Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Madball
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 28 augustus 2007, 01:48
Een kleine vijftien jaar nadat Madball met het overweldigende debuut ‘Set It Off’ een wereldwijde doorbraak wist te forceren, behoort de Newyorkse formatie op hardcoregebied nog steeds tot de absolute top. Niet alleen vanwege hun geduchte livereputatie, maar ook omdat Madball het met elke nieuwe plaat weer presteert om binnen het toch vrij beperkte hardcoregenre fris en geïnspireerd voor de dag te komen. Het vorige week verschenen ‘Infiltrate The System’ vormt daarop geen uitzondering.



Terwijl doorgaans zanger Freddy of bassist Hoya degenen zijn die tekst en uitleg geven, is nu eens het woord aan Mitts, de voormalig Skarhead-gitarist die zich met zijn zeven dienstjaren tegenwoordig ook een volwaardige Madball mag noemen.

“Op dit moment zijn we ongeveer halverwege onze Europese tour. We zitten nu in Duitsland en zijn net aangekomen in Trier, waar we vanavond moeten spelen. Iedere show spelen we zo’n drie à vier nieuwe nummers en aan de reacties van het publiek te zien, vallen die wel in de smaak. Tijdens het laatste deel van de tour komen we naar Nederland, voor een aantal clubshows en een paar festivaloptredens.”

Over 'Infiltrate The System'.

“Wij blijven ons ontwikkelen en proberen ons geluid met elke plaat die we maken verder te perfectioneren en op die manier telkens een stap voorwaarts te zetten. Over de hele linie klinkt dit album misschien een tikje agressiever dan eerdere platen. En er zit wat meer metal in de songs. Dat heeft er altijd wel ingezeten, maar nu net wat meer. En dan heb ik ’t dus niet over zogenaamde newschool metal, maar meer het oldschool spul.”

De nieuwe plaat is, evenals het voorgaande ‘The Legacy’, geproduceerd door de welbekende Zeuss. Toch klinkt ‘Infiltrate The System’ vetter en meer in-your-face.

“Inderdaad. Eigenlijk sneed het mes wat dat betreft aan twee kanten. Na de opnames van ‘Legacy’ heeft Zeuss aan de lopende band albums geproduceerd en is daardoor een nog betere producer geworden. En omdat we al eerder met elkaar werkten, waren we al volledig vertrouwd aan elkaar en bekend met elkaars werkwijze.”


Wat voor soort rol vervult Zeuss tijdens het opnameproces?

“In de studio is Zeuss degene die de opnames in goede banen leidt. Op het moment dat hij in beeld komt, hebben wij alle songs al helemaal klaar en weten we in grote lijnen al wel hoe die moeten gaan klinken. Vervolgens doet Zeuss hier en daar wat muzikale suggesties en focust zich verder op het krijgen van een zo vet mogelijke sound.”

Muzikaal gezien is alles dus bij het oude gebleven. Datzelfde kan gezegd worden van de teksten op ‘Infiltrate The System’. Behalve wellicht de ietwat politiek gekleurde tekst van ‘Liberty Or Death’.

“Die tekst heeft Freddy geschreven naar aanleiding van de situatie in Cuba. Hij is half Cubaans en heeft veel familieleden in Cuba wonen, die hij al jaren niet meer heeft gezien. Sommigen heeft hij zelfs nog nooit gezien. Voor inwoners van de VS is het immers niet mogelijk Cuba te bezoeken. Nou ja, het is wel mogelijk, maar niet op een legale manier.”

Nu al berucht is ‘No Escape’, een oorlogsverklaring aan het adres van Slapshot-frontman Choke. Dit als reactie op diens vele sneren richting Madball en de Newyorkse scene. Met het nummer ‘Fuck New York’ (van de MCD ‘Tear It Down’, 2005) als meest recente voorbeeld.

“Hij is dan wel een veteraan binnen de scene en al veel langer met hardcore bezig dan ik, maar ik vind hem echt een fucking idioot. Hij is al jaren bezig allerlei mensen voor de schenen te schoppen en heeft zich daarmee allerminst populair gemaakt. Hij heeft zelfs zoveel kwaad bloed gezet dat het voor hem, naar ik heb vernomen, al niet eens meer veilig is om op te treden in Boston (de thuishaven van Slapshot, red.). Of zelfs maar in zijn eigen achtertuin te zitten, zoals Freddy in dit nummer zingt. Hij heeft kortom de nodige vijanden en daar kan hij ons ook toe rekenen.”


Nou is dit natuurlijk ‘slechts’ een tekst, maar wat gebeurt er als jullie Choke daadwerkelijk tegen het lijf lopen?

“Dat ga ik niet vertellen in een interview, dat is persoonlijk. We do our talking face to face. Wat ‘No Escape’ betreft: volgens mij zijn er al twee of drie Slapshot-nummers waarin Choke ons zwart loopt te maken, dus nu was het onze beurt.”

Wie Madball zegt, zegt Freddy Cricien en Hoya Roc, respectievelijk de zanger en bassist. Met zijn zeven jaar in Madball is gitarist Mitts (evenals drummer Rigg Ross) de status van nieuweling echter allang ontgroeid.

“In het begin was ik dat natuurlijk wel, maar ik zit nu al bijna zeven jaar in deze band en voel me nu dan ook zeker een volwaardig lid. Aanvankelijk zou ik Freddy en Hoya alleen maar tijdelijk uit de brand helpen. De band wilde op tour, maar zat zonder gitarist (na het vertrek van Rob Rosario, red.). Ik zat toen nog gewoon in Skarhead en was dus slechts een invalkracht. Vervolgens heb ik een Europese tour met ze gedaan, een show in New York en een Japanse tour. Niet lang daarna ging de band uit elkaar. Maar vanaf de doorstart in 2002 ben ik een volwaardig bandlid. Alles bij elkaar zit ik nu bijna zeven jaar in Madball, langer dan ik ooit in een andere band zat.”


En als het aan de gitarist ligt, blijft hij zitten waar hij zit.

“Je moet begrijpen dat ik een muzikant ben in hart en nieren. Altijd al geweest. Dus dat ik nu in de positie ben dat ik kan leven van de muziek zie ik als een true blessing. Ik prijs elke dag dat ik op een podium sta, in plaats van aan de lopende band in een of andere fabriek. Als het aan mij ligt blijf ik dit dan ook doen zolang ik kan. Ook het vele reizen vind ik fantastisch. Inmiddels heb ik al behoorlijk wat van de wereld gezien, meer dan ik ooit zou hebben gezien wanneer ik niet in deze band had gezeten. En ik word er nog voor betaald ook, wat wil je nog meer? Ik voel me erg bevoorrecht en dat besef ik me telkens weer als ik een zaal inkijk of als we in verre oorden aan het touren zijn.”

Een van die verre oorden is Brazilië, waar de band tijdens de wereldtour ter promotie van het voorlaatste ‘Legacy’ neerstreek voor het doen van een aantal shows en het opnemen van een videoclip, voor de Spaanstalige track '100%’. Het bezoek aan dit Zuid-Amerikaanse land heeft veel indruk op de gitarist gemaakt.

“Die videoclip hebben we opgenomen in een van de vele favela’s (sloppenwijken, red.) die in de meeste grote steden te vinden zijn. Deze achterbuurten leken ons namelijk het perfecte decor voor de video. Toen we bezig waren met de opnames, trokken we al snel de aandacht van de vele nieuwsgierige buurtkinderen die opeens overal vandaan kwamen. Sommigen waren ons aan het filmen, anderen werden enthousiast door de harde muziek. Naarmate we verder de favela’s in trokken, werd die groep alsmaar groter, tot we tegen het eind van de dag uiteindelijk door meer dan honderd uitgelaten kids werden gevolgd.”


“Wat mij enorm geraakt heeft is hoeveel geluk en positieve energie deze kinderen uitstralen, ondanks de erbarmelijke situatie waar ze in moeten leven. En als je dan kijkt naar kinderen in bijvoorbeeld de VS of Nederland, die hebben alles wat hun hartje begeert. En nóg voelen ze zich ellendig. Terwijl ik in de favela’s kinderen met een lach op het gezicht heb zien spelen met een lekke bal. En dan het publiek daar. Brazilianen zijn als geen ander verzot op heavy muziek en dat merk je. Elke avond was het een compleet gekkenhuis. Nee, ik had van tevoren niet gedacht dat dit bezoek aan Brazilië zo’n enorme impact op me zou hebben.”

Gerco Zwiers

Website Madball

Recensie 'Infiltrate The System'


Muziek van 'Infiltrate The System' op: Myspace.com/madball