Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Neaera
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 21 september 2007, 05:21
Het vijfkoppige Neaera uit Duitsland kan tot nu toe terugkijken op een voorspoedige carrière. De band wordt in 2003 opgericht - aanvankelijk als The Ninth Gate, wat al snel moet wijken voor het compactere Neaera – en amper een jaar later wordt de moderne metal(core)band ingelijfd door het gerenommeerde Metal Blade. Nog eens een jaar later zitten de mannen in de Stage One Studio, om samen met producer Andy Classen hun eerste full-length ‘The Rising Tide Of Oblivion’ in te blikken.



Neaera laat er vanaf dat moment geen gras over groeien en zodoende is de Duitse formatie twee jaar na de release van het debuut al aanbeland bij langspeler nummer drie, getiteld ‘Armamentarium’. De vriendelijke Sebastian Heldt, drummer van de band en mijn gesprekspartner, licht om te beginnen de albumtitel toe.

“Bij het woord ‘armament’ (bewapening, de hedendaagse verbastering van het woord ‘armamentarium’, red.) denk je natuurlijk al snel aan zaken als oorlog en dergelijke, maar onze insteek is juist compleet het tegenovergestelde. De albumtitel staat namelijk voor jezelf bewapenen met een open blik en positieve state of mind. Om op die manier tegenwicht te bieden aan alle negativiteit waar de media ons dagelijks mee overladen.”

Afgaande op de recensies van ‘Armamentarium’ lijkt het album grotendeels positief te zijn ontvangen. Wat vind je zelf van de nieuwe plaat?

“Wat me erg bevalt aan het nieuwe album is dat het echt wat anders is dan wat we hiervoor deden. De plaat is massiever, minder melodieus en meer in-your-face. Ook is de sfeer een stuk duisterder en donkerder dan voorheen. Met ons vorige album borduurden we nog grotendeels voort op ons debuut, dat nog behoorlijk melodieus klonk. Al stonden er in de vorm van ‘God Forsaken Soil’ en ‘HeavenHell’ wel nummers op die zwaarder en agressiever waren. Achteraf gezien waren die tracks al een voorbode van wat komen ging, want op ‘Armamentarium’ hebben we die lijn stevig doorgetrokken. Het is niet dat we dat met elkaar hebben afgesproken, want het was voor ons al snel duidelijk dat we deze kant op wilden.”

Naast de muziek zijn ook de teksten op het nieuwe album zwaarder en donkerder van toon.

“Net als bij veel andere bands heeft de verslechterde situatie in de wereld ook bij ons uitwerking gehad op de teksten. Er is ook zoveel shit aan de gang momenteel, daar raak je niet over uitgeschreven. Je kunt er simpelweg niet omheen. Ik vind dat je als artiest de verantwoordelijkheid hebt om de onderwerpen die jij belangrijk vindt onder de aandacht te brengen en daarmee, als het kan, mensen aan het denken te zetten.”


Dus als band móet je een boodschap hebben?

“In zekere zin wel. Het geeft het in ieder geval een meerwaarde. Al hebben wij niks op met gepreek en daar houden ons dan ook verre van. In onze teksten verpakken we weliswaar een bepaalde boodschap, maar wij proberen niemand iets op te dringen. We zijn immers ook maar gewoon een stel gozers die samen een potje metal spelen en zichzelf niet al te serieus nemen. Ik heb het niet zo op bands die heel fel zijn in hun standpunten en iedereen veroordelen die ‘t niet met ze eens is. Wij veroordelen niemand.”

“Om een voorbeeldje te geven: vier van ons zijn vegetariër, maar onze zanger eet wel gewoon vlees. Het zou echter nooit in ons opkomen om hem ertoe te bewegen ook vegetariër te worden. We respecteren elkaars keuzes en vinden dat verschillende meningen naast elkaar moeten kunnen bestaan. Een hoop bands zouden zich eens wat meer open moeten stellen voor de meningen van anderen in plaats van altijd maar te redeneren vanuit hun eigen eenzijdige gedachtegang.”

Doel je daarmee op straightedge-bands?

“Ik kan inderdaad weinig met dat soort bewegingen. Een paar jaar geleden was ik een behoorlijk feestbeest. Als je op tour bent is er nou eenmaal volop de mogelijkheid om flink uit je dak te gaan. Maar om me beter te kunnen richten op de band en alles wat daar bij komt kijken, ben ik daar zo’n anderhalf jaar geleden mee gestopt. Het laatste half jaar heb ik zelfs geen druppel alcohol meer gedronken.”


“Ik zal mezelf echter nooit labelen alszijnde straightedge. Simpelweg omdat ik er niet van hou om in hokjes te denken. Maar ja, het ligt nou eenmaal in de aard van de mens om alles te categoriseren. Zo plakt de een het label metalcore op ons, terwijl een ander ons weer typeert als een melodieuze death metalband. Mij maakt het niet uit hoe mensen onze muziek willen noemen, als de mensen die naar onze optredens komen zich maar vermaken. Dat is waar het voor ons om gaat.”

Aan de andere kant is hokjesdenken wel lekker overzichtelijk. Ik heb me er in mijn recensie van ‘Armamentarium’ aan bezondigd door de muziek te omschrijven als een hedendaagse mix van death, thrash en metalcore. Kun je daar wat mee?

Lachend: “Ja, ik denk dat die omschrijving wel aardig accuraat is.”

We kunnen gerust stellen dat het vlot is gegaan met Neaera. Opgericht in 2003 konden jullie een jaar later al een handtekening zetten onder een contract met Metal Blade. Heb je een verklaring voor deze droomstart?

“Volgens mij is het voor een groot deel mazzel. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Een label als Metal Blade wordt natuurlijk overspoeld met demo’s. Als band ben je dan in grote mate overgeleverd aan degene die je demo moet beoordelen en hoe diegene zijn pet heeft hangen op dat moment. Maar het kan ook zijn dat onze demo in positieve zin opviel dankzij het vrij experimentele karakter van onze muziek.”

Maar zo experimenteel is jullie muziek toch niet?

“Vind je van niet? Oké, we zijn misschien niet zo experimenteel als bijvoorbeeld Mastodon, maar ik denk wel dat de wijze waarop wij verschillende stijlen samenbrengen onze muziek anders maakt dan die van veel andere bands.”


Wat op zich geen overbodige luxe is, gezien de moordende concurrentie in de moderne metalhoek.

“Dat heb je gelijk in, al dat niet iets waar we ons voortdurend bewust van zijn. Wij maken gewoon de muziek die wij zelf tof vinden. Bij het schrijven van nummers vragen we onszelf enkel af of wij het krachtig en fris genoeg vinden klinken. Is dat het geval dan gebruiken we het. Meer steekt er niet achter. En uiteindelijk is het toch de luisteraar die bepaalt of je muziek succesvol is of niet.”

Neaera’s muziek stelt de band in staat om zowel met metalcorebands als met diverse metalbands op te treden en volgens Sebastian eet de band dan ook maar wat graag van beide walletjes.

“Daarmee houden we het voor onszelf interessant. Bovendien zie ik als concertbezoeker op een avond ook liever vier of vijf totaal verschillende bands dan een aantal bands die allemaal bijna hetzelfde klinken. We hebben tot nu toe even makkelijk het podium gedeeld met Caliban als met Kataklysm. En laatst hebben we in Oostenrijk opgetreden met The Vision Bleak, Belphegor en Dark Fortress. Wij dachten dat het publiek onze muziek absoluut niet zou trekken en dat ze ons zouden bekogelen met hun spijkerbanden, maar het tegendeel was het geval. Het publiek reageerde juist superenthousiast. Dat was echt te gek en het toont maar weer eens aan dat metalfans een stuk minder bekrompen zijn dan veel mensen vaak denken.”

Gerco Zwiers

Website Neaera

Recensie 'Armamentarium'


Muziek van 'Armamentarium' op: Myspace.com/neaera