Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Marionette
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 28 mei 2008, 07:42
Niet alles is wat het lijkt. Dat bleek maar weer eens toen ik Marionette’s debuut Spite’ in mijn cd-speler duwde. Verwachtte ik na het zien van een aantal bandfoto’s, bevooroordeeld als ik ben, geconfronteerd te worden met een wanstaltige emocoreplaat, het tegenovergestelde was het geval. ‘Spite’, het debuut van dit jonge gezelschap uit het Zweedse Gothenburg, is namelijk een zeer onderhoudende plaat, waarop extreme metalklanken, pakkende vocalen en dito songstructuren zijn samengesmolten tot spannende songs die in je bovenkamer blijven rondspoken.



Reden genoeg voor een onderhoud met deze band, lijkt me. Zanger Axel Widén voert het woord.

“Geen van ons had ervaring met het opnemen en uitbrengen van een album, dat hele proces was volkomen nieuw voor ons. Voordat we de nummers opnamen hadden we de nummers al wel helemaal in ons hoofd zitten. En om de nummers terug te horen op de uiteindelijke plaat, helemaal gemixt en al, dat was wel even wennen. Maar hoe meer het uiteindelijke album op ons in begint te werken, hoe meer we beseffen dat we tevreden kunnen zijn met wat we neergezet hebben. Zowel met de songs als de productie van de plaat.”

Een pluspunt van Marionette is dat hun muziek niet eenvoudig te labelen is.

“Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Als mensen ons vragen wat voor muziek we spelen, hou ik het maar op metal. Muzikaal zijn we beïnvloed door de rijke Gothenburg-scene, waar we intussen zelf ook deel van uitmaken. En dan met name In Flames, een band waar wij enorm veel respect voor hebben. Andere belangrijke bands voor Marionette zijn Strapping Young Lad en Raised Fist. Ik luister zelf veel naar hardcorebands als The Bronx en Cursed. Maar ik ben ook niet vies van black metal.”

Ook laat Marionette zich zowel muzikaal als visueel inspireren door de zogeheten visual Kei scene, een Japanse muziekstroming van excentrieke muzikanten en bands, wiens muziek grofweg te omschrijven is als een combinatie van punk, metal en glam rock.

“Die interesse in visual Kei was er al voordat Marionette bestond. Sterker nog, het was de eerste muziek waar we naar gingen luisteren. En zoals je weet, is dat doorgaans de muziek die de meeste indruk op je maakt. De interesse begon omdat we de muziek te gek vonden, waardoor we ons meer en meer zijn gaan verdiepen in visual Kei. Het is gewoon zulke krachtige en extravagante muziek. Daarnaast trok ook het visuele aspect van de scene ons enorm aan. Het uitgangspunt van visual Kei is dat de ogen even belangrijk zijn als de oren.”

“Dus visuele aspecten gebruiken om de beleving van de muziek zo intens mogelijk te maken. En dat is wat wij met Marionette ook trachten te doen. Japanse bands hanteren een hele andere werkwijze dan de meeste westerse bands en focussen niet alleen op de muziek, maar op de gehele ervaring. De drang om het alledaagse te ontstijgen, dat is wat ons zo aantrekt in deze scene. Bands die we erg bewonderen zijn onder andere Dir En Grey en Girugamesh. Maar daarnaast laten we ons evengoed inspireren door een hoop westerse metalbands. De samensmelting van al die invloeden, dat is Marionette.”


‘Spite’ is geproduceerd door een team van aanstormende producerstalenten. Waaronder Sonic Syndicate-drummer (en producer) Christian Silver en Åke Parmerud, tweevoudig winnaar van een Zweedse Grammy Award.

“Dit was niet iets wat we van tevoren zo uitgedacht hadden, maar is meer uit nood geboren. Omdat zowel de tijd om de plaat op te nemen als het opnamebudget krap waren, leek het ons verstandiger om te werken met een aantal personen die we al kenden en vertrouwden, dan tijd te verspillen aan het zoeken naar één producer voor de hele klus. Met het risico dat het niet klikt tussen band en producer, wat de hele plaat zou kunnen verpesten. Dat risico hadden we nu uitgebannen. Åke is bijvoorbeeld de vader van Aron, een van onze gitaristen.”

Hoe zijn jullie bij het Franse Listenable Records terechtgekomen?

“We zijn in 2005 ‘ontdekt’ door Alexi van Pitoval Management, met wie we sindsdien samenwerken. Hij heeft op een gegeven moment onze demo ‘Terror Hearts’ naar Laurent (hoofd van Listenable, red.) gebracht. Laurent was meteen positief en stelde ons voor een pre-productiedemo op te nemen, om te laten horen wat we in onze mars hebben. Zo geschiedde en op basis van die demo heeft hij ons getekend. Wij zijn zeer te spreken over dit label. Met al die verhalen over bands die zijn uitgebuit door hun label, ben ik erg blij dat wij werken met een label dat oprecht gelooft in wat we doen.”

Er lijkt maar geen einde te komen aan de stroom Zweedse metalbands. Is het aantal metalbands in Zweden zo langzamerhand niet groter dan het aantal metalfans?

“Dat vraag ik mezelf inderdaad ook wel eens af. Het lijkt wel of iedereen in onze omgeving of zelf in een band speelt of anders wel een broer of neef heeft die in een band speelt. Nou zitten mijn vrienden bijna allemaal zelf ‘in de scene’, dus ik ben niet echt objectief. Ik denk dat er meerdere redenen zijn voor het grote aantal bands in Zweden. Zo is het welvaartsniveau hier vrij hoog, wat de luxe verschaft om serieuzer met muziek bezig te zijn. Een band beginnen is in Zweden in ieder geval heel simpel.”

“Waar het hier echter vaak aan ontbreekt, is een grote scene. Met zoveel bands in een niet bijster dichtbevolkt land als dit, is het voor bands vaak niet eenvoudig om optredens te regelen. Simpelweg omdat er niet genoeg publiek is. Het metalpubliek is overwegend behoorlijk jong, dus als je er zeker van wilt zijn dat er voldoende mensen op je optreden afkomen, kun je het beste spelen in zalen waar geen minimumleeftijd geldt.”

Gerco Zwiers

Website Marionette

Recensie 'Spite'


Muziek van 'Spite' op: Myspace.com/marionettesweden