Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Enslaved
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 30 november 2008, 13:50
Al jaren weet Enslaved als geen ander grimmige black metal, ijzige screams en schelle gitaren op fabelachtige wijze te verenigen met dromerig muzikaal avontuur. Zo ook op ‘Vertebrae’, het meest recente huzarenstukje van de uit het Noorse Bergen afkomstige band. Op deze inmiddels negende langspeler vertoont Enslaved andermaal met verve zijn kunsten, wat opnieuw een prachtplaat heeft opgeleverd waarmee de avontuurlijk ingestelde metalfan met een gerust hart de winter in kan.



Zanger en bassist Gruttle Kjellson, al vanaf dag één de drijvende kracht achter de band, praat me bij over de nieuwe plaat, het uit de hand gelopen nevenproject Trinacria, orthodoxe metalpubers en het verbeterde metalklimaat in zijn thuisland.

“De nieuwe plaat is een veel homogener geheel dan onze laatste twee platen ‘Isa’ en ‘Ruun’. De overgangen tussen de verschillende contrasten zijn ditmaal veel soepeler en vloeiender. Het hele album is bijna te beluisteren als één compleet nummer. Het is sferischer, episch en soms bijna dromerig. Ik ben ook erg te spreken over de productie. Voor het eerst komen alle verschillende elementen binnen onze muziek echt optimaal uit de verf. Hulde wat dat betreft voor Joe Barresi, die onze ideeën formidabel heeft vormgegeven. Hij heeft de plaat echt een klassieke rockproductie gegeven. En George, die de mix heeft verzorgd, is een genie in het creëren van muzikale landschappen.”

Joe Barresi (o.a. Queens Of The Stone Age, Raging Speedhorn) en George Marino (o.a. Guns ’N Roses, Metallica) zijn niet de minsten, maar niet de eerste twee namen die in me opkomen als ik aan Enslaved denk.

“Joe kennen we al jaren en we speelden al geruime tijd met de gedachte eens samen te werken. Nu is dat er dus van gekomen en dat is ons erg goed bevallen. Joe is erg nuchter en ‘down to earth’ en heel prettig om mee te werken. Hij kan bovendien heel goed luisteren. Hij stelt zichzelf echt in dienst van de band. Met George hebben we indirect samengewerkt. Hij heeft de plaat zelfstandig gemasterd, zij het op onze instructies. Maar we zijn niettemin dik tevreden met zijn werk.”


Enslaved begon als vrij traditionele black metalband, maar verkoos al snel een meer diverse aanpak, waarbij black metal nog steeds als uitgangspunt gold, maar waarin de heren ook hun liefde voor progrock en psychedelica kwijt konden. Bood het genre jullie niet meer genoeg uitdaging?

“Nee, dat is het niet. In essentie beschouw ik Enslaved nog steeds als een extreme metalband. Eigenlijk hebben we onze inspiratie altijd wel ook buiten de black metalscene gezocht. Zelfs buiten het metalgenre. Enslaved is nooit een band geweest die keer op keer hetzelfde album uitbrengt. Met elke plaat leggen we de lat juist weer wat hoger, om het op die manier voor onszelf interessant te houden. Onze invloeden variëren van jazz tot oude heavy metal en van alles daartussen. Elke plaat is in wezen een momentopname van waar we op dat moment als band stonden en bevat invloeden van de muziek waar we ten tijde van het schrijven ervan veel naar luisterden.”

Een non-metalnaam die vaak naar voren komt, ook op ‘Vertebrae’, is Pink Floyd.

“Eerlijk gezegd word ik zo langzamerhand nogal moe van die vergelijking. Wellicht dat bepaalde stukken die we schrijven uiteindelijk gelijkenissen vertonen met Pink Floyd, maar dat is niet per se bewust. Het is in ieder geval bepaald niet de enige band waarbij we te rade gaan voor inspiratie. Het valt me op dat in Europa vaak de link wordt gelegd naar Pink Floyd, terwijl in de VS vaak de naam Rush valt.


Na diverse platen te hebben uitgebracht via Tabu Recordings is ‘Vertebrae’ de eerste die verschijnt via het Noorse Indie Recordings. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

“We hadden de nodige meningsverschillen met Tabu Recordings, waarna beide partijen hebben besloten de samenwerking te beëindigen. De overstap naar Indie Recordings was vervolgens snel gemaakt. De mensen achter dit label zijn al jaren goede bekenden van ons en zij toonden eigenlijk vrijwel direct interesse. Vanaf het begin werd ons duidelijk dat zij groot vertrouwen hebben in Enslaved, wat de keuze voor hen erg makkelijk maakte.”

Datzelfde label bracht eerder dit jaar ook het album ‘Travel Now Journey Infinitely’ uit, het debuut van de band Trinacria, waar jij en nog twee Enslaved-leden bij zijn betrokken. Hoe is die plaat ontvangen?

“Voor een debuut was de ontvangst best goed te noemen. Ik zelf ben er in ieder geval erg tevreden over. Aanvankelijk was het helemaal niet de bedoeling een plaat op te nemen. Trinacria begon namelijk als een project, een samenwerkingsverband tussen leden van ondermeer Enslaved en het Noorse noiseduo Fe-mail, waarmee we enkel een negen optredens tellende tour mee zouden doen, waaronder optredens op een aantal prominente metalfestivals in Noorwegen. Nadien waren we echter zo tevreden dat we besloten om de nummers die we hadden geschreven, op te nemen. En zo werd Trinacria dus een echte band. We hebben ook plannen om een tweede plaat op te nemen. Voorlopig komt het daar niet van, omdat we de komende tijd vooral druk zullen zijn met Enslaved. Dat wordt dus niet eerder dan 2010, 2011.”


Hoe wordt er in de Noorse black metalscene eigenlijk tegen Enslaved aangekeken? Als afvalligen, of juist als een progressieve exponent van het genre?

“Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij onze eerste demo’s en de rest niks vinden. Dat vind ik prima. Toen wij begonnen met black metal, begin jaren negentig, waren er maar een paar bands. Naast Enslaved had je Mayhem, Immortal, Darkthrone, Emperor. Allemaal bands met een volstrekt eigen geluid. Bovendien allemaal bands die hun inspiratie ook buiten metal zochten. Het is dus nogal ironisch dat er vandaag de dag metalfans zijn, die in 1990 zijn geboren, en ons betichten van het verloochenen van onze roots. Het is bijna aandoenlijk.”

“Toen black metal destijds in het nieuws kwam in verband met de moorden en ‘church burnings’ ging het de media enkel om sensatie en schandalen en werd er volledig voorbijgegaan aan het feit dat black metal ook een creatieve muziekstroming is. De laatste jaren is het tij echter gekeerd en lijkt het erop dat de media black metal min of meer herontdekken. Bands als Enslaved, Satyricon en Emperor worden hier tegenwoordig zelfs door de mainstream media volledig gerespecteerd. Maar ja, black metal is ook het belangrijkste muzikale exportproduct van Noorwegen, dus ze kunnen eigenlijk niet om ons heen.”



Gerco Zwiers

Website Enslaved

Recensie 'Vertebrae'



Muziek van 'Vertebrae' op: Myspace.com/enslaved