Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Setup (2)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 27 maart 2007, 00:32
Met het overweldigende ‘The Pretense Of Normality’ maakte het Belgische The Setup medio 2005 een entree waar menig hardcoremuzikant zijn moeder voor zou verruilen. De met metal-invloeden geïnjecteerde hardcore klonk fris en bevlogen en sloeg in als een bom. Echter, een dergelijk droomdebuut wekt hoge verwachtingen. Geen punt, want met het ijzersterke vervolg ‘Minister Of Death’ worden deze moeiteloos ingelost. Een plaat waarop de band diens eigen stijl verder vormgeeft, maar tevens zowel muzikaal als tekstueel een agressiever geluid laat horen.



Vanaf het moment dat ‘Minister Of Death’ wereldkundig is gemaakt, zijn de Belgen druk doende de plaat middels optredens te ondersteunen. Op het moment dat ik gitarist Andries Beckers aan de telefoon krijg, is The Setup halverwege zijn Europese tour, als voorprogramma van Born From Pain.

“Tijdens deze tour merk ik pas hoe groot Born From Pain inmiddels is, zeker voor hardcore-normen. In Duitsland bijvoorbeeld, staan we deze tour in zalen met een gemiddelde capaciteit van ongeveer zeshonderd man en het is elke avond een vol huis. En we hebben een erg gunstige plaats op de affiche: precies in het midden. We hebben elke dag een goed uur speeltijd. Weinig reden tot klagen dus.”

Mij bereikte een paar dagen geleden het nieuws dat Ché Snelting stopt als zanger van Born From Pain.

“Inderdaad. Al maakt hij deze tour nog wel gewoon af, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Deze tour eindigt op 1 april, in het Duitse Hamelen. Die dag speelt hij dus pas écht voor het laatst met de band. Al volgt daarna ongetwijfeld nog een definitief afscheidsconcert, ergens in het zuiden des lands. Er zit tien jaar van zijn leven in Born From Pain, dus ik denk dat hij dat wel op een mooie manier wil afsluiten. Aan hem is trouwens totaal niet te merken dat hij op het punt staat de band te verlaten. Hij is professioneel genoeg om dat geen rol te laten spelen in zijn doen en laten.”

Laten we het over The Setup gaan hebben. De albumtitel ‘Minister Of Death’ en gebezigde leuzen als ‘fear is the new standard’ doen sterk een politiek statement vermoeden.

“Dat klopt ook wel. Terwijl op ‘The Pretense Of Normality’ de nadruk op het individu lag, is onze insteek op de nieuwe plaat een stuk breder en focussen we ons op de maatschappij als geheel. En hoe regeringen een maatschappij ophitsen en bang maken. De kreet ‘fear is the new standard’ refereert aan de zogenaamde ‘war on terror’. De politiek in de VS is vooral de laatste jaren volledig geënt op het zaaien van angst, waardoor daar inmiddels iedereen bang is voor alles wat een baard heeft of een tulband draagt. Dichter bij huis denk ik aan onze thuisstad Antwerpen, waar extreemrechts nog steeds groeiende is. Het Vlaams Belang is hier veruit de grootste partij. De reden dat mensen op een extreemrechtse partij stemmen is eveneens gebaseerd op angst. De angst voor andere bevolkingsgroepen, angst voor werkeloosheid.”


Is het cordon sanitaire dat in België van kracht is, volgens jou de juiste manier om te reageren, of beter gezegd: níet te reageren op de alsmaar groeiende achterban van Vlaams Belang?

“Dat is een moeilijke vraag. Je zou ervoor kunnen kiezen om ze eens te laten meeregeren. Waarschijnlijk is België toch te welvarend om echt volledig in de ideeën van zo’n partij mee te gaan. Maar aan de andere kant speel je wel met vuur en neem je een groot risico. Is het dat waard? Persoonlijk ben ik blij dat het cordon sanitaire hier nog steeds van kracht is, maar denk wel dat het slechts een tijdelijke oplossing is. De andere politieke partijen moeten die tijd benutten om met alternatieven te komen die de nood van een extreemrechtse partij wegnemen.”

Evenals de albumtitel en de toonzetting in de teksten is ook de muziek op ‘Minister Of Death’ een stuk donkerder en agressiever uitgevallen.

“Dat was inderdaad ook onze bedoeling. Weet je, ik ben nog steeds blij met ons debuut en ben er ook best trots op. Met die plaat hebben we ons in zekere zin gevormd. Toch vind ik de sound ervan soms wat te afgelikt. Met name het gitaargeluid was naar mijn mening te gepolijst. Dat moest dit keer dus anders. We wisten op voorhand dat we de donkere kant, die we als band eigenlijk altijd wel in ons hebben gehad, wilden uitdiepen.”

“Dus zijn de melodieën wat donkerder, de breaks harder en is de algehele sound wat trager en lomper geworden. Om dat massieve geluid te krijgen hebben we in de studio de ene gitaarlaag op de andere gestapeld. Ook onze zanger Dries heeft een flinke sprong voorwaarts gemaakt en klinkt in de nieuwe nummers stukken agressiever. Sowieso vind ik dat ‘Minister Of Death’ laat horen dat we gegroeid zijn, als muzikanten en als songschrijvers.”

De samenwerking met producer (en Death Before Disco-drummer) Ace Zec, die het debuut ‘The Pretense Of Normality’ produceerde, beviel de Antwerpenaren uitstekend en bleek voor herhaling vatbaar.

“De beslissing om opnieuw met hem de studio in te gaan, was in feite een week na de opnames van ons debuut al genomen en heeft nooit ter discussie gestaan. We wilden hoe dan ook weer met hem werken omdat hij simpelweg het beste in ons naar boven weet te halen. Ik durf ook te stellen dat hij het album naar een hoger plan heeft weten te tillen. Ace is niet alleen een hele goede producer, maar tevens een verdienstelijk muzikant die zich ook inhoudelijk bemoeit met de muziek. Feitelijk doet hij alles wat een goede producer naar mijn mening moet doen. Dus niet alleen maar aan de knoppen draaien en zoeken naar een geschikte sound, maar echt alles proberen om de nummers zo goed mogelijk te laten klinken. Ik kan hem dan ook aan iedere band aanraden. Die gast barst van het talent.”


Gaan The Setup en Ace Zec vanaf nu een onafscheidelijk team vormen, zoals bijvoorbeeld de band Scarve en producer Daniel Bergstrand dat al jaren zijn?

“Nee, dat niet. We hebben al besloten dat ons volgende album door iemand anders zal worden geproduceerd. Niet uit ontevredenheid over Ace zijn werk, hoor. Integendeel zelfs. Maar ik denk dat te vaak met dezelfde producer werken op een gegeven moment remmend kan werken op je creativiteit. Het zou best kunnen dat Ace betrokken zal zijn bij de pre-productie van onze volgende plaat, maar meer ook niet. Dat zal nog wel even flink zoeken worden. Sowieso willen we natuurlijk niet inleveren qua kwaliteit, maar we moeten ook kijken wat financieel mogelijk zal zijn. Hoe idioot ook, eigenlijk moeten we daar nu al mee bezig zijn, terwijl onze nieuwe plaat nog maar anderhalve maand geleden verscheen.”

Hoe heeft ‘The Pretense Of Normality’ het eigenlijk gedaan? Heeft het album het effect gehad waar jullie op hoopten?

“Eigenlijk wel. Voornamelijk omdat we vooraf nergens op hoopten. We hadden allemaal al in andere bands gespeeld op het moment dat we The Setup oprichtten en hadden zoiets van: we zien wel hoe het loopt. Er zit niet echt een masterplan achter, of zo. Vervolgens namen we ons debuut op en die plaat sloeg in als een bom. Ook in commercieel opzicht, want de plaat heeft opmerkelijk goed verkocht. Ons label (GSR Music, red.) was hier behoorlijk door verbaasd. Aanvankelijk waren we een van de kleinere bands op het label, terwijl we met dit album ineens gebombardeerd zijn tot een van de prioriteiten van het label. ‘The Pretense Of Normality’ heeft dus meer impact gehad dan we ooit durfden te dromen.”

Gerco Zwiers

Website The Setup

Recensie 'Minister Of Death'



Recensie 'The Pretense Of Normality'