Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The End
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 22 februari 2007, 20:20
Na een aantal jaren in betrekkelijke obscuriteit te hebben doorgebracht, zou The End met zijn nieuwe langspeler ‘Elementary’ wel eens de doorbraak naar een groter publiek kunnen gaan maken. Nu al wordt de Canadese vijfmansformatie te pas en te onpas in verband gebracht met grote namen als Tool, Neurosis en Mastodon. Het avontuurlijke 'Elementary' is dan ook een plaat die prikkelt en bovendien tijdloos genoeg is om zich staande te kunnen houden in de huidige wegwerpmaatschappij.



Het verschil tussen de nieuwe plaat en de eerder verschenen full-length ‘Within Dividia’ (2004) en de EP ‘Transfer Trachea Reverberations From Point: False Omniscient’ (2001) zit ‘m volgens zanger en frontman Aaron Wolf in de manier van aanpak.

“Onze opzet was om de luisteraar zo veel mogelijk bij de muziek te betrekken. Om diegene als het ware te grijpen en mee te sleuren. In het begin was de muziek die we maakten, denk ik, wat te spastisch. Moeilijk om door te komen en eigenlijk alleen geschikt voor fans van het zware werk. Begrijp me niet verkeerd, ik hou nog steeds van onze eerdere platen, maar in vergelijking met ons nieuwe album waren ze vrij ontoegankelijk. Onze nummers waren hoofdzakelijk agressief, terwijl op ‘Elementary’ een veel breder spectrum van emoties aan bod komt.”

“Op dit album hebben we veel meer gebruik gemaakt van melodie en ons meer geconcentreerd op het bouwen van verschillende sferen. Die aspecten waren voorheen weliswaar ook al aanwezig in onze muziek, maar nu hebben we veel uitvoeriger stilgestaan bij die elementen en hebben ze veel meer uitgebouwd. Hierdoor heeft de muziek op het album in feite meer ruimte gekregen om te ademen.”


“Een ander belangrijk verschil is mijn veranderde manier van zingen. Op onze vorige releases gebruikte ik slechts sporadisch cleane vocalen en speelde dat aspect amper een rol van betekenis binnen ons geluid. Maar naarmate onze muziek langzaamaan steeds melodieuzer werd, hoorde ik er in mijn hoofd telkens heldere zanglijnen bij. Ik ben toen mijn schreeuwstem meer en meer gaan combineren met heldere zanglijnen. Aanvankelijk was dat wel wat onwennig.”

“Door clean te zingen ben ik veel beter in staat te ‘connecten’ met de luisteraar. Door te schreeuwen, kon ik me enigszins verbergen achter het feit dat niemand verstaat wat je eigenlijk zingt. Terwijl je al zingend het publiek bijna letterlijk toespreekt. Melodieën en zanglijnen, dát zijn dingen die aanspreken.”

Dat blijkt, want ‘Elementary’ wordt vrijwel unaniem lovend ontvangen.

“Vooral de reacties uit Europa zijn tot nu toe echt overweldigend. Door vrijwel elk magazine worden we de hemel in geprezen en worden we overladen met lovende woorden. Werkelijk fantastisch. Nou was het natuurlijk ook onze intentie om een album te maken dat mensen zouden kunnen waarderen. We’re not trying to piss people off. Maar hoewel het natuurlijk erg prettig is om zoveel complimenten te krijgen, probeer ik me daar toch zoveel mogelijk voor af te sluiten en wil enkel op mijn eigen gevoel afgaan. Daarmee wil ik voorkomen dat meningen van anderen een rol gaan spelen in mijn kijk op de band en de keuzes die ik maak.”


Tool, Neurosis en Mastodon zijn een aantal bandnamen die geregeld terugkomen als het over ‘Elementary’gaat. In hoeverre zijn deze bands ook daadwerkelijk een invloed geweest voor jullie?

“Deze bands zijn absoluut van invloed geweest op onze muziek. Ze behoren sowieso alledrie tot mijn favoriete bands. Het progressieve in onze muziek is in zekere zin te herleiden naar Tool en Mastodon, terwijl het duistere en stemmige in onze nummers verwijst naar Neurosis. Aan de andere kant zou ik je even makkelijk vijftig andere bands kunnen opnoemen die ons ook hebben beďnvloed.”

Tenslotte, waarom heet de band eigenlijk The End?

“Naar mijn mening is dit een bijzonder passende naam voor deze band. Chaos, vernietiging en vergankelijkheid zijn namelijk thema’s die regelmatig terugkomen in onze muziek. Op de hoes van 'Elementary' zie je een piramide temidden van tot ruďnes verworden gebouwen. Dit symboliseert in zekere zin het teruggaan naar de basis. De moderne wereld is niet het hoogst haalbare, zoals de meeste mensen menen te geloven."

"Men vergeet nogal eens dat er vele machtige beschavingen voor ons zijn geweest die óók allemaal ten onder zijn gegaan. Dus waarom zou onze huidige beschaving niet net zo goed ten onder kunnen gaan? Humanity is too full of itself. Hoe we aan de naam komen? Dat is eerlijk gezegd vrij simpel. Andrew (Hercules, gitarist, red.) was een film aan het kijken en toen aan het einde van de film de woorden ‘the end’ in beeld verschenen, was het idee geboren om de band zo te noemen. En aldus geschiedde.”

Gerco Zwiers

Website The End

Recensie 'Elementary'