Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sybreed
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 9 december 2007, 23:16
Bij het noemen van de naam Zwitserland zullen de meeste mensen eerder denken aan bergen, alpenhoorns en kaasfondue dan aan metal. Het land heeft dan ook bar weinig bands van formaat voortgebracht. Maar dat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, wordt maar weer eens bewezen door de heren van Sybreed, die onlangs het uitstekende ‘Antares’ uitbrachten. Tijd om vocalist Benjamin eens aan de tand te voelen.



Allereerst gefeliciteerd met ‘Antares’, wat in mijn ogen een prima release is en een sprong vooruit ten opzichte van voorganger ‘Slave Design’. Hoe zien jullie dat zelf?

“Dank je wel! Het is altijd fijn om positieve reacties te krijgen op een nieuw album. We zijn er zelf ook erg tevreden mee. Er zijn natuurlijk wel wat dingen die we nu zouden willen veranderen, maar vergeleken met ons eerste album is dat al een stuk minder het geval. Het belangrijkste is dat het eindelijk gelukt is om een echte mix te maken van alle muziek die we goed vinden, waarbij alle elementen klinken zoals het hoort: ‘Antares’ laat echt horen wat het geluid van Sybreed is.”

‘Antares’ laat inderdaad een veel volwassener Sybreed horen, dat zijn geluid verder heeft ontwikkeld.

“Ja, daar ben ik het zeker mee eens. ‘Slave Design’ was een goed album, maar door gebrek aan ervaring hadden we moeite om het te laten klinken zoals wij wilden. De typische Sybreed-elementen waren aanwezig, maar kwamen nog niet maximaal tot uitdrukking. Maar ja, we waren een jonge en nog onervaren band in die tijd. We bleven daardoor een beetje ‘hangen’ aan onze invloeden. Misschien zelfs te veel, omdat we bang waren niet ‘metal’ genoeg te klinken.”

“Daar komt bij dat het nodig was wat meer cohesie binnen de band te hebben. Dat is iets wat we hebben ontwikkeld in de drie jaar touren en muzikaal brainstormen na de release van ‘Slave Design’. We hebben elkaar daardoor beter leren kennen dan het geval zou zijn na duizend jaar repeteren. ‘Antares’ is het resultaat van die drie jaar, de periode van volwassen worden voor Sybreed.”


Kun je iets vertellen over de totstandkoming van dit album, het schrijven en het opnemen?

“Het was een behoorlijk rommelig proces, omdat we te maken hadden met zowel spanningen binnen de band als met zakengerelateerde problemen tijdens het opnemen. Het was een lange, uitputtende ervaring. Het schrijven zelf kostte niet zo veel tijd, maar moesten we onderbreken, omdat we een eind moesten maken aan de genoemde spanningen. En omdat we de nodige veranderingen in de line-up moesten aanbrengen. Het was een complexe situatie, een soort vechten aan meerdere frontlinies tegelijk. Dat wetende, hebben we na het schrijven van ‘Antares’ besloten te gaan opnemen in verschillende sessies tussen juni 2006 en juli 2007. We hebben niet alles in één keer opgenomen, omdat we eerst de samenwerking met ons toenmalige label wilden verbreken.”

Nu we het daar toch over hebben, op de website van jullie vorige label Reality Entertainment werd aangekondigd dat jullie tweede album door hen zou worden uitgebracht. ‘Antares’ is echter verschenen via Listenable. Wat is hier het verhaal achter?

“Het is niet echt een origineel verhaal, eigenlijk. Om het simpel te houden: er waren verschillende punten van onenigheid tussen ons en Reality over de promotie van Sybreed en een aantal artistieke onenigheden. Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar het komt er op neer dat Reality Entertainment niet begreep wat Sybreed was, waardoor we op een gegeven moment allebei niet meer met elkaar konden werken. Uiteindelijk hebben we een manier weten te vinden om het label te kunnen verlaten en konden we op zoek naar een geschikter label. Listenable bleek geďnteresseerd. En omdat we het soort bands dat daar zit erg tof vinden, zijn we de samenwerking met Listenable aangegaan.”

Op het moment van opnemen van ‘Antares’ zat Sybreed zonder drummer, maar vond een meer dan capabele sessiekracht in Soilwork-drummer Dirk Verbeuren. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Thomas, onze gitarist, had met zijn vorige band Rain een aantal jaar geleden eens getoerd met de band Scarve. Daarna hebben ze contact gehouden. Dus toen we nog geen passende drummer gevonden hadden, besloot Thomas om Dirk te vragen op het nieuwe album in te springen. Hij reageerde meteen enthousiast en vroeg alleen: wanneer? Dat ging dus vrij makkelijk.”


Een tweede album is vaak erg belangrijk voor een band. Zeker wanneer het debuut positief is ontvangen, zoals het geval was met jullie debuut, ‘Slave Design’. Zorgde dat voor enige druk tijdens het werk aan ‘Antares’?

“Nee, eigenlijk niet. Natuurlijk waren we wel een beetje onzeker over hoe het nieuwe album ontvangen zou worden, maar we waren zeer tevreden met de muzikale richting die we opgingen met ‘Antares’. Dit is gewoon het album dat we absoluut wilden maken. Daar komt bij dat de drie jaren tussen beide releases zo’n uitputtingsslag waren, dat het werken aan ‘Antares’ meer een vorm van ontspanning was dan van stress. Dit album is compromislozer dan zijn voorganger. We wilden namelijk dat ‘Antares’ meer uitgesproken reacties zou oproepen, of ze nou goed of slecht waren. En dat is ook gebeurd, want de recensies lopen uiteen van lovend tot catastrofaal (lacht).”

Naast een metalgigant als Celtic Frost zijn er niet veel bekende metalbands uit Zwitserland. Enig idee hoe dat komt?

“De belangrijkste redenen daarvoor zitten hem in de cultuur. Als je in Zwitserland metal- of zelfs maar rockmuzikant bent, heb je een erg lage sociale status. Veel mensen geven daardoor op. Het is vrij lastig om je te blijven verzetten tegen die sociale druk, en veel muzikanten kunnen dat niet lang volhouden. Vooral niet omdat de maatschappij – zelfs op politiek niveau – de neiging heeft om neer te kijken op alles wat met harde muziek te maken heeft. Natuurlijk verschilt het nogal waar je in Zwitserland woont. Zo zijn er bijvoorbeeld veel meer actieve bands en zalen in een stad als Zurich, een zeer kosmopolitische stad, dan in de rest van Zwitserland. Maar vaak, en dat is het geval in het gebied waar wij leven, zien mensen metalbands als een bezigheid voor pubers en niet als een volwaardige kunstvorm.”

Wolter Bosch

Website Sybreed

Recensie 'Antares'


Muziek van 'Antares' op: Myspace.com/sybreed