Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Textures (3)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 23 juni 2008, 09:55
Vanaf het moment dat in 2003 het debuut ‘Polars’ de wereld wordt ingestuurd, geldt Textures al als het zondagskind van de Nederlandse metalscene. Sinds het verschijnen van ‘Silhouettes’, full-length nummer drie, kan helemaal niemand meer om de band heen. Op de nieuwe plaat wordt voortgeborduurd op het avontuurlijke en diverse metalgeluid dat op de twee eerdere platen is ontvouwen. Met dit verschil dat het focuspunt deze keer meer dan ooit bij de individuele song ligt. “We hebben dit keer meer geprobeerd echte liedjes te schrijven.”



De sympathieke Textures-trommelaar Stef Broks zit op de praatstoel. Om te beginnen vertelt de zelfverklaard ouwehoer hoe de songs op 'Silhouettes’ zijn ontstaan.

“We zijn doorlopend bezig met het schrijven van nieuwe nummers. Meestal schrijven we afzonderlijk van elkaar stukken van nummers die we vervolgens online zetten op een server. Naar verloop van tijd komt die server dus vol te staan met zanglijnen, gitaarstukken, drumpartijen, van alles wat. Door de vele optredens na het uitkomen van ‘Drawing Circles’ hadden we eerst geen tijd om te repeteren, maar toen we weer begonnen met repeteren, zijn we met al die verzamelde ideeën aan het werk gegaan. Een half jaar voordat we aan de opnames van ‘Silhouettes’ begonnen, zijn we minder gaan optreden en hebben we ons volledig gericht op het afronden van de songs. Eigenlijk vielen toen al snel alle puzzelstukjes in elkaar.”

We hadden veel stukken en ideeën om uit te kiezen en hebben rustig de tijd genomen om alle verzamelde ideeën rustig te laten bezinken. Dat esthetische proces gaat bij ons altijd bijzonder makkelijk en gemoedelijk. Ik sta daar zelf wel eens van te kijken. Sommige bands gaan daar echt op kapot, omdat ze het maar niet eens kunnen worden over wat wel of niet goed klinkt. Doordat we inmiddels perfect op elkaar zijn ingespeeld, schrijven we doorgaans wel stukken muziek die goed bij elkaar passen, al schrikken we er ook niet voor terug om iets te gebruiken wat juist totaal niet past binnen ons concept. Al komt dat niet zo vaak voor, want ons concept is natuurlijk behoorlijk breed.


Ontstaat er een punt waarop het opnemen van een nieuwe plaat routine wordt?

“Ja en nee. Elke plaat is een momentopname van waar we als band op dat moment staan. En dat is nooit hetzelfde. Het opzetten van dat hele opnameproces daarentegen begint wel steeds meer routine te worden. Toen we begonnen aan de opnames van ‘Polars’ waren we nog erg onervaren en moesten we nog uitzoeken hoe alles werkt. Tegenwoordig gaan we een stuk gerichter te werk en plannen we alles zorgvuldig van tevoren. Iedereen kent zijn taak en weet wat hem te doen staat. En voor je ’t weet ligt er dan weer een nieuwe plaat, haha. Al kan ik je verzekeren dat er nog genoeg geploeterd is in de studio, hoor.”

Na het warse ‘Polars’ klonk de band op het daaropvolgende ‘Drawing Circles’ al een stuk opener en behapbaarder. Die trend wordt doorgezet op ‘Silhouettes’, dat bij vlagen zelfs toegankelijk te noemen valt.

“Ons debuut ‘Polars’ was destijds echt een statement dat we wilden maken. Als we als band naar buiten gingen treden met vette songs, dan wel het liefst zo over-the-top mogelijk. Dat deden we door muzikaal alle kaders flink op te rekken. Dit leverde een vrij extreme plaat op, met enorme contrasten tussen enerzijds epische en slepende stukken en anderzijds hakkende mathcore. Dat brede kader was een heel bewuste keuze, want daarmee hebben we een basis gelegd waar we in de toekomst alle kanten mee uit zouden kunnen. Dit gaf ons de muzikale vrijheid om te doen wat we maar wilden. En daar hebben we nog steeds profijt van.”

“Ik ben erg blij dat we toen voor zo’n brede sound hebben gekozen en ons niet hebben toegespitst op een heel specifiek geluid, waardoor mensen ons meteen zouden kunnen afrekenen als we daar van af zouden wijken. Vergeleken met ‘Polars’, wat een bijna bizar muzikaal statement was, luistert ‘Silhouettes’ eigenlijk best makkelijk weg. Na twee vrij onconventionele platen hebben we dit keer meer geprobeerd om echte liedjes te schrijven. We wilden ons focussen op de nummers zelf, in plaats van op de plaat als geheel. Hierdoor zijn we erin geslaagd veel persoonlijkere nummers te maken en komen we veel makkelijker tot de kern van een song. ‘Silhouettes’ bestaat echt uit negen afzonderlijke songs.”


Met ‘Silhouettes’ heeft Textures voor het eerst de smaak van een hitnotering mogen proeven, aangezien de plaat kort na release een tijdje de onderste trede van de Album Top 100 bekleedde. Over hoeveel verkochte exemplaren hebben we het dan?

“Dat weet ik niet precies. Volgens mij hadden we in de Benelux zo’n tweeduizend stuks verkocht. Daar zit alleen wel een grote maar aan. Voor de hitlijsten tellen alleen de aantallen mee die via de reguliere kanalen, de platenzaken dus, zijn verkocht. Zelf verkopen we echter ook een groot aantal cd’s via onze webshop en bij optredens, maar die worden dus niet meegeteld. Telden die wel mee dan waren we veel hoger binnengekomen. Maar ach, boeien. Dat is namelijk niet waar we het voor doen. En ik zie ons niet zo snel toetreden tot het grote publiek. Al zijn we in Nederland op dit moment wel vrij hip.”

Niet alleen in Nederland, want ook buiten onze landsgrenzen is de ster van Textures nog steeds rijzende.

“Wat veel mensen in Nederland niet weten is dat we al behoorlijk veel in het buitenland zitten. Het is dus niet zo dat er nu pas belangstelling uit het buitenland is. Maar met ‘Silhouettes’ hebben we ook internationaal gezien weer een flinke stap voorwaarts gemaakt. Zo zijn we al geboekt voor een aantal festivals waar we eerder misschien niet voor gevraagd zouden zijn. En zo bouw je als band met elk nieuw album je naam verder uit. Het komt haast niet meer voor dat een band opeens out of the blue doorbreekt. Neem bijvoorbeeld een band als Opeth. Die band brak pas door met ‘Blackwater Park’, terwijl ze daarvóór ook al vier knappe platen afleverden.”

‘Silhouettes’ is, net als jullie eerste twee albums, verschenen via het Franse Listenable Records. Toen ik Jochem (Jacobs, gitaar) na het uitkomen van ‘Drawing Circles’ interviewde, liet hij echter een beetje doorschemeren dat een volgend album wel eens via een ander label zou kunnen worden uitgebracht.

“Heeft hij dat gezegd? Haha, dan zal ik ‘m eens even op z’n falie geven, want daar klopt niks van. ‘Drawing Circles’ werd toentertijd enorm positief ontvangen en zorgde voor veel belangstelling. En op zo’n moment komen de labels natuurlijk wel even om de hoek kijken. Wij waren behoorlijk verbaasd door al die aandacht, maar van onderhandelingen met labels is het nooit gekomen. Sowieso moesten we eerst ons contract met Listenable uitzitten. Na het verschijnen van ‘Silhouettes’ zijn we pas gaan bekijken wat onze opties zijn. ”

Gerco Zwiers

Website Textures

Recensie 'Silhouettes'



Recensie 'Drawing Circles'


MP3 'Regenesis'

MP3 'Millstone'


Recensie 'Polars'


Interview Textures (21 oktober 2004)

Interview Textures (14 mei 2006)