betreffende songs een soort van Ministry-achtige industrialsfeer mee willen geven. En ook niet pas in track nummer vijf of acht, maar meteen in het tweede nummer.”

Een andere verrassing is het nummer ‘Given In Death’, waarin zanger Marcus Bischoff op geheel eigen wijze het duet aangaat met Deadlock-zangeres Sabine Weniger.

“Meestal komen teksten bij ons pas tot stand wanneer de muziek al geschreven is. Dit is echter een van de weinige nummers waarvan de tekst er het eerst was. Bovendien is het een tekst over een erg emotioneel onderwerp (euthanasie, red.), waar we de muziek ook echt op hebben aangepast. Het zou dan nogal ongepast zijn wanneer Marcus het nummer gewoon op de typische Heaven Shall Burn-manier vol zou brullen. Zo kwamen we op het idee om op zoek te gaan naar gastzangeres. En omdat ons budget niet toereikend was voor een ster als Whitney Houston, kwamen we bij Sabine van Deadlock uit. Nee, zonder gekheid, Sabine was eigenlijk de eerste persoon waar we aan dachten. We zijn al jaren goed bevriend met Deadlock, hun bassist komt uit dezelfde streek als ik en is zelfs een van mijn beste vrienden. Nadat we Sabine het nummer gestuurd hadden met het verzoek op eigen inzicht zanglijnen toe te voegen, kregen we al snel een geweldige versie terug, waar we nadien amper nog iets aan gewijzigd hebben.”

Persoonlijk vind ik het juist erg cool dat Marcus ook in een afwijkend nummer als dit nog steeds volhardt in ongenadig krijsen en zich niet laat verleiden tot cleane zang.

“Toch kan hij dat wel, hoor. Op ons album ‘Whatever It May Take’ staat zelfs een nummer waarin hij alleen maar met een cleane stem zingt (‘Implore The Darken Sky’, red.). Ik weet alleen dat hij z’ n eigen zangstem vreselijk vindt, dus cleane vocalen hoef je voorlopig niet van hem te verwachten.”


(foto's: Face The Show)

Na ‘Iconoclast’ en de dvd ‘ Bildersturm’ vormt dit album het sluitstuk van een trilogie rond niet alledaagse verhalen over niet alledaagse helden. Klopt toch?

“Het zijn inderdaad verhalen over in de geschiedenis vaak onderbelichte helden, maar ook verhalen die een ander licht werpen op al bekende helden. Dat is in wezen het hele idee achter de trilogie en hetgeen alle songs met elkaar verbindt, de wijze waarop verhalen gekleurd worden door de meningen en uitgangspunten van de verteller ervan. Zoals de media dat bijvoorbeeld doen en daarmee hele massa’s weten te manipuleren. Omdat veel mensen nou eenmaal alles geloven wat ze op TV zien en in de krant lezen. Op de dvd ‘Bildersturm’ hebben we dat verbeeld met een gefakete documentaire rond de band.”

“In die documentaire zie je ons als een stel onverschillige jongens die weinig om de band geven en die de bijkomende voordelen van het spelen in een populaire band belangrijker vinden. Er wordt zelfs de suggestie gewekt dat we onze platen niet zelf inspelen in de studio (ook amusant is de ‘online jamsessie’, red.). We wilden zelf eens ondervinden hoe makkelijk het is om mensen te misleiden. Later bleek dat er inderdaad een hoop mensen waren die alles wat in die documentaire werd beweerd klakkeloos voor waarheid aannamen. En dat was best even schrikken, kan ik je zeggen. Al met al een boeiend experiment en het is weer eens wat anders dan zo’n geijkte documentary die je al op elke andere band-dvd tegenkomt, zo eentje waarin alle bevriende muzikanten voor de camera worden gesleept om de band in kwestie een veer in de reet te steken. Daar hadden wij absoluut geen zin in.”


(foto: Face The Show)

In het nummer ‘The Omen’ winden jullie je op over de in interviews veel gestelde vraag of de band denkt de wereld te kunnen veranderen met zijn muziek en zijn teksten. Maar dat is toch best een legitieme vraag aan een band die zich bedient van sociaal bewogen teksten en politieke statements?

“Het is vooral de manier waaróp de vraag vaak wordt gesteld die ons mateloos irriteert. In de meeste gevallen is het namelijk helemaal niet bedoeld als vraag, maar meer een cynische manier om te zeggen dat we niet zo hoog van de toren moeten blazen. Het zijn meestal types die zelf volkomen onverschillig zijn voor wat er in de wereld gebeurt en ons met zo’n vraag alleen maar proberen te provoceren. Sorry, maar daar passen we gewoon voor.”

De laatste jaren zijn er in Duitsland allerlei sterk door Heaven Shall Burn beïnvloede bands opgedoken. Six Reasons To Kill, Soulgate’s Dawn en Versus The Throne zijn slechts enkele voorbeelden. Hoe voelt het om de aanvoerder te zijn van dit legertje HSB-lookalikes?

“Dat is erg vleiend als je het zo stelt, maar toch echt teveel eer voor ons. Volgens mij is Heaven Shall Burn niet de reden dat ze zo klinken. Ze hebben gewoon dezelfde metalopvoeding gehad als wij. Van een aantal van die bands ken ik de leden persoonlijk en ik weet dat zij houden van dezelfde mix van metal en hardcore als wij. Ik heb dan ook niet het idee dat zij thuis stiekem riffs van ons zitten te jatten. Ze jatten gewoon dezelfde riffs als wij.”

Gerco Zwiers

http://www.heavenshallburn.com

http://www.myspace.com/officialheavenshallburn

Recensie 'Invictus'