Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Cypher
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 16 februari 2007, 00:56
Hoewel Cypher op de in 2003 in eigen beheer verschenen promo ‘Forward Devolution’ al duidelijk liet horen heel wat in zijn mars te hebben, bleef het daarna lang stil rond de band. Stilte voor de storm, zo bleek, want sinds het verschijnen van het knalharde ‘Darkday Carnival’, eind vorig jaar, kan niemand meer om de jonge formatie heen. Dat vinden ook de metalgezinde media, die zowel in binnen- als buitenland unaniem zijn in hun positieve oordeel.



Al met al reden te over voor een kort onderhoud met gitarist Sander en zanger T. Aan eerstgenoemde de vraag wat er allemaal met Cypher gebeurd is sinds het verschijnen van de promo in 2003.

Sander: “Behoorlijk wat. Na het uitkomen van ‘Forward Devolution’ zijn Tobias (alias T) en ik songs gaan schrijven voor ons debuutalbum. Vervolgens hebben we de line-up van de band compleet gemaakt (door het aantrekken van bassist Pioko en drummer Frank, red.). Ten tijde van die promo was van een complete band namelijk nog geen sprake. Wij waren op dat moment eigenlijk nog met z'n tweeën op projectbasis bezig met Cypher. Toen de bezetting eenmaal compleet was, zijn we na het nodige oefenen de podia opgegaan. Vrij snel daarna zijn we ‘Darkday Carnival’ op gaan nemen.”

In 2003 kwam Cypher, een half jaar na oprichting, al met een promo op de proppen. ‘Darkday Carnival’ liet wat langer op zich wachten.

“We hadden al wel aardig wat materiaal geschreven, maar we moesten ook op zoek naar muzikanten. Toen we die eenmaal gevonden hadden, was het vervolgens zaak alle nummers strak ingestudeerd te krijgen, voordat we konden beginnen aan de opnames. Dat heeft de nodige tijd gekost. Net zoals het zoeken naar een label eventjes geduurd heeft. Alhoewel dat pas na de opnames is gebeurd.”

Voor de mix werd Textures-gitarist en aanstormend producerstalent Jochem Jacobs gestrikt.

“We hebben eerst de de plaat zelf opgenomen, de drums in de Excess Studio (in Rotterdam, red.) en de vocalen, gitaren en bas met onze eigen faciliteiten. Voor het mixen zijn we op zoek gegaan naar een producer. Omdat we een aantal producties van Jochem Jacobs hadden gehoord die ons erg bevielen, hebben we contact met hem opgenomen. Dat klikte meteen enorm goed.”


“Hij heeft eerst een soort tussenmix gemaakt, waar we op z’n zachts gezegd behoorlijk vrolijk van werden. Ik denk dat hij echt het uiterste uit de productie heeft weten te halen. Aan de recensies te merken valt de productie niet alleen bij ons in de smaak. Ja, als je ziet wat Jochem de laatste tijd klaarspeelt qua producties, denk ik dat hij hard op weg is om een van de beteren van Nederland te worden.”

Als ik me niet vergis waren de recensies van ‘Darkday Carnival’ of positief of lovend. Zijn jullie daardoor op een roze wolk komen te zitten?

T: “Als dat allemaal in één keer zou komen, zit je, denk ik, wel even op een roze wolk. Het is echter allemaal veel geleidelijker gegaan. We namen de plaat op, een paar maanden later vonden we een label en toen kwamen de positieve kritieken. Op die manier is het een het logische gevolg van het ander. Maar het gaat momenteel wel erg goed, daar zijn we ons weldegelijk van bewust.”

Waren jullie verbaasd door de lovende reacties?

“We waren wel overtuigd van ons product, maar je weet natuurlijk nooit wat ze gaan schrijven. Onze hiervoor verschenen promo werd bijvoorbeeld enerzijds vergeleken met Pantera en anderzijds met Malevolent Creation. Dat zijn twee behoorlijke uitersten. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen referentiekader en hoort erin wat hij of zij erin wil horen. Het is dus altijd afwachten, maar tot nu toe zijn de reacties inderdaad erg goed.”


Heeft dat zich al vertaald in toegenomen belangstelling en populariteit?

“Ach, we kunnen tot nu toe nog gewoon over straat. (hilariteit) Maar onze bekendheid is inderdaad wel flink toegenomen. Mede dankzij het feit dat we in de Terrorizer stonden en op hun verzamel-cd. Voor het grootste deel van het metalpubliek lijken we natuurlijk volledig uit het niets te komen.”

Hoe is jullie deal met Rusty Cage Records tot stand gekomen?

Sander: “We zijn met een kant en klaar product op zoek gegaan naar een label. Nadat we de plaat naar een aantal labels hadden gestuurd, was Rusty Cage een van de labels die interesse toonde. We zijn met meerdere partijen in gesprek geweest, maar Rusty Cage deed simpelweg het beste bod. We hebben toen besloten om de gok te wagen. Het is natuurlijk een nieuw label. Zij hadden echter zo’n goed verhaal dat we overstag gegaan zijn.”

Hoe komt een moderne metalband terecht bij een label als Rusty Cage Records. Dat label brengt toch voornamelijk old school metal en hardrock uit?

“Dat zou je misschien denken, maar dat is zeker niet het geval. Ze hebben inderdaad een aantal re-releases van oude Nederlandse bands uitgebracht, maar die dienden enkel als een manier om het label op te starten. Ze zijn namelijk juist heel erg gericht op nieuw talent. Wij zijn eigenlijk de eerste ‘nieuwe’ band die ze getekend hebben, maar er komen binnenkort meer releases aan van acts waar ze momenteel nog mee in onderhandeling zijn. Ze zijn dus absoluut niet van plan om alleen maar oud werk te gaan uitbrengen.”


De naam Rusty Cage suggereert ook enige belegenheid.

“Haha, zo had ik het nog niet bekeken. Maar wij hebben niet gekeken naar namen en de status van labels. We vroegen ons enkel af: is het aanbod goed? Hoe zit het met de distributie? En wat hebben ze ons te bieden? Rusty Cage is tot nu toe een hele goede keus gebleken.”

Hoe ver is hun reikwijdte buiten de Benelux?

“Wat promotie betreft, er heeft een paginagrote advertentie in het Britse magazine Terrorizer gestaan en er stond een nummer van ons op een verzamel-cd van dit blad. Momenteel zijn ze in Duitsland druk bezig ons te promoten.”

T: “Bij een groter label ben je hoogstwaarschijnlijk geen prioriteit. En bovendien hebben grotere labels over het algemeen weinig zin om geld in jonge bands te steken. Zoals Sander al zei, had Rusty Cage gewoon een erg goed verhaal en is ons verzekerd dat wij prioriteit voor hen zijn.”

Hoe groot zijn de ambities van Cypher als het op touren aankomt?

Sander: “Ik denk wel dat wij allemaal zo gemotiveerd zijn dat wanneer de mogelijkheid om te toeren zich voor doet, we dat zoveel mogelijk gaan doen. Een aantal van ons heeft weliswaar fulltime jobs, maar gelukkig ook vrij flexibele werkgevers, zodat we zeker op pad kunnen. Dat gaan we ook niet nalaten. Als je op enig niveau met metal bezig bent, moet een aantal tours wel tot de mogelijkheden behoren. Wat tijd betreft dan, hč. Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren is natuurlijk een tweede.”

Gerco Zwiers

Website Cypher

Recensie 'Darkday Carnival'




Recensie 'Forward Devolution'


Live-foto's: Kinga Gergely