Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Throwdown
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 3 oktober 2007, 18:45
Al jarenlang dient het oeuvre van Pantera voor tal van bands als inspiratiebron. Maar waar de ene band het culturele erfgoed van de Texanen slechts als vertrekpunt neemt, gaan andere bands een stuk verder in het uitdragen van hun bewondering. Het Canadese A Perfect Murder bijvoorbeeld, of het Noorse Lowdown. Maar niemand bakt ze zo bruin als Throwdown. Op ‘Venom & Tears’, zijn recent verschenen, vijfde langspeler doet de band uit Orange County zó z’n best om op Pantera te lijken dat het niet leuk meer is.



Is het omdat hij inmiddels al zoveel Pantera-vergelijkingen voor de kiezen heeft gehad dat het hem zo langzamerhand de neus uitkomt? Of behoort het incasseren van kritiek sowieso niet tot zijn sterkste eigenschappen? Hoe het ook zij, feit is dat Dave Peters, zanger en frontman van Throwdown, als door een wesp gestoken reageert wanneer ik hem voorleg dat ‘Venom & Tears’ me prima bevalt, maar ik me niet aan de indruk kan onttrekken van doen te hebben met een Pantera-kopie.

“Go fuck yourself! Wij kopieren helemaal niemand. Ja, Pantera is altijd van grote invloed geweest op Throwdown en is dat nog steeds. Maar beweren dat wij enkel en alleen hun muziek kopieren, doet geen recht aan de feiten en gaat mij echt te ver. Maar ja, ik ben eraan gewend geraakt dat we van Nederlandse journalisten over het algemeen niet al te veel hoeven te verwachten. Ik rekende dus al nergens op.”

Toch valt niet te ontkennen dat het wel heel moeilijk is om naar ‘Venom & Tears’ te luisteren zonder aan Pantera te denken.

“Kijk, op zich vinden we het niet erg om te worden vergeleken met een van de beste metalbands die ooit heeft bestaan. Maar neergezet worden als een schaamteloze rip-off? Dát vind ik dus wél vervelend. Ronduit irritant zelfs. Gelukkig weet ik dat veel journalisten doorgaans amper weten waar ze het over hebben en zich bovendien meestal niet laten hinderen door enige kennis van zaken.”


De hele ‘Pantera-kwestie’ daargelaten heeft Throwdown met ‘Venom & Tears’ kwalitatief wel de nodige winst weten te boeken.

“We hebben niet eerder zoveel tijd en energie in een plaat gestoken als in ‘Venom & Tears’. Daardoor is de plaat stukken beter geworden dan ‘Vendetta’. Eigenlijk was ‘Vendetta’ een haastklus. Die plaat moest toentertijd zo snel mogelijk af, want elke minuut die we in de studio doorbrachten was een minuut die we niet konden optreden. En met het doen van optredens betalen wij onze rekeningen. Deze keer hebben we voor de opnames aanzienlijk meer tijd uitgetrokken, om zodoende precies díe plaat te maken die wij wilden maken. En ik ben blij dat we daarin geslaagd zijn.”

Op Wikipedia, ’s werelds grootste online encyclopedie, wordt de geschiedenis van Throwdown onderverdeeld in twee fasen: ‘the classic Throwdown’ en ‘the new Throwdown’, met het omslagpunt in 2002. Is dat volgens jou een juiste weerspiegeling van de feiten?

“Aangezien de huidige bezetting verantwoordelijk is voor het overgrote deel van Throwdowns songmateriaal vind ik het nogal overtrokken. Het klopt echter dat de band na een aantal bezettingswisselingen een wat andere koers is gaan varen. Wat voor het eerst tot uiting kwam op het album ‘Haymaker’ (2003, red.). Zelf spreek ik liever van het vroege en het huidige Throwdown. Maar ík schrijf natuurlijk niet voor Wikipedia.”


Die bezettingswisselingen hadden plaats in 2002, toen vocalist Keith Barney de band verliet en Dave Peters, op dat moment slaggitarist, zijn gitaar inruilde voor de microfoon. Zou je kunnen zeggen dat Throwdown geleidelijk is veranderd van een hardcoreband met metalinvloeden in een door hardcore geïnspireerde metalband?

“Nee. Hardcore draait namelijk niet om het wel of niet spelen van een bepaalde riff. Voor ons is hardcore een manier van leven. Net als voor bands als Minor Threat, Earth Crisis en Bad Brains. Bands die allemaal enorm van elkaar verschillen, maar toch stuk voor stuk pure hardcorebands zijn. Maar ja, wat weten wij er nou van? We zijn immers nog maar vijftien jaar actief in deze scene. Wat onze muziek betreft heeft het totaalgeluid van Throwdown altijd overwegend uit metal bestaan.”

“Dat types als jij dat niet kunnen horen, is niet mijn probleem. Overigens is het feit dat Throwdowns muziek geleidelijk wat anders is gaan klinken niet alleen maar het gevolg van een paar bezettingswisselingen. Throwdown is namelijk sowieso altijd een band geweest die niet van stilzitten houdt en zich altijd is blijven ontwikkelen. We leggen onszelf geen beperkingen op. Om die reden is ‘Venom & Tears’ uiterst natuurlijk en spontaan tot stand gekomen.”

Iets anders dan. Als supportact van de headliners Machine Head en Arch Enemy zijn de heren van Throwdown momenteel de VS aan het doorkruisen als onderdeel van The Black Tyranny Tour. Gaat alles naar wens?

“De tour is nog maar net van start gegaan, maar vooralsnog bevalt het ons uitstekend. We hebben in ieder geval al ontdekt dat de mannen van Machine Head niet alleen steengoeie muzikanten zijn, maar tevens hartstikke geschikte lui waar we het erg goed mee kunnen vinden. Ik heb nog geen kennis gemaakt met de leden van Arch Enemy, maar daar hebben we de komende paar weken nog tijd genoeg voor. Later dit jaar komen de beide headliners naar Europa in het kader van The Black Crusade Tour. Alleen zijn wij dan niet meer van de partij. Jammer, want Throwdown is in de eerste plaats een live-band. Optreden is wat we het allerliefste doen. Het podium is natuurlijk dé plek waar je je als band kunt bewijzen.”


“In de studio kun je je nog verbergen achter een vette productie, maar op het podium moet je dat vervolgens wel waar kunnen maken. En daarmee bedoel ik niet dat je al je nummers foutloos moet kunnen spelen. Want dat is volgens mij niet zozeer waar mensen voor naar een concert gaan. Als ze enkel en alleen de nummers willen horen kunnen ze namelijk net zo goed thuis blijven en naar de cd luisteren. Mensen gaan naar een concert voor net dat beetje extra dat een live-show te bieden heeft. En wij doen dan ook altijd onze uiterste best om ze dat beetje extra te geven. Om de scheidslijn tussen band en publiek te doen vervagen. Dat is waar het voor ons om gaat.”

Gerco Zwiers

Website Throwdown

Recensie 'Venom & Tears'