Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: (hed) p.e.
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 7 mei 2010, 03:59
Het vijfkoppige (hed) p.e. uit Huntington Beach, Californië staat al ruim vijftien jaar synoniem voor een broeierige en opwindende cocktail van hiphop, reggae, punk en metal. Een crossover die de band rond zanger/rapper Jared Gomez altijd op geheel eigen, diverse en bruisende wijze inkleurt. De zeven studioplaten die de band tot op heden uitbracht waren de ene keer ijzersterk en andere keren wat minder overtuigend. Het nieuwe ‘New World Orphans’ hoort echter absoluut in de eerste categorie thuis en laat een ouderwets bevlogen (hed) p.e. horen.



Die mening lijkt ook het Nederlandse Suburban toegedaan, dat het album eerder dit jaar in de Benelux verkrijgbaar maakte. Echter, wel pas ruim een jaar na de Amerikaanse release. Wanneer ik frontman Gomez enkele uren voor (hed) p.e.'s optreden in Tivoli De Helling te Utrecht spreek, is mijn eerste vraag dan ook waarom een Europese release zo lang op zich liet wachten.

“Dat zou je aan de ‘business people’ van ons label moeten vragen. Maar ik vermoed dat dat vooral te maken heeft met de reikwijdte van het label waar we bij zitten (Suburban Noize, red.). Dat is weliswaar een sterk independent label en doet het in de VS erg goed, maar nog geen grote platenmaatschappij die z’n releases wereldwijd kan lanceren. Om hun releases buiten de VS uit te brengen, zijn ze afhankelijk van externe distributeurs en die moeten die plaat maar net zien zitten. In de VS doet ‘New World Orphans’ het in ieder geval erg goed. Het is met afstand ons succesvolste album sinds we bij een indie label zitten en heeft ons het afgelopen jaar een hoop festivaloptredens opgeleverd. Ook is de single voor het nummer ‘Renegade’ opgepikt door een aantal grote radiostations, waardoor we een hoop airplay hebben gehad.”

Dit is dan ook het sterkste (hed) p.e.-album in jaren en doet me in meerdere opzichten denken aan jullie eerste twee platen.

“Die overeenkomst hoor ik zelf niet zo, als ik eerlijk moet zijn. Die twee eerste albums waren een drukke en experimentele mix van invloeden en stijlen - van hiphop en jazzy dingetjes tot metal en van alles daartussen – en ging alle kanten op. Bovendien ingespeeld door een drummer (B.C., red.) die zich de hele tijd een slag in de rondte freakte. Dit nieuwe album is daarentegen juist veel meer rechttoe-rechtaan, meer gefocust én sterk geïnspireerd door hardcore punk.”


De plaat ademt inderdaad punk. Ik las ergens dat Suicidal Tendencies en Minor Threat de belangrijkste invloeden waren voor ‘New World Orphans’.

“Zeker weten. Dat waren dé bands voor mij tijdens het schrijfproces. En voor onze gitarist Jaxon, met wie ik het grootste deel van de muziek schrijf. We zaten elkaar voortdurend te bestoken met nummers van deze bands, waardoor er meteen al een enorme punkvibe in de nieuwe nummers zat. Na al die platen die ik samen met Jaxon heb geschreven, vullen we elkaar perfect aan en hebben we min of meer onze eigen formule ontwikkeld. Onze DJ Product is trouwens altijd al idolaat geweest van punk, maar voor ons heeft het wat langer geduurd voordat we overstag gingen.”

De onderwerpen in je teksten zijn door de jaren heen behoorlijk veranderd. Terwijl in de beginjaren vrouwen en feesten je enige interesses leken te zijn, zing en rap je tegenwoordig bijna uitsluitend over politieke en maatschappelijke kwesties.

“Mijn leven staat tegenwoordig voor een groot deel in het teken van wat de Truth Movement is gaan heten. Een beweging die door de leugens van de mainstream media heenprikt en zelf op zoek gaat naar antwoorden op tal van gebieden. Zaken als het bureaucratische systeem, gratis energie, geheime genootschappen, de leugens van georganiseerde religies. Alles komt er in samen. Wanneer je eenmaal in deze materie duikt, kom je er achter dat achter de schijnrealiteit die ons voorgehouden wordt een hele andere waarheid schuilgaat. Dat besef werkt door in alle aspecten van je leven. Van het water dat je drinkt en de TV-programma’s die je wel en niet kijkt, tot het geld dat je uitgeeft in de supermarkt en de producten die je koopt.”


Wat was het omslagpunt?

“Ik heb altijd gehouden van bands als Rage Against The Machine en System Of A Down, bands die meer te vertellen hebben dan het aloude gezeur over feesten en vrouwen. Toen we in de jaren negentig met (hed) p.e. begonnen, maakte ik me daar zelf inderdaad ook schuldig aan. Maar mijn leven was toen ook ontzettend oppervlakkig en bestond uit niet veel meer dan snuiven, zuipen en achter de wijven aanzitten. Rond 2003 maakte ik kennis met de Truth Movement en raakte ik hoe langer hoe meer gefascineerd door alles wat deze beweging omvat. Voor mij was het dan ook heel logisch dat die fascinatie zou doorwerken in mijn teksten.”

Hebben de aanslagen op 11 september die interesse getriggerd?

“Definitely. Niet direct erna, maar de vele vraagtekens die de aanslagen bij me opriepen, waren inderdaad wel de aanleiding. Dat alledrie die torens (de Twin Towers en ‘building number seven’, de wolkenkrabber die schuin achter de beide torens stond, red.) enkel en alleen naar beneden zijn gekomen door brandende kerosine, zoals de authoriteiten ons nog altijd willen doen geloven, ging er bij mij gewoon niet in. Je hoeft alleen maar naar de beelden te kijken om te weten dat er een luchtje zit aan de officiële lezing van de regering. Dus besloot ik zelf op zoek te gaan naar antwoorden.”

Wat heeft die zoektocht opgeleverd? Wie zitten er bijvoorbeeld achter de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon?

“Ik denk niet dat we er ooit achter zullen komen wie er precies achter zaten, want ik weet inmiddels wel dat het een enorm gecompliceerde zaak is en er niet zo maar een paar daders aan te wijzen zijn. Al is het vrijwel zeker dat Al Qaida erbij betrokken was. Maar ook zijn er verbanden te leggen met bepaalde fascistoïde conservatieve machten die al actief zijn sinds de eerste wereldoorlog. En vergeet bovendien niet dat Al Qaida is opgericht door personen die in het zadel zijn geholpen door bepaalde krachten binnen CIA en groeperingen die jarenlang financieel gesteund zijn door de Amerikaanse regering.”


De meeste onderwerpen die jij in je teksten aanstipt, hebben vooral betrekking op de Verenigde Staten. Heb je het idee dat men in Europa een beetje warm loopt voor wat je te vertellen hebt?

“Ik vraag me eerder af of de boodschap wel altijd even goed overkomt. Tijdens optredens geef ik tussen de nummers door altijd graag wat toelichting op de nummers. In Engeland gaat dat prima en begrijpt het publiek, net als in de States, precies wat ik bedoel. Maar in anderstalige Europese landen, zoals bijvoorbeeld Nederland, verloopt de communicatie met het publiek vaak een stuk stroever. Waarmee ik niet wil zeggen dat we hier minder graag optreden, want ik kijk met veel plezier terug op bijna alle shows die we door de jaren heen in Nederland hebben gegeven.”

“Dat geldt alleen niet voor de show van gisteravond in Haarlem. Er hing echt een ontzettende negatieve sfeer in die zaal (de Patronaat, red.). Het publiek was met geen mogelijkheid in beweging te krijgen en toen we een nummer van Bob Marley speelden en ik het publiek vroeg mee te zingen, waren er zelfs een paar mensen die schreeuwden dat ze waren gekomen voor (hed) p.e. en niet voor Bob Marley. Zulke onbeschoftheid heb ik echt nog nooit meegemaakt. De andere twee shows in Nederland waren gelukkig wel te gek.”

Ik heb begrepen dat een opvolger van ‘New World Orphans’ nog dit jaar te verwachten is, klopt dat?

“Yep, die komt uit in september. Alle muziek is al opgenomen en ik kan je alvast zeggen dat het geweldig klinkt. De productie is veruit onze beste ooit. Omdat ‘New World Orphans’ zo goed heeft verkocht, hebben we ditmaal een veel ruimer studiobudget tot onze beschikking en dat hoor je dan ook. Ons nieuwe album heeft dezelfde punkrock vibe als ‘New World Orphans’, maar is qua toon positiever en hoopvoller.”

En dan heb je ook al enkele jaren een soloalbum in de steigers staan. Hoe staat het daarmee?

“Eigenlijk wilde ik daar dit jaar mee aan de slag, maar vanwege het succes van ‘New World Orphans’ wil ons label nu eerst zo snel mogelijk een nieuwe (hed) p.e.-plaat uitbrengen. Maar dat is alleen maar positief, dus je hoort mij niet klagen.”

Gerco Zwiers

http://www.newworldorphans.com

Recensie 'New World Orphans'



http://www.myspace.com/hedpe