Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Closterkeller
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 12 augustus 2003, 17:38
De Poolse band Closterkeller draait al heel wat jaartjes mee. Dertien om precies te zijn. Het vierkoppige gezelschap is op basis van hun songmateriaal gemakkelijk in het gothic-hoekje te drukken, maar zelf bestempelen ze hun muziek liever als 'duistere rock'.





In thuisland Polen kent het gezelschap al een behoorlijke aanhang en met hun elfde album, het Engelstalige ‘Graphite’ (voorheen bedienden zij zich enkel van Poolstalige teksten) proberen zij nu ook buiten het thuisland potten te gaan breken. Of dit ze gaat lukken is wat mij betreft zeer de vraag. Het album kreeg namelijk alleen al in ons land de nodige negatieve kritieken te verwerken en ook ondergetekende was niet erg te spreken over ‘Graphite’. De niet altijd even toonvaste zangeres Anja Orthodox is echter zeer overtuigd van haar kunnen en blaakt van het zelfvertrouwen.

Het album is al een tijdje uit, maar hoe kijk je terug op ‘Graphite’?

"Nadat we ‘Graphite hadden uitgebracht, was ik zo tevreden met het resultaat dat ik er even aan gedacht heb de band te ontbinden. Dit album was namelijk precies wat ik al die jaren voor ogen had. Maar nu, een paar jaar later, realiseer ik me dat ik meer in me heb. Bijvoorbeeld het feit dat ik in staat bleek Engelse teksten te schrijven en te zingen deed me beseffen dat ik mijn muzikale capaciteiten weer verder had uitgebouwd."

Voet aan de grond krijgen buiten Polen zal ongetwijfeld de reden zijn voor het kiezen voor Engelstalige vocalen?

"Inderdaad. Ik vind het erg prettig om in mijn moedertaal te zingen, maar realiseer me tegelijkertijd dat dat alleen in Polen aanslaat. Als wij willen groeien en buiten Polen willen optreden, moeten we wel Engelstalige teksten hebben. We hebben er weinig behoefte aan om versleten te worden als dat leuke gothic bandje uit Polen"

Vond je het lastig om teksten te schrijven in het Engels?

"Ja absoluut. Het was erg ingewikkeld. Zeker omdat teksten van Closterkeller doorgaans zijn opgebouwd uit metaforen en veel verwijzen naar literatuur. Gelukkig hebben we Unicornis ontmoet, een zeer kundige specialist in de Engelse taal. Zijn vertalingen zijn echt geniaal! Ze zijn niet alleen erg exact, ze zijn ook poëtisch. Sommige passages zijn zelfs beter dan de originele teksten."

Eerlijk gezegd was ik nou niet bepaald onder de indruk van jullie album.

"De reacties zijn erg verschillend. Ze gaan van erg enthousiast tot erg sceptisch. Gelukkig hebben we nog geen vernietigende kritieken gehad. In ons thuisland is de situatie anders. Hier worden we gewaardeerd om onze onafhankelijke opstelling en zijn we een bekende band. We moeten het sowieso meer hebben van optredens. Vaak wordt beweerd dat wij op het podium beter tot ons recht komen dan op plaat. Op zich verbaast het me niet dat het album je niet bevalt. Het is immers al vier jaar oud. Alleen buiten Polen kan het gezien worden als een nieuw album. We zijn inmiddels bezig met ons volgende album. Wellicht bevalt die je beter. Mijn stem klinkt nu in ieder geval een stuk beter dan voorheen!"


In jullie biografie staat vermeld dat ‘Graphite’ al 500.000 maal over de toonbank is gegaan. Ik neem voor het gemak maar aan dat dit voor de gehele catalogus van Closterkeller geldt?

"Wauw, zoveel? Uiteraard geldt dat voor al onze releases samen. Het zou goed kunnen. We spelen geen muziek uit commercieel oogpunt, maar vinden het natuurlijk niet erg als onze albums veel verkocht worden. Ik vind het te gek, maar mijn prioriteit ligt bij het schrijven van muziek."

Ik ben niet bekend met jullie vorige releases, dus kun je me vertellen waarin 'Graphite’ verschilt van haar voorgangers?

"Al onze albums verschillen van elkaar, al is er wel altijd een doorgaande lijn in te bespeuren. ‘Graphite’ is het meest volwassen album tot nu toe. Het album staat bol van de contemplatieve, treurige stemmingen en atmosferen. De twee voorgaande albums waren harder en agressiever. De albums daarvoor? Ach, weet je, de leden van Closterkeller luisteren na de release eigenlijk niet meer naar hun eigen albums."

Waarom hebben jullie de samenwerking met het label Izabelin verbroken en hoe bevalt de deal met Metal Mind?

"Izabelin is jaren ons ‘moederlabel’ geweest. Het was oorspronkelijk een sublabel van Polygram en is nu onderdeel van Universal. Wij hebben veel aan hen te danken, maar op een gegeven moment gingen de grote labels in Polen (en daar hoorde ons label dus ook bij) alleen nog popmuziek promoten. Een ongewone en duistere band als Closterkeller paste niet meer in dat plaatje. Omwille van bepaalde sentimenten wilde Izabelin ons wel behouden, maar dat zagen wij niet zitten. We zijn toen om de tafel gaan zitten en hebben besloten om op vriendschappelijke wijze te vertrekken. We vonden vervolgens onderdak bij Metal Mind. Het grootste metallabel van Polen. Desalniettemin zal ik nooit vergeten wat Izabelin voor ons heeft gedaan. Ik ben geen ondankbaar persoon."


Hier in Nederland is gothic momenteel een ware hype. Bands als After Forever, Within Temptation en Autumn doen het prima. Nadeel daaraan is dat het onderhand meer een merknaam lijkt te zijn dan een genre en wordt alles wat zwart is bestempeld als gothic. Hoe staat het met de populariteit van dit genre en gezeur daaromheen bij jullie?

"Wordt er in Nederland ook al gezeurd over wat gothic is en wat niet? Hier in Polen zijn de verschillende gothic scenes zeer verdeeld. Je lacht je soms ziek als je die discussies op internet leest. Mede hierom bestempel ik onze muziek liever als duistere rock dan dat ik het gothic noem. Gothic is zoveel meer dan de kleur zwart en bepaalde muziek. Het zit in je, het is de manier waarop je de wereld waarneemt. Iemand beschreef gothic eens als ‘de dichtheid van de menselijke ziel’. En die zin zegt wat mij betreft genoeg."

Gerco Zwiers

Website Closterkeller

Recensie 'Graphite'