Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Leng Tch'e
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 1 april 2007, 14:37
“Het is nooit de bedoeling geweest dat Leng Tch’e een serieuze band zou worden”, aldus Leng Tch’e-bassist Nicolas Malfeyt. Toch is het Belgische razorgrindcollectief, zes jaar na oprichting en met alweer vier langspelers in de achterzak, allang niet meer het hobbyproject dat het oorspronkelijk was en anno 2007 timmert de band uiterst serieus aan de spreekwoordelijke weg. Serieus getimmerd wordt er ook op het vette nieuwe ‘Marasmus’ dat eerder deze maand wereldkundig is gemaakt.



Wanneer ik Nicolas laat weten dat ik op ‘Marasmus’ een toename van death metalinvloeden meen te bespeuren, blijkt dat de bassist een heel andere mening is toegedaan.

“Ik lees dat in zo’n beetje elke recensie van de nieuwe plaat, maar ik kan me daar niet echt in vinden. Wij proberen de muziek van Leng Tch’e gewoon zo interessant en boeiend mogelijk te maken. Binnen een ‘framework’ van grindcore, of razorgrind of hoe je het ook wilt noemen. Maar zodra je als grindcoreband wat afwijkt van standaard punk-riffs en -tempo’s en je wat complexer en technischer gaat spelen, word je muziek meteen bestempeld als death metal. Ook in ons geval niet terecht, vind ik. Wij maken grindcore, weliswaar met invloeden uit de hardcore en death metal, die door de jaren heen complexer en technischer is geworden.”

Dat ‘Marasmus’ door Relapse wordt aangeprezen als een plaat met meer ‘uitgesproken death metalriffs’ is volgens jou dus ook flauwekul.

“Haha, nou ja, flauwekul. Het is in ieder geval geenszins onze bedoeling geweest om meer ‘death metal’ te klinken. Misschien ervaren veel mensen de plaat als death metal door de zang van Boris die dit keer wat zwaarder is uitgevallen en meer grunts bevat. Persoonlijk denk ik bij death metal echter aan heel andere muziek dan de onze. De invloeden zijn er misschien, maar ‘Marasmus’ is zéker geen death metalplaat.”

Genoeg daarover dan. Om het onderste uit de kan te halen, werden voor het mixen en masteren van het nieuwe album respectievelijk Fredrik Nordström (o.a. At The Gates, Arch Enemy) en Alan Douches (o.a. Mastodon, Hatebreed) in de arm genomen.

“De opnames zijn als vanouds gebeurd in de CCR Studio in België, waarna Jan en Sven naar Fredrik Nordström in Zweden zijn gegaan voor een goede mix. Daarvoor moet je namelijk sowieso in het buitenland wezen en in landen als Engeland, Denemarken en Zweden zitten naar mijn mening de beste producers ter wereld. Zelfs beter dan die in de VS. Daar heb je Zeuss en dan heb je het wel zo’n beetje gehad.”


“Ons vorige album is gemixt door Tue Madsen, maar toen hebben we de opnames gewoon opgestuurd. Dit keer zijn Jan en Sven dus meegegaan. Ik was er zelf niet bij, maar als ik de jongens moet geloven is het een aangename kerel. Op zich is hij meer heavy metal-georiënteerd. Ik denk ook dat hij gewend is om met extreme bands als Leng Tch’e te werken, maar het gaat om het resultaat. Hij heeft de plaat een heel zwaar en brutaal maar tegelijkertijd helder geluid gegeven. En dat was precies wat wij wilden.”

“Als een plaat te zwaar gaat klinken, zijn de riffs vaak moeilijker te onderscheiden, maar door Nordströms mix is op ‘Marasmus’ elke riff luid en duidelijk te horen. En de mastering van Alan Douches heeft de plaat ook wat extra’s gegeven. Hij heeft het geluid nog een keer helemaal opengetrokken. Waardoor de plaat nog helderder klinkt, maar met behoud van de zware sound. We stuurden de opnames naar hem door en kregen het twee dagen later alweer gemasterd en wel teruggestuurd.”

Gingen er ditmaal een aantal bandleden mee om zodoende nog enige vorm van sturing in het mixproces te kunnen hebben?

“In principe wel. Het is altijd beter als er iemand van de band zelf bij is, zodat je op- of aanmerkingen meteen kenbaar kan maken. Vanwege de kosten die daar aan verbonden zijn, is dat natuurlijk niet altijd mogelijk. Dat is ook de reden dat er ten tijde van onze vorige plaat niemand mee is gegaan naar Denemarken om de mix van Tue Madsen bij te wonen. Zodoende heeft Tue gewoon zijn ding gedaan. We waren daar wel tevreden mee, maar de sound was toch niet helemaal zoals wij hadden gewild. Daarom hebben we er dit keer wat meer geld ingestoken.”

Marasmus is de benaming voor een bepaalde vorm van ondervoeding. Waarom deze albumtitel?

“We wilden sowieso een korte, krachtige albumtitel. Dus niet zo’n langdradige titel in de trant van ‘As We Stand Falling From blablabla…’. We voeren ‘Marasmus’ op als een soort metafoor voor geestelijke ondervoeding. Veroorzaakt doordat iemand bijvoorbeeld door zijn of haar omgeving een bepaalde richting wordt opgeduwd, terwijl zijn of haar hart heel ergens anders ligt. Diegene doet zichzelf dus tekort omwille van de invloed van zijn of haar omgeving.”


“Verder komen in de teksten de gebruikelijke grindcorethema’s aan bod. Sociale kwesties, misstanden in de maatschappij, de ongelooflijke domheid van de mensheid in het algemeen, dat soort zaken. We zijn bewust afgestapt van de ietwat melige teksten en songtitels, want die vinden we niet meer passen bij de huidige koers van de band.”

Gezien het feit dat de band tegenwoordig platen uitbrengt op Relapse en tourt met bands als Immolation en Krisiun gaat het er bij Leng Tch’e tegenwoordig sowieso een stuk serieuzer aan toe.

“Leng Tch’e is voortgekomen uit Anal Torture, waarin Sven ook al drumde. Een band die is begonnen als grap, want Sven kon toen nog helemaal niet drummen. Anal Torture is op enig moment omgedoopt in Leng Tch’e. En ja, logischerwijs gaan muzikanten door de jaren heen steeds beter spelen. Door bezettingswisselingen kwamen er vervolgens nieuwe leden bij die nóg wat beter konden spelen en na een aantal platen te hebben uitgebracht begonnen we tevens steeds bekender geworden. En dat terwijl het inderdaad nooit de bedoeling is geweest dat Leng Tch’e een serieuze band zou worden.”

Gerco Zwiers

Website Leng Tch’e

Recensie 'Marasmus'


Muziek van 'Marasmus' op: Myspace.com/lengtche