Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Moonspell
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 15 mei 2008, 09:42
Moonspell zou je gerust kunnen betitelen als de ambassadeur van de Portugese metalscene. Want terwijl het aantal bands uit dit Zuid-Europese land nog altijd ver achterblijft bij veel andere landen binnen Europa, manifesteert Moonspell zich al geruime tijd in binnen- maar vooral buitenland op uiterst succesvolle wijze. Het gloednieuwe ‘Night Eternal’ is het zoveelste bewijs dat de goth metalformatie tot de absolute top van de Europese metalscene behoort.



Op ‘Night Eternal’, studioplaat nummer acht, heeft de band alle aspecten die het bandgeluid rijk is evenredig weten te belichten, met een zeer uitgebalanceerde plaat als gevolg. Zanger en frontman Fernando Ribeiro ontpopt zich al snel tot een prettige gesprekspartner die aan een half woord genoeg heeft om van wal te steken.

“Dit is inderdaad echt een plaat met twee gezichten”, beaamt Fernando. “Eigenlijk is ‘Night Eternal’ voortgekomen uit een periode van spanningen binnen de band. We konden het niet eens worden over de sound van ons nieuwe album. De beide gitaristen Pedro en Ricardo hadden een harde, up-tempo plaat in gedachten, terwijl ik juist meer de melancholische en atmosferische kant op wilde. Na hier enige tijd over gebakkeleid te hebben, besloten we onze meningsverschillen te laten voor wat ze zijn en gewoon de nummers te schrijven die in ons opkwamen. Het resultaat klinkt naar mijn idee als een geheel, maar wel met uiteenlopende sferen. Zo zijn er melodieuze nummers als ‘Scorpion Flower’, maar ook agressieve tracks als bijvoorbeeld de titeltrack. Achteraf ben ik blij dat we niet één specifieke weg zijn ingeslagen, maar op ons gevoel te werk zijn gegaan. Dit keer zijn we er in geslaagd om alle verschillende aspecten van Moonspell te belichten.”

‘Night Eternal’ is geproduceerd door Tue Madsen, wiens naam de laatste tijd met grote regelmaat opduikt in de credits van menig metal- en hardcorealbum. Wat is het toch dat hem tot zo’n geliefde producer maakt?

“Tue weet bands echt op hun gemak te stellen. Dat maakt het erg prettig om met hem te werken. Het merendeel van de tijd had ik niet eens het gevoel dat we bezig waren een album op te nemen, zo gemoedelijk is de sfeer daar. Als je als band naar de Antfarm Studio komt, word je echt opgenomen in Madsens gezin. De studio bevindt zich namelijk in de garage, aangrenzend aan zijn huis. Het is er dus een behoorlijk levendige boel met zijn kinderen die in het rond vliegen. Ook is hij totaal niet pusherig. Hij heeft een visie, maar de visie van de band gaat altijd voor. Hij is een muziekfan in hart en nieren, is enorm toegewijd en bovendien is hij gewoon erg goed in wat hij doet. Tue heeft de productie overigens niet helemaal alleen gedaan. Waldemar Sorychta, die veel van onze eerdere platen produceerde, heeft ook veel voor de plaat betekend en is onder meer erg behulpzaam geweest tijdens het pre-productieproces.”


Ook met Tue Madsen werkten jullie al eerder, aangezien hij ook het vorig jaar verschenen ‘Under Satanae’ produceerde, een verzameling opnieuw opgenomen tracks uit Moonspells begindagen. Wat was eigenlijk de reden voor die release?

“We liepen al een aantal jaren rond met het idee om die ouwe nummers eens op te poetsen. Want hoewel dat materiaal essentieel is geweest voor de ontwikkeling van Moonspell, viel er eigenlijk met goed fatsoen niet naar die nummers te luisteren. De opnames hadden misschien wel enige undergroundcharme, maar waren muzikaal en geluidstechnisch bijna lachwekkend slecht. Bovendien waren er vinylversies in omloop die op sites als Ebay voor krankzinnige bedragen te koop werden aangeboden. De nummers enkel remasteren was geen optie, omdat we de originele tapes niet meer hadden. Dus dachten we: waarom nemen we de nummers niet gewoon opnieuw op?”

In ‘Scorpion Flower’ kruist Fernando de spreekwoordelijke degens met ‘onze eigen’ Anneke van Giersbergen.

“De titel ‘Scorpion Flower’ symboliseert het contrast tussen het afschrikwekkende van een schorpioen en de schoonheid van een bloem. Om dit concept meer te benadrukken, leek het me een goed idee om vrouwelijke vocalen aan het nummer toe te voegen. Anneke was de eerste persoon aan wie ik dacht, waarna ik haar het nummer heb toegestuurd. Gelukkig was ze er meteen erg enthousiast over. Het bleek een gouden greep, want zij heeft het nummer de magie gegeven die er nog aan ontbrak. Ze was zelfs nog zo vriendelijk om mee te werken aan de opnames van de bijbehorende videoclip. We hebben Anneke leren kennen tijdens een tour die we eens deden met The Gathering.”

“Ook komen we elkaar geregeld tegen op festivals. Door de jaren heen is er een hechte vriendschap ontstaan tussen beide bands. Ik heb veel bewondering voor wat Anneke heeft gedaan met Gathering en Aqua d’Annique vind ik ook echt geweldig. Zij is echt een pionier geweest voor het gothic metalgenre en heeft in feite de weg gebaand voor bands als Within Temptation, Lacuna Coil en Theatre Of Tragedy. ‘Scorpion Flower’ is trouwens een goed voorbeeld van een song die Pedro en Ricardo niet zo zagen zitten. Ik heb de song dan ook bijna letterlijk moeten behoeden voor de prullenbak. En nu is het de eerste single van de nieuwe plaat. Zo zie je maar weer, het kan soms raar lopen.”


Iets anders. Waarom heeft Moonspell eigenlijk geen bassist?

“Moonspell is Pedro, Ricardo, Mike en ik. Dat is al zo sinds 1995. Wat ons betreft is het niet echt nodig om een vaste bassist in dienst te nemen. We hebben na ’95 nog wel een tijdje een vaste bassist gehad, namelijk Sergio Crestana. Maar dat bleek toch niet echt goed te werken. Bovendien kunnen Pedro en Ricardo ook overweg met een basgitaar, dus voor opnames kunnen zij ook de baspartijen inspelen. Al werken we nu meestal met Niclas Etelävuori, de bassist van Amorphis. Hij heeft eerder al de baspartijen verzorgd op ons album ‘The Antidote’ en heeft ook meegewerkt aan ‘Night Eternal’. En waarschijnlijk gaat hij ook mee als we op tour gaan. Een vaste bassist is dus helemaal niet nodig.”

Dit is jullie tweede plaat voor het Duitse SPV/Steamhammer. Of eigenlijk de derde, als we ‘Under Satanae’ meetellen. Nou hebben de meeste bands een haat-liefdeverhouding met het label waarmee ze werken. Geldt dat ook voor Moonspell?

“Persoonlijk ben ik een wat andere mening toegedaan dan de meeste bands. Naar mijn idee lopen een hoop bands veel te veel te klagen over hun label. Maar als een plaat niet het succes oplevert waar op gehoopt is, vind ik het erg makkelijk om dat maar op het label af te schuiven. Terwijl het in veel gevallen gewoon te wijten is aan de band zelf die niet genoeg zijn best doet om de plaat tot een succes te maken. Er zijn genoeg dingen die je zelf kunt doen en waarje helemaal geen voor label nodig hebt. Zelf heb ik doorgaans een goede verstandhouding met de labels waarmee we samenwerken. Al moet ik wel zeggen dat onze deal met Century Media erg oneerlijk was.”

“Van de albums die via hen zijn verschenen, zijn in totaal meer dan 100.000 exemplaren verkocht, terwijl wij daar amper een cent van hebben gezien. We zijn echter niet de enige, want in de jaren negentig zijn er meer bands uitgeknepen door labels. Toen ons contract met Century Media afliep was SPV het label dat de meeste interesse toonde, dus zijn we met hen in zee gegaan. Tot nu toe zijn we wel tevreden over de samenwerking. Ze besteden veel aandacht aan de promotie en denken ook mee op veel andere vlakken. Ik vermoed dat toen de mensen bij Century Media ‘Memorial’ hoorden, ze behoorlijk baalden dat zij die plaat niet hadden uitgebracht.”


Volgend jaar bestaat Moonspell twintig jaar. Wordt dat nog op een of andere manier gevierd?

“Ik vrees dat ik je moet corrigeren, want Moonspell is actief sinds 1992. Morbid God, de voorloper van Moonspell, is wel opgericht in 1989. Dat twintigjarig jubileum is dus pas in 2012. We zijn echter niet van plan om dat te gaan vieren. Toen we tien jaar bestonden, in 2002, hebben we dat ook niet gedaan. We waren toentertijd gewoon druk aan het touren en hielden ons totaal niet bezig met het feit dat de band tien jaar bestond. Onze optredens op festivals als Wacken en Wâldrock, dát zijn pas dingen om te vieren. Niet het aantal jaren dat je band actief is. It’s just another number.”

Maar het is toch een behoorlijke prestatie? Jij weet als geen ander hoe moeilijk het is om een band zo lang bij elkaar te houden.

“O absoluut, daar heb je zeker gelijk in. Ik zal ook niet beweren dat het niets bijzonders is. Want als ik tegenwoordig zie hoeveel bands, die een paar jaar eerder uit elkaar vielen, een reünie bekendmaken, word ik daar behoorlijk moe van. Dat kan ons gelukkig niet verweten worden; dat we op enig moment ruziënd uit elkaar gingen, om een aantal jaren later doodleuk een reünietour te doen. Of onze muziek je nou bevalt of niet, we zijn altijd doorgegaan. In voor- en tegenspoed, zoals dat zo mooi heet. En dat vind ik eerlijk gezegd wel getuigen van karakter.”

Gerco Zwiers

Website Moonspell

Recensie 'Night Eternal'





Recensie 'Under Satanae'



Recensie 'Memorial'


Muziek van alledrie de releases op: Myspace.com/moonspell