Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Atreyu (2)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 5 december 2007, 01:26
Het is al weer ruim een jaar geleden dat de mannen van Atreyu voor het laatst in Europa te vinden waren. Stilzitten was er voor de band uit Orange County, Californië echter niet bij. In de tussenliggende periode werd namelijk hard gewerkt aan de totstandkoming van ‘Lead Sails Paper Anchor’, de nieuwe plaat waarop Atreyu een melodieuzere koers is gaan varen, maar wel weer een ouderwets geïnspireerde indruk maakt.



Woensdag 21 november stond de band in de Eindhovense Effenaar. Voorafgaand aan het optreden spreek ik met bassist Marc McKnight.

“Deze zaal is te gek. Ik had het daar net nog met de jongens van Still Remains over. Ze hebben hier alles gewoon goed voor mekaar. Een mooie zaal, erg goed geluid zowel in de zaal als op het podium. En ze behandelen de bands hier erg goed. Ruime kleedkamers met douches. Het is niet zo dat de faciliteiten in Europa per definitie beter zijn dan in de VS, maar in een aantal Europese landen zijn de zaken bijzonder goed geregeld.”

Over naar de nieuwe plaat. Kun je om te beginnen de albumtitel ‘Lead Sails Paper Anchor’ nader toelichten?

“Onze albumtitels zijn meestal voor meerdere uitleg vatbaar. Ook deze titel kan voor iedereen een andere betekenis hebben. Voor mijzelf staat het voor een gevoel dat me weleens overvalt als we aan het toeren zijn, het gevoel dat je klem zit. De momenten dat ik mijn familie en vrienden thuis mis en we van stad naar stad reizen en ik soms niet eens weet waar we op dat moment zijn. Dat uur dat we op het podium staan is op zulke dagen het enige lichtpuntje. Dat is dus wat het voor mij betekent, maar dat kan voor Brandon of Travis (resp. drummer, zanger en gitarist, red.) weer compleet anders zijn.”

Op het sterke ‘Lead Sails…’ laat de band een wat ander geluid horen. Marc knikt bevestigend.

“Atreyu schrijft nooit twee keer hetzelfde album, wij houden er niet van om onszelf te herhalen. Er zijn bands die dat wel doen en daar succes mee hebben. Ik bedoel, AC/DC is super. Maar wij willen onszelf liever blijven ontwikkelen, als muzikanten en als band. Onze grenzen steeds blijven verleggen. Voordat we de studio ingingen om ‘Lead Sails…’ op te nemen, hebben we allemaal ontzettend veel geoefend. Brandon heeft veel zanglessen genomen en daarmee zijn bereik weten te vergroten. Zelf heb ik diverse baslessen genomen.”

Hoe is de plaat tot stand gekomen?

“We zijn zonder vooropgezet plan begonnen aan het schrijven van de nieuwe plaat. In vrij korte tijd schreven we zo’n twintig ruwe schetsen van nummers. Die hebben we heel crappy in de oefenruimte opgenomen met maar één microfoon. Toen we met producer John Feldman aan de pre-productie begonnen, was die tape ons vertrekpunt. We hebben keer op keer naar die tape geluisterd. Vervolgens namen we uit die tracks de stukken die ons het beste bevielen en boetseerden daar vervolgens nummers van. Eerder hadden we de songs kant en klaar op het moment dat we de studio ingingen, dus dit was een totaal nieuwe werkwijze voor ons.

Foto: Kinga Gergely

“Ook was dit de eerste keer dat we met een producer werkten die zó betrokken was bij het hele proces. We vormden echt een team samen. John was er elke minuut en zat er voortdurend bovenop. Niet dat hij songs voor ons aan het schrijven was, want elke noot op de plaat is door onszelf geschreven. Maar hij kwam telkens met suggesties en ideeën die in veel gevallen erg nuttig bleken. De samenwerking is ons erg goed bevallen en is wat mij betreft absoluut voor herhaling vatbaar.”

Er was ook kritiek op ‘Lead Sails…’. Zo zou de plaat softer zijn dan jullie eerdere platen.

“Eerlijk gezegd laat me dat volledig koud. Als we een plaat hadden gemaakt die rechtstreeks in het verlengde ligt van onze vorige albums hadden we waarschijnlijk het verwijt gekregen dat we onszelf kopiëren. Je kunt het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Bovendien, critici leveren nou eenmaal kritiek, dat is hun job. Wij als band zijn blij met dit album en dat is het enige dat voor ons telt. Wij maken geen muziek voor recensenten, niet voor ons label of om veel platen te verkopen. Zelfs niet voor de fans. Wij schrijven de muziek die wij zelf cool vinden.”

Maar dat de plaat melodieuzer klinkt, ben je het daarmee eens?

“De plaat klinkt…anders. Er wordt nog steeds evenveel geschreeuwd, maar dit keer is de uitwerking wat smaakvoller. In plaats van schreeuwen om het schreeuwen, gebruiken we dat nu liever op de momenten dat het werkelijk iets toevoegt aan het nummer. Alex heeft al drie albums volgeschreeuwd en wilde ook wel eens wat anders. Je zou het nieuwe album dus wat melodieuzer kunnen noemen.”

‘Lead Sails Paper Anchors’ is in de VS uitgebracht door Hollywood Records en in de rest van de wereld door Roadrunner. Waarmee dit vierde Atreyu-album de eerste is die niet via Victory Records verscheen.

“Inderdaad, godzijdank. Ik heb geen zin om met modder te gaan gooien of te gaan zwelgen in negativiteit, maar de relatie tussen Atreyu en Victory was al enige tijd bekoeld en op een gegeven moment was het gewoon op. Zij waren klaar met ons en wij waren klaar met hen. We zijn in ieder geval blij dat we nu wél met een label werken dat achter ons staat en in ons gelooft. In de VS zitten we bij Hollywood Records, een major label daar. Hun team is geweldig. Dat het geen metal- of rockgeoriënteerd label is zie ik eerder als een voordeel. We hoeven nu niet op te boksen tegen andere metal- of rockbands op het label.”


“Hollywood Records bood ons tevens een wereldwijde deal aan, maar omdat het label buiten de VS nog erg nieuw is, hebben we daarvoor bij Roadrunner getekend. Een label dat natuurlijk een indrukwekkende staat van dienst heeft en bovendien al eerder kenbaar had gemaakt geïnteresseerd te zijn in de band. Het is een uitstekende keuze gebleken, want Roadrunner heeft in die korte tijd dat we met ze werken al meer voor ons gedaan dan Victory in al die jaren bij elkaar.”

Tenslotte nog een kijkje in de overvolle agenda van de band.

“Morgen spelen we de eerste van vijf shows in Duitsland. Dan volgen er nog shows in Italië en Praag. Daarna gaan we terug naar de States waar allereerst een aantal radioshows staan gepland. En daarna volgt weer een tour door de VS, Australië en Nieuw-Zeeland, namelijk de Taste Of Chaos Tour, samen met Avenged Sevenfold en Bullet For My Valentine. En tegen de tijd dat die tour erop zit, komen we waarschijnlijk weer deze kant op voor de zomerfestivals.”

Nog steeds constant aan het touren dus.

“We hebben een break van negen maanden gehad toen we aan de nieuwe plaat werkten, maar inderdaad, verder zijn we vrijwel onafgebroken op tour geweest. En omdat we toch nooit thuis zijn, heb ik de huur van mijn huis opgezegd en heb ik mijn spullen opgeslagen in onze oefenruimte. Zodra we weer een break hebben, trek ik tijdelijk in bij onze drummer. Maar zover is het nog lang niet.”

Gerco Zwiers

Website Atreyu

Recensie 'Lead Sails Paper Anchor'


Muziek van 'Lead Sails Paper Anchor' op: Myspace.com/atreyurock

Recensie 'A Death-Grip On Yesterday'


Recensie 'The Curse'


Interview Atreyu (20 mei 2005)