Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Anima
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 15 oktober 2008, 20:38
Eén van de jongste aanwinsten van het gerenommeerde Metal Blade Records luistert naar de naam Anima. Dit vijftal uit het Duitse Nordhausen heeft een gemiddelde leeftijd van amper zeventien jaar, maar zet op het recent verschenen ‘The Daily Grind’ al een erg volwassen deathcoregeluid neer. Nou helpt de moddervette productie (Rape Of Harmonies-studio) daarbij zeker een handje, maar ook de verrichtingen van de piepjonge bandleden mogen niet worden uitgevlakt.



Aan de telefoon hangt Justin Schüler, bassist van de band, die allereerst even uitlegt waarom hij alle telefonische interviews voor zijn rekening neemt.

“Reden daarvoor is dat ik de enige ben binnen de band die zich verstaanbaar kan maken in het Engels. Dus niet omdat ik degene bent die de kar trekt bij Anima, al zou je me wel de regelneef van de band kunnen noemen, want ik handel doorgaans alle organisatorische en financiële zaken af.”

Hoe zijn de reacties op ‘The Daily Grind’?

“Tot nu toe zijn de kritieken overwegend positief te noemen. Het valt me alleen wel op dat met name veel kleinere online magazines minder te spreken zijn over de plaat. De kritiek is dan in de meeste gevallen hetzelfde, namelijk dat ze vinden dat de plaat te weinig variatie bevat en dat de nummers teveel op elkaar lijken.”

Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan. Het enige wat ik me afvraag als ik naar de plaat luister is: weet Anima dit ook waar te maken op het podium, wanneer er geen moddervette productie is om je achter te verschuilen?

“Ik hoop dat dat zo is. Kijk, ik zal niet ontkennen dat die vette productie onze muziek een heel stuk vetter doet klinken. En live klinkt onze muziek waarschijnlijk niet precies hetzelfde als op plaat. Wij proberen echter tijdens elk optreden een zo krachtig mogelijke performance neer te zetten. Ik kan je verzekeren dat wij als band het live spelen erg serieus nemen.”

Wanneer komen jullie deze kant op zodat we dat zelf kunnen gaan beoordelen?

“Dit jaar gaat dat niet meer lukken, ben ik bang, maar volgend jaar gaan we uitgebreid touren en komen dan ook zeker jullie kant op.”


Terwijl menig band moeite moet doen om zijn plaat aan een label te slijten, is de deal met Metal Blade deze band in zekere zin aan komen waaien. Meer dan een Myspace-profiel met twee nummers was er niet voor nodig.

“Ruim een half jaar geleden hebben we twee nummers van onze toentertijd geplande MCD ‘The Daily Grind’ (die uiteindelijk nooit is verschenen, red.) op onze Myspace-pagina gezet. Mensen van Metal Blade hoorden die nummers vervolgens en namen daarop contact met ons op. Via Myspace ontvingen we een berichtje van hen waarin ze ons lieten weten erg te spreken te zijn over de nummers die we online hadden staan en dat ze geïnteresseerd waren in een samenwerking. In eerste instantie dachten we natuurlijk dat we in de zeik werden genomen door een medewerker van het label met teveel vrije tijd. Het leek ons namelijk niet erg logisch dat zo’n groot label interesse heeft in een beginnend bandje als Anima, met een gemiddelde leeftijd van amper zestien.”

Dus na Job For A Cowboy en Whitechapel is Anima al de derde band die een deal met Metal Blade scoort dankzij zijn Myspace-pagina.

“Zijn die bands ook met hen in contact gekomen via Myspace? Dat wist ik niet. Maar inderdaad, Metal Blade houdt het internet goed in de gaten in hun zoektocht naar nieuw talent. En dan kan zo’n profiel op Myspace dus goed van pas komen. In dat opzicht is het dus absoluut een handige ‘promotional tool’. Al heb ik er wel een beetje een dubbel gevoel bij. Naast spelen in Anima werk ik ook als webdesigner en de laatste tijd bestaat mijn werk voor een groot deel uit het ontwerpen van designs voor op Myspace-pagina’s. Zo zijn er beginnende bandjes die precies weten hoe ze hun pagina willen hebben, maar als je dan doorvraagt blijkt er vaak nog geen nummer geschreven te zijn. Maar ja, ik verdien er mijn brood mee, dus je hoort mij niet klagen.”

De band is begonnen als Metmachines, veranderde enige tijd later de naam in Today Heaven’s Dying en heet nu Anima. Blijft het daarbij, of kunnen we nog meer naamswijzigingen verwachten de komende tijd?

“Zolang er niet opeens een gelijknamige band opduikt die het alleenrecht op de naam claimt, voorzie ik verder geen wijzigingen. We zijn geen Gorerotted, die na jaren hun naam veranderen, omdat… Ik weet eigenlijk niet wat de reden was. Hoe dan ook, de naam Metmachines stamt uit de tijd dat onze drummer Benjamin en onze gitarist André wat aan het aanklooien waren in hun garage. Dat hebben ze toen Metmachines genoemd, daarom heb ik de naam opgenomen in onze biografie, maar er is nooit muziek verschenen onder die naam.”


“Onze eerste echte bandnaam was Today Heaven’s Dying en onder die vlag hebben we ook onze eerste optredens gedaan. Maar op een gegeven moment kregen we een nieuwe zanger, Robert Horn. En omdat we vanaf dat moment ook andere muziek zijn gaan spelen, wilden we graag met een schone lei beginnen. We hebben toen gekozen voor Anima, vanwege de betekenis ervan (anima betekent ziel, red.). Met de komst van onze nieuwe zanger en de komst van ons nieuwe geluid zijn we als het ware een nieuwe, herboren ziel.”

Hoe kijk je terug op het in 2006 via All Life Ends Records verschenen debuut ‘Souls Of The Decedents’?

“Toen we die plaat opnamen was onze muziek nog een stuk langzamer en bevatte meer melodieuze momenten. Terwijl de vocalen heel erg ‘black metal’ klonken. Dat laatste kwam vooral de producer waar we toen mee werkten. Die had daarvoor namelijk alleen nog maar met black metalbands gewerkt en was sowieso nog niet erg ervaren. En dat is dan ook te horen op die plaat. Wij als band bakten er toen trouwens nog niet veel van. Die plaat is dan ook niet te vergelijken met ‘Anima’.”

Op de productie van ‘The Daily Grind’ is daarentegen niets aan te merken.

“Afgezien van de vocalen, die opgenomen zijn in Slaughter’s Palace (de studio van Deadlock-gitarist Sebastian Reichl), is de plaat opgenomen in de Rape Of Harmonies-studio (in het Duitse Tripsis, red.) en is daar ook gemixt en gemasterd. We zijn echt supertevreden met wat ze voor de plaat gedaan hebben. Voor herhaling vatbaar? Het is wat vroeg om het nu al over een volgende plaat te hebben, maar wat mij betreft is het zeker de eerste keus. Of het nou een metalcore-achtige band als Heaven Shall Burn is of een grindcoreband als Burning Skies, de productie is altijd vet.

Metalcore, grindcore, deathcore. Hoe zou jij de stijl van Anima willen omschrijven?

“Als een mix van death metal, death- en metalcore en grindcore. Of we nou meer death metal of meer deathcore klinken, dat weet ik niet. Het is in ieder geval bruut.”

Gerco Zwiers

Website Anima

Recensie 'The Daily Grind'


Muziek van 'The Daily Grind' op: Myspace.com/animamusic666