Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: To Kill
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 26 februari 2007, 14:46
“Volgens mij kun je je publiek beter enigszins gretig houden met een korte plaat, dan ze vermoeien met een te lange.” Wijze woorden van To Kill-frontman Giorgi Giacomo (alias Josh). ‘Vultures’, het tweede album van deze Italiaanse hardcoreband is dan ook allesbehalve vermoeiend. Met een tomeloze drive en een dozijn uiterst energieke en enerverende hardcoresongs dwingt To Kill respect af en bewijst het de concurrentie met andere (Europese) hardcoretoppers aan te kunnen.



Het woord is aan Josh, die om te beginnen de band even kort voorstelt.

“To Kill is ontstaan uit een hechte groep vrienden met een gezamenlijke voorliefde voor hardcore. In To Kill hebben we daar een uitlaatklep voor gevonden. Daarnaast is het voor ons dé manier om onze ideeën en overtuigingen voor het voetlicht te brengen. Zoals onze opvattingen over bepaalde politiek-sociale kwesties en onze beweegredenen om straight edge (SXE) door het leven te gaan. Die onderwerpen zijn voor ons simpelweg te belangrijk om niet te bespreken.”

“Zelf ben ik vanaf mijn dertiende vegetariër. Ik luisterde toen al wel naar punk en hardcore, maar ik wist nog niet dat er zoiets als SXE bestond. Ik ontdekte die hele stroming pas toen ik ging studeren en cd’s en platen begon te kopen. Mijn echte bewustwording over onder meer de vleesindustrie dank ik aan hardcorebands als Earth Crisis. Die hebben mij de ogen geopend.”

Bij het uitdragen van hun gedachtegoed behoeden de heren van To Kill zich wel voor een te betweterige toon. Zwarte kruizen op de knuisten behoren dan ook niet tot hun standaarduitrusting.

“Wij zijn het liefst zo oprecht mogelijk. Kijk, het zichtbaar maken van onder meer dierenleed vinden wij weldegelijk belangrijk, evenals staan voor je mening. Maar een te schreeuwerige toon werkt in de meeste gevallen averechts. Op prekende wereldverbeteraars zit niemand te wachten, en terecht. Wij proberen daarom onze boodschap altijd enigszins cryptisch te verwoorden, of te verpakken in metaforen.”


Er was een tijd dat zich binnen de hardcorescene duidelijk twee kampen aftekenden van voor- en tegenstanders van SXE. Van die koude oorlog is anno 2007 eigenlijk geen sprake meer, vindt ook Josh.

“Dat onderlinge geruzie was vooral halverwege de jaren negentig behoorlijk in trek. De personen die er toen zo’n punt van maakten en de boel op de spits dreven, zijn inmiddels waarschijnlijk allang uitgekeken op hardcore en lopen nou elders de boel op te stoken. Wij hebben ons in ieder geval altijd verre gehouden van dat gedoe. We zijn weliswaar allevijf SXE, maar zien dat als iets puur persoonlijks. We delen onze ideeën graag met anderen, maar staan tegelijkertijd open voor andermans mening. Je kunt je wel enorm vijandig gaan opstellen tegen iedereen die het niet met je eens is, maar daar schiet je natuurlijk niks mee op.

Terug naar de eigenlijke aanleiding voor dit gesprek: ‘Vultures’, To Kills eind vorig jaar verschenen, beenharde tweede album. Hoe verhoudt deze plaat zich volgens jou tot jullie debuut ‘Watching You Fall’ uit 2005?

“Achteraf gezien zijn we toentertijd misschien te snel een debuutalbum op gaan nemen. Ons bandgeluid was destijds niets meer dan een simpel bijeenraapsel van invloeden. Invloeden die er op ons debuut dan ook behoorlijk dik bovenop lagen. Wat dat betreft hebben we, denk ik, flinke progressie geboekt. We klinken nog steeds als dezelfde band, maar zijn er naar mijn mening wel in geslaagd veel meer een eigen geluid te bewerkstelligen. Ook de productie van ‘Vultures’ betekent een grote stap voorwaarts.”


Wel zijn jullie op ‘Vultures’ wat te scheutig geweest in het gebruik van filmsamples. En de plaat ís al zo kort.

“De plaat is zo kort omdat we de luisteraar niet willen vervelen. We hadden natuurlijk ook vijftien, zestien tracks op het album kunnen zetten, maar hebben er bewust voor gekozen dat niet te doen. Volgens mij kun je je publiek beter enigszins ‘hongerig’ houden met een korte plaat, dan ze vermoeien met een te lange. Die filmsamples gebruiken we eigenlijk om dezelfde reden. Om het geheel boeiender te maken en verveling te voorkomen.”

“Ook is het een manier voor ons om de plaat iets persoonlijks mee te geven. In de films waaruit we samples gebruiken, waaronder ‘The Good, The Bad And The Ugly’ (een zogenaamde ‘spaghettiwestern’ uit 1966, red.), komen onderwerpen aan bod die ook terugkomen in onze teksten. Sommige van die geluidsfragmenten zijn inderdaad wat aan de lange kant en hadden wellicht wat korter gekund.”

Het doet in ieder geval vermoeden dat jullie behoorlijke filmfanaten zijn.

“Dat is zeker waar. Ik zou mezelf in ieder geval absoluut een filmliefhebber willen noemen. Ik heb thuis zo’n vierhonderd DVD’s in de kast staan. Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald filmgenre, maar heb een behoorlijk brede smaak. Ook onze drummer Jai is gek op films en studeert sinds kort zelfs aan de filmacademie. Als we op tour zijn, zorgen we er ook altijd voor dat we genoeg films mee hebben, zodat we ons tussen de optredens in ieder geval niet hoeven te vervelen.”

Gerco Zwiers

Website To Kill

Recensie 'Vultures'


Foto’s: Bradhasse.com