Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sick Of It All
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 24 mei 2010, 10:48
Slijtage is een woord dat niet voorkomt in het woordenboek van Sick Of It All, dat na een kleine kwart eeuw rauwdouwen op hoog niveau nog altijd van geen inbinden wil weten. Met orenschijnlijk gemak laten de Newyorkse veteranen op ‘Based On A True Story’, studioplaat nummer negen, het heilige hardcorevuur weer in alle hevigheid oplaaien. Gegoten in SOIA’s vertrouwde, uit duizenden herkenbare geluid bewijst het zinderende ‘Based…’ maar weer eens dat honkvastheid lang niet altijd gezapigheid hoeft te betekenen. Tevredenheid overheerst dan ook bij mijn gesprekspartner, drummer Armand Majidi.



“Songtechnisch vind ik dit de sterkste en meest consistente plaat die we in jaren hebben uitgebracht. Eigenlijk staan op zo’n beetje al onze eerdere albums wel een paar vullers, ook op onze klassiekers uit de jaren negentig. Dit is het eerste album dat naar mijn mening alleen maar sterke songs bevat.”

Nog meer is de drummer te spreken over de productie van het album én de man hiervoor verantwoordelijk: Tue Madsen.

“We zijn echt blij dat Tue op ons pad gekomen is, want dankzij hem hebben we nu eindelijk de sound waar we al onze hele carrière naar op zoek waren. Het was voor ons altijd ontzettend moeilijk om een producer te vinden die de energie van onze live-shows kon vertalen naar plaat en volkomen tevreden waren we dan ook zelden. Maar Tue is het op dit en ons vorige album gelukt. Zelfs de pure oldschool hardcoresongs op ‘Based On A True Story’ worden in recensies her en der verwelkomd als nieuw en fris. Dat is niet omdat wij nou opeens zoveel betere songschrijvers zijn geworden, maar is echt te danken aan Tue’s productie.”

Wat is het toch dat Tue Madsen zo’n geliefde producer maakt bij zoveel hardcore- en metalbands?

“Hij weet gewoon precies hoe het moet klinken. Ik weet niet of hij ook met ‘mellow’ muziek overweg kan, maar op het gebied van heavy en agressieve muziek is hij een absoluut genie. Zoals hij onze sound bijvoorbeeld enorm helder maar nog steeds hartstikke heavy en agressief heeft weten te krijgen, dat is een andere producer nog nooit gelukt. Eigenlijk verbaast het me dat nog niet veel meer en grotere bands zijn talent hebben ontdekt.”


Waar Armand zich nog fanatiek bemoeide met de opnames van ‘Death To Tyrants’, kreeg Madsen ditmaal volledig de vrije hand en wist de drummer zich behoorlijk op de vlakte te houden.

“Ik ben binnen de band altijd degene geweest die zich het meeste met het hele opnameproces bemoeit en er voor zorgt dat alles in goede banen wordt geleid. Ik ben aanwezig bij elke opnamesessie en probeer waar mogelijk imput te geven. Zo sta ik Lou (Koller, red.) meestal bij als vocal coach. Dat hele studioproces ligt mij gewoon goed. De rest van de band heeft meer affiniteit met het live-gebeuren. Toch heb ik me deze keer wat meer afzijdig gehouden en heb Tue gewoon z’n gang laten gaan. Of ik ambities in de richting van produceren heb? Ik ben er nog nooit voor gevraagd, maar mocht het ooit gebeuren en mits de band me ligt, zou ik er best voor in zijn.”

Zestien jaar geleden verscheen ‘Scratch The Surface’, het via major label EastWest verschenen definitieve doorbraakalbum van de band en nog altijd SOIA's best verkopende titel. Elke nieuwe plaat van de Newyorkers wordt door een hoop mensen dan ook steeds weer aan ‘Scratch The Surface’ gespiegeld. Hoe vervelend is dat?

Ach, ik begrijp wel waar dat vandaan komt. Voor veel mensen was dat album de eerste kennismaking met Sick Of It All en die eerste herinneringen zijn meestal toch het meest dierbaar. ‘Scratch The Surface’ was natuurlijk ook een ‘hard-hitting’ album met een aantal regelrechte klassiekers. Maar daar staan wel een aantal behoorlijk zwakke tracks tegenover, al zeg ik 't zelf. Ik beschouw het ook zeker niet als ons beste werk.”


In de langlopende carrière van de band – Sick Of It All hoopt volgend jaar zijn vijfentwintigste verjaardag te vieren – zijn er nooit wijzigingen in de bezetting geweest. Hoe doen jullie dat toch?

“Wij waren al jaren goed met elkaar bevriend voordat we samen in een band gingen spelen. Dat scheelt natuurlijk enorm. We zijn een hecht team. We doen altijd ons best zo goed mogelijk samen te werken en hebben veel geduld met elkaar. En op muzikaal vlak blijven we elkaar uitdagen en proberen we het, binnen de grenzen van ons oorspronkelijke geluid, zo interessant mogelijk te houden.”

Iets anders, jij was een van de vele muzikanten die te gast waren op ‘Drugs, Music & Sex’, het begin dit jaar verschenen comebackalbum van Skarhead. Hoe kijk je daarop terug en waar bestond jouw bijdrage precies uit?

“Ik zing, samen met Craig (Setari, bassist van de band, red.), mee in het nummer ‘Boiling Point’. Het was erg leuk om in de studio eens vocalen aan te leveren in plaats van drumpartijen. Ik kijk er met veel plezier op terug, maar ben nadien wel dagenlang m’n stem kwijt geweest. En dat terwijl ik maar één couplet heb ingezongen.”

In een interview met Mr. Skarhead alias Lord Ezec alias Danny Diablo vertelde hij me dat de hardcorescene in New York er door de jaren heen niet beter op geworden is. Deel jij die mening?

“Het is inderdaad niet meer de hechte gemeenschap die het was in de beginjaren. Er was een tijd dat de Newyorkse scene bruiste van het leven en iedereen heel gebroederlijk met elkaar omging. Bands stonden altijd voor elkaar klaar, doken samen de studio in en gingen samen op tour. Die saamhorigheid is er nog wel, maar is vandaag de dag veel minder. We hadden toen natuurlijk nog de CBGB’s (legendarische Newyorkse club die in 2006 zijn deuren moest sluiten, red.) als ontmoetingspunt. Maar met het wegvallen van die thuisbasis lijkt de cohesie in de scene voor een groot deel te zijn verdwenen.”


Elders in dat interview kwamen trouwens ook jouw goede manieren ter sprake evenals je bijnaam hardcoresnob. Klinkt dat je bekend in de oren?

“Ik bén een snob, dat ben ik ook altijd geweest. Het zit nou eenmaal in m’n aard om me beschaafd uit te drukken en me fatsoenlijk te gedragen. Dat soort karaktertrekken kom je natuurlijk niet zo gek vaak tegen binnen de hardcorescene, dus in dat opzicht val ik altijd nogal op. Maar ja, Danny heeft een kop als een alien, en dat heb ik dan weer niet.”

Gerco Zwiers

http://www.sickofitall.com

http://www.myspace.com/sickofitallny

Recensie 'Based On A True Story'