Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Shadowlord
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 3 juli 2003, 20:51
De Nijmeegse band Shadowlord leverde eind vorig jaar hun tweede album ‘Scourge Of Heaven’ af. Op dit album mengt het zevenkoppig gezelschap op originele wijze stijlen als doom, black, thrash en death metal. Dit is geresulteerd in een gevarieerd metalalbum dat zowel bombastische en felle als ingetogen en meeslepende momenten kent. Bovendien zijn de songs voorzien van intelligente teksten en zijn ze voorzien van een uitstekend geluid.



Het is Shadowlord menens. Dat blijkt onder andere uit het feit dat zij hun eigen management hebben opgericht. Aan de telefoon hangt zanger en tekstschrijver Cor van Maris. En aangezien hij ook deel uitmaakt van het death/black metalproject Sammath, is dit natuurlijk een uitgelezen kans om even te checken hoe de zaken ervoor staan met die band.

Allereerst vertelt zanger Cor van Maris wat er sinds de release van ‘Scourge Of Heaven’ met Shadowlord gebeurd is.

“Sinds het uitkomen van ‘Scourge Of Heaven’ hebben we een stuk of acht negen optredens gedaan. Ook heeft onze toenmalige toetsenist, Dave, de band verlaten. Hij had toch andere wensen en wilde meer de symfo kant op. Daar is Daphne voor in de plaats gekomen. Daarnaast hebben we een extra zangeres ingelijfd, die de zangpartijen van onze gitarist overneemt.
Wat labels betreft heeft zich niet veel interessants voorgedaan. Bij een aantal konden we wel een distributiedeal krijgen, maar dat waren dusdanig kleine labels dat wij besloten dat we dat zelf ook wel kunnen. Bij een volgend album bekijken we alles gewoon opnieuw.”

Is het in een band met maar liefst zeven personen moeilijk om de neuzen telkens allemaal dezelfde kant op te krijgen en te houden, of komt daar juist jullie diversiteit vandaan?

“Shadowlord is een stichting, een democratische band. Iedereen heeft recht van spreken. Dat is ook de reden dat Dave de band verlaten heeft. Ik wil hem niet eigengereid noemen, maar als hij iets in zijn hoofd heeft, wil hij dat ook op die manier verwezenlijkt zien. Wij willen echter allemaal invloed uitoefenen op het bandgeluid om zo onze diversiteit te behouden. Met Daphne werkt het dan ook een stuk prettiger. Zij levert ideeën aan, waar onze gitaristen goed op in kunnen spelen. Nee, ons grote ledental is juist onze kracht.”

Hoe gaat het schrijven van nummers in zijn werk bij zo’n grote groep?

“Lesley en Richčl (beiden gitaar) hebben het overgrote deel van de nummers op ons debuut ‘Shadowlord Empire’ geschreven. Voor ons nieuwe album hebben zij ook een aantal nummers geschreven, maar toch is het merendeel van Dave afkomstig. Momenteel is het bij ons zo dat de gitaristen en de toetsenist apart van elkaar nummers schrijven. Dit doen we omdat het in het verleden erg moeilijk bleek om gitaarlijnen in te passen in toetsen georiënteerde nummers en vice versa. Dit is op ons ‘Scourge Of Heaven’ goed te horen. Veel nummers zijn ‘naar de toetsen’ geschreven. Veel meer dan op ‘Empire’.”

Jij bent verantwoordelijk voor de teksten op ‘Scourge Of Heaven’. Zou je die van enige uitleg kunnen voorzien?

“De teksten op ons vorige album ‘Shadowlord Empire’ handelen voornamelijk over de geschiedenis van Nijmegen. Die lijn wilden we op dit album doortrekken. Bovendien is het album opgedeeld in drie hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk ‘Historia’ gaat over Nijmegen ten tijde van de Middeleeuwen. Het tweede hoofdstuk ‘Indictus’ zijn twee nummers die eigenlijk nergens goed tussen pasten. Al handelen deze nummers tekstueel wel over hetzelfde thema als de rest van het album, namelijk zaken als religie en het concept Shadowlord, die je in dit opzicht wel als persoon of figuur kan zien. Op die manier hebben we de geschiedenis van de stad waar we in wonen proberen te verwoorden.
Het laatste hoofdstuk ‘Cantus Lugubris’ is een trilogie over de dood en de daaropvolgende reis. Daarin komt het aspect religie ook weer terug, evenals de figuur Shadowlord.”

Wat trekt je zo aan in de Middeleeuwen?

“Ik ben sowieso erg geďnteresseerd in geschiedenis en in de middeleeuwen in het bijzonder. Onder andere omdat het een stuk duisterdere tijd was dan nu. Tegenwoordig leeft iedereen een gehaast bestaan, maar niemand staat er eigenlijk bij stil dat in de middeleeuwen de grondslag is gelegd voor de maatschappij waar we nu in leven.”

Iets anders. Jullie hebben, onder de naam Black Label Management, jullie eigen management uit de grond gestampt.

Dat hebben we gedaan om wat professioneler over te komen en om optredens te regelen. Ook hebben we ervoor gekozen om een samenwerking aan te gaan met meerdere bands (o.a. Thronar en Her Entchantment, GZ) omdat het heel moeilijk is om tegen grote boekingskantoren als Mojo op te boksen. Dergelijke kantoren zetten vaak een vaste package neer waar geen voorprogramma meer bij kan. Of je kan voor niks komen spelen en om daar nou half Nederland voor af te gaan reizen.
Nu kunnen we dus zelf packages vormen. We boeken shows voor Shadowlord en nemen dan een of twee van die bands mee. Op die manier kunnen we een zaal een avondvullend programma bezorgen.”

Toch is Shadowlord nog steeds geen grote band en zijn jullie nog gedoemd tot het spelen in kleine zaaltjes met dito podia. Is dat niet erg krap met zeven man?

“Jazeker, dat is wel eens een probleem. Zo speelden we laatst in de Frontline in België. Het was echt een supertof optreden, maar drie van ons stonden voor het podium omdat het anders niet paste. Dat is dus wel een nadeel. Zodra het nieuwe seizoen begint, zo rond september, gaan we proberen om optredens in grotere zalen te regelen. Veel van die zalen krijgen genoeg subsidie, dus is het een hartstikke goed idee om een paar goede Nederlandse bandjes neer te zetten. Dat is in ieder geval een stuk beter dan een dure Amerikaanse band boeken die al vijftien keer geweest is. In september spelen we in de Doornroosje in Nijmegen op een benefiet om geld in te zamelen voor Irak. Naast Shadowlord zullen er bands als Orphanage en Detonation spelen. Tevens is men in onderhandeling met Within Temptation.
Het een en ander wordt aan elkaar gepraat door een bekende presentator en zal verdeeld zijn over twee dagen. Dan staan we dus op een groot podium en daar kijk ik al erg naar uit.”

Ik kom op het internet trouwens bijna geen interviews met jullie tegen.

“Ja dat klopt wel. We hebben wel verzoeken gehad van bepaalde e-zines. Die stuurden vragen op die wij vervolgens beantwoordden, maar daar hebben we niks meer van teruggehoord. Verder richten we ons qua promotie nu op het buitenland en daar komen inmiddels ook aanvragen vandaan. Dat is op zich wel leuker om te doen. Je kunt in Nederland wel tig interviews gaan doen, maar in veel interviews over hetzelfde album is toch hetzelfde te lezen. Ons streven is natuurlijk om een keer een interview te doen met een groot blad. Bladen als de Aardschok, Mindview en Rockhard trekken toch de grote massa.”

Jij maakt ook deel uit van Sammath. Oorspronkelijk het black/death eenmansproject van stadsgenoot Jan Kruitwagen. Hoe staan de zaken ervoor met die band?

“Dat zou je eigenlijk aan Jan moeten vragen, maar ik kan je ook wel het een en ander vertellen. Het staat er wel goed voor met Sammath. Het album ‘Verwoesting Devastation’ verkoopt best goed en schijnt in Amerika ook goed te lopen. We zijn nu bezig om alle nummers die Jan geschreven heeft, er live goed in te krijgen, evenals de nieuwe nummers die hij heeft geschreven. We willen in september namelijk een kleine tour doen. Eind dit jaar, begin volgend jaar gaan we een nieuw album opnemen. Volgens Jan is de nieuwe cd in zijn hoofd al klaar en als hij dat zegt geloof ik dat wel.
Jan schrijft de nummers allemaal zelf. Net als op de laatste twee albums. Ik krijg een nummer te horen met een tekst erbij en dan is het: zing maar in.”

Voelt het spelen in Sammath dan wel een beetje als jouw band of is het echt het project van Jan Kruitwagen?

“Het voelt echt als een band. We spelen ook allemaal in andere bands, behalve Jan. Dat kun je ook wel merken. Wij hebben meer ervaring met het spelen met een groep. Maar het klikt prima tussen ons. Dat moet ook wel, want anders waren we er niet mee verder gegaan. Jan heeft destijds een band geformeerd om eenmalig een optreden te doen op het Under The Black Sun festival. Een festival dat jaarlijks wordt georganiseerd door Sammath’s label, het Duitse Folter Records. Toch hebben we besloten om als band verder te gaan en dat verloopt tot nu toe prima.”

Gerco Zwiers

Website Shadowlord

Recensie 'Scourge Of Heaven'