Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Dark Fortress (2)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 12 februari 2010, 16:11
Zelden heeft black metal zo divers en kleurrijk geklonken als op ‘Ylem’. Op dit recent verschenen nieuwe album van Dark Fortress ontpopt de de Duitse formatie zich meer dan ooit als een van de meest progressieve exponenten die het doorgaans vrij rechtlijnige genre rijk is. Een telefonisch onderhoud met zanger Morean, die overigens al vijftien jaar in Rotterdam woont en vloeiend Nederlands spreekt, mondt al snel uit in een geanimeerd gesprek over de zin en onzin van black metal. Maar niet zonder eerst een en ander toe te lichten omtrent het prachtige ‘Ylem’.



“Dit keer hadden we in de studio echt het gevoel dat we konden doen wat we wilden. Er was geen enkele tijdsdruk en we hoefden ons dus niet te haasten en nadien nog stukken op te nemen in de oefenruimte, zoals bij ons vorige album ‘Eidolon’ het geval was. Het was dus een erg fijne productie. En met de muziek op ‘Ylem’ zijn we ook zeer tevreden. We hebben onszelf echt weten te verrassen met dit album. En niet alleen onszelf, want ik heb een hoop verbaasde reacties gehoord en gelezen. Gelukkig wel overwegend positief. De enige punten van kritiek waren een kwestie van smaak en betroffen niet de muziek of de productie.”

In een interview na het verschijnen van ‘Seance’ vertelde V. Santura, gitarist en voornaamste songschrijver binnen Dark Fortress, me dat de band zich tijdens het schrijven van die plaat niets had aangetrokken van bestaande conventies en opvattingen over hoe black metal zou moeten klinken. Dat geldt nog meer voor het nieuwe ‘Ylem’, lijkt me.

“Dat is zeker waar. Nou is het niet zo dat we met opzet progressief of vernieuwend willen zijn. Maar Dark Fortress bestaat al vijftien jaar en na zoveel jaar moet je als band toch wel kunnen doen wat je wilt, zeg maar. Dat is meer ons uitgangspunt. We beschouwen Dark Fortress nog altijd als een black metalband, want dat zijn onze roots. Maar als muzikanten gaan we wel elke keer de uitdaging aan om met iets nieuws te komen. Het zou namelijk te gemakkelijk zijn om onszelf telkens te herhalen.”


“Ons vorige album ‘Eidolon’ liep behoorlijk goed en kreeg hele goede kritieken. Veel bands zouden daarna met een soortgelijke plaat komen, maar dat vinden wij totaal niet interessant. Wij benaderen de muziek heel erg vanuit de emotie die er achter zit en proberen die emotie zo goed mogelijk vorm te geven. Dus de muziekstijlen die we aanboren, of het langzaam of snel is, clean of supergoor, dat is allemaal puur intuïtie en inspiratie.”

Progressie en black metal zijn begrippen die doorgaans niet echt hand in hand gaan.

“Nu helaas niet meer, nee. Maar dat was vroeger wel anders. Ik raakte in de jaren tachtig hevig verslingerd aan black metal. De bands die toentertijd actief waren, waren het genre echt nog aan het uitvinden en kwamen steeds met nieuwe dingen. Black metal was toen nog volop in ontwikkeling. Bathory bijvoorbeeld, die band kwam op elke plaat weer met een ander geluid. Of Emperor, een van de onbetwiste grondleggers van de hele Noorse black metalscene. Dat was een superprogressieve band met een volstrekt uniek geluid, die zelfs op de puurste black metalplaten muzikale details en riffs liet horen die je nog nooit eerder had gehoord .”

“Tegenwoordig is dat niet meer zo en kijken black metalbands bijna alleen maar achterom. Het is allemaal zo verdomde retro geworden. Ik blijf me erover verbazen hoe makkelijk het is om black metalfans te shockeren. Je doet één keer iets afwijkend en ze zijn meteen het spoor helemaal bijster. Ik bedoel, Dark Fortress is gewoon een black metalband met wat avontuurlijke elementen, meer niet. Toch moet je als band elke keer maar weer uitleggen waarom je niet wil klinken als een kopie van een band uit de jaren tachtig of negentig. Al dat gedoe over true old school black metal staat zover van me af. Zelf heb ik het namelijk nooit zo bekeken.”


Waar komt dat dan vandaan, denk je?

“Ik denk dat het de echte hardliners niet eens zozeer om de muziek gaat, alswel om alles wat er om het genre heen hangt. Al die rare verhalen over bloed, moord en de duivel, zeg maar. Dat is allemaal leuk en aardig, maar met muziek heeft het natuurlijk helemaal niets te maken.”

Maar net zei je toch dat het juist dingen in de muziek waren waar de hardliners over struikelen?

“Ja, oke. Maar stel nou dat ik een gestoorde moordenaar zou zijn geweest, die een bisschop heeft opgegeten, dan zou niemand zich nog afvragen of onze muziek nou wel of niet echte black metal is. In al die recensies en interviews waar gepraat wordt over ‘true black metal’ gaat het nooit over de muziek, maar altijd over al het gedoe er omheen.”

Als ik je zo hoor, krijg ik niet het idee dat je je erg thuisvoelt in deze scene.

“Black metal is de verbindende factor binnen Dark Fortress, maar het is absoluut niet de enige muziek waar we naar luisteren. Onze drummer houdt bijvoorbeeld van hardcore en zelf varieert mijn smaak van black en thrash tot flamenco en hedendaagse popmuziek. We gebruiken weliswaar corpsepaint, maar dat is het dan ook wel. We hebben ons altijd verre gehouden van geschreeuw over satan, bizarre rituelen en al die onzinnige clichés. Kijk, bands als Mayhem en Darkthrone vinden we allemaal echt te gek. Ook voelen we ons aangetrokken door die hele atmosfeer van emotionele en spirituele afgronden, een soort onderwereld eigenlijk. Maar we voelen ons niet echt verbonden met een bepaalde scene. Sowieso heb ik het altijd belachelijk gevonden om alle duistere spiritualiteit te reduceren tot iets eendimensionaals als god versus satan. Dat zie ik zelf, ook als tekstschrijver, toch iets breder.”

Wat is naast het schrijven van teksten jouw rol in het proces van songs schrijven?

“Ten tijde van onze vorige plaat ‘Eidolon’ hield ik me nog alleen bezig met de zang en het schrijven van teksten. Deze keer heb ik muzikaal meer in kunnen brengen. Zo heb ik onder andere het nummer ‘Silence’ aangeleverd en heb ik samen met onze drummer het nummer ‘Redivider’ geschreven. Verder heb ik het afsluitende ‘Wraith’, waar aanvankelijk alleen een kale versie van bestond, in de studio nog flink bewerkt. Het is echter evident dat V. Santura de voornaamste songschrijver binnen de band is en blijft. En ik heb zeker niet de ambitie om alle muziek te schrijven. Als ik echter een steentje bij kan dragen, doe ik dat natuurlijk graag.”

Gerco Zwiers

Website Dark Fortress

Recensie ‘Ylem’




Recensie 'Eidolon'




Recensie 'Seance'



Muziek van 'Ylem' op: Myspace.com/darkfortress