Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Born From Pain (2)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 1 december 2006, 20:47
Het gaat Born From Pain voor de wind. Na het tekenen bij het gerenommeerde Metal Blade en de release van het übermachtige ‘In Love With The End’ (2005) lijkt de band zelfs helemáál niet meer te stoppen. Met een nieuwe gitarist aan boord, in de persoon van Dominik Stammen (ex-Zero Mentality), leverde de Zuid-Nederlandse formatie recent een nieuwe full-length af, kortweg ‘War’ geheten. Gitarist Karl Fieldhouse gaat uitvoerig in op alle ins en outs rond Born From Pains vierde langspeler.



Op ‘War’ opereert Born From Pain nog steeds met de impact van een stoomwals, maar heeft in vergelijking met voorgaande platen wat meer melodie en mid-tempo’s in zijn muziek toegelaten.

“Volgens mij bevat ‘War’ alle bekende ingrediënten en ik vind het in veel opzichten dan ook een typisch Born From Pain-album. De grooves, de snelle agressieve riffs, de breakdowns, alles is aanwezig. Maar voor sommigen zal het misschien even wennen zijn. We wilden wat meer melodie in de muziek verwerken. Maar dan wel alleen op de momenten dat het écht iets toevoegt. We vonden het belangrijk om onze horizon enigszins te verbreden, maar dan wel zonder onze basisstijl uit het oog te verliezen.”

“En dat is naar mijn mening precies wat we met ‘War’ gedaan hebben. De plaat laat exact horen wie en wat we zijn, maar bewijst ook dat we nog in staat zijn om als band muzikaal te ontwikkelen. ‘War’ is wat mij betreft het beste album dat we tot nu toe hebben geschreven. Ik weet het, het is een ontzettend cliché, maar het is toch echt zo. De plaat bevat enorm veel diversiteit. Alle songs zijn verschillend.”

De lichte koerswijziging was volgens Karl afgesproken werk.

“We hebben gezamenlijk besproken hoe we verder wilden na ‘In Love With The End’. We wilden wat meer variatie in tempo’s, iets wat op ‘In Love With The End’ ontbrak. En we wilden meer melodie. Niet teveel, maar net genoeg om iets nieuws te kunnen brengen, zeg maar en in feite gewoon betere songs af te leveren.”


Heeft de toetreding van nieuwe gitarist Dominik Stappen begin dit jaar nog een rol gespeeld?

“Zeker weten. Dominik heeft namelijk het grootste deel van de nummers geschreven. Hij heeft dus absoluut een stempel op de plaat gedrukt. Vooral op het melodieuze vlak. Niet dat dat enkel van hem afkomstig is, maar Dominik is een uitstekend gitarist die heel goed weet hoe je melodie integreert in brute muziek. Verder klikt het ook erg goed tussen hem en de rest van de band. Voordat hij vast bij de band kwam, heeft hij in twee jaar tijd al zo’n tachtig keer als invalkracht met ons opgetreden, vanwege een blessure van onze toenmalige gitarist Stefan. Zijn permanente toetreding is dus heel soepeltjes verlopen.”

“Dat geldt ook voor het schrijfproces. Het merendeel van de nummers kwam heel spontaan en relaxt tot stand. We waren continu aan het schrijven en oefenen en hebben op een gegeven moment in amper drie dagen maar liefst vijf nummers geschreven. En dat terwijl we toch met een behoorlijke tijdsdruk te maken hadden. Twee maanden voordat we de studio in moesten, moest het grootste deel van de plaat nog geschreven worden.”

Qua gastoptredens, vier in totaal, lijkt 'War' wel een hiphopplaat. Waarom zoveel gasten?

“Goeie vraag. Maar eerlijk gezegd: ik zou het niet weten. We wilden gewoon wat vrienden uitnodigen mee te doen op het album en hebben de personen benaderd die daar volgens ons het meest geknipt voor waren. Het hadden er ook gerust meer kunnen zijn, maar dat was misschien wat ‘too much’ geweest. ‘Crusader’, met Gorefest-zanger Jan Chris is echt een stampende mid-tempoknaller. Het nummer heeft een typische Entombed/Amon Amarth-feel, maar ook weer typisch BFP. Naar ons idee was Jan Chris de perfecte persoon om mee te doen op dit nummer. We hebben het ‘m gevraagd en hij stemde toe.


In ‘Scorched Earth’ zit een solo van Hatesphere-gitarist Pepe (Peter Lyse Hansen, red.), een beetje Slayer-achtig, maar het past perfect in het nummer. Pepe is trouwens de enige met wie we daadwerkelijk in de studio hebben samengewerkt. We wilden graag een solo in dat nummer, maar om de een of andere reden kwam het er steeds niet van. Daarom hebben we Pepe, toen we al in de studio zaten, gevraagd of hij niet een solo wilde inspelen. Het feit dat hij in Aarhus woont, waar ook de Antfarm-studio is gevestigd, kwam daarbij goed van pas.”

“De reden dat we Lou Koller gevraagd hebben mee te werken is omdat hij gewoon uniek is. Zowel zijn persoon als zijn stemgeluid. Hij is te horen in ‘Doomsday Clock’. We spreken Lou niet zo vaak, maar we zijn hem ontzettend dankbaar dat hij, ondanks zijn drukke schema, tijd voor ons heeft vrijgemaakt.”

“Helaas is de versie van ‘Behind Enemy Lines’ waarop Barney (Greenway, frontman van Napalm Death, red.) te horen is, vanwege deadlines, niet in de tracklist opgenomen, maar enkel als bonustrack toegevoegd. De originele versie, met vocalen van Ché en Rob, staat er wel gewoon op. We hebben Barney vorig jaar tijdens de Persistence-tour leren kennen en inmiddels is hij een goede vriend. Tijdens een pas afgeronde tour met Napalm Death hebben we het nummer verschillende keren samen met Barney live gespeeld. Dat was te gek.”

Voor de derde achtereenvolgende keer zijn jullie voor de opnames naar Tue Madsens Antfarm-studio gegaan. Never change a winning team?

“Precies. Alle keren dat we gebruik hebben gemaakt van de Antfarm-studio was het resultaat verbluffend. Tue heeft zelfs ons eerste album ‘Reclaiming The Crown’ (uit 2003, red.) opnieuw gemixt en gemasterd, waardoor die nu stukken vetter klinkt. Tue is bijzonder relaxt in de omgang en erg prettig om mee te werken. En het belangrijkste: hij presteert het elke keer om ons een killer sound te bezorgen.”

Met ‘War’ heeft de plaat een akelig actuele titel meegekregen.

“De albumtitel refereert aan allerlei soorten van oorlog, zowel op globaal als op persoonlijk vlak. Dus corrupte regimes, armoede, gebrek aan onderwijs, media en regeringen die alleen proberen de samenleving zoveel mogelijk angst aan te praten. Maar de titel slaat ook op de strijd om te overleven. Het wordt steeds moeilijker om jezelf en je gezin te onderhouden, om een baan te vinden en om je rekeningen te kunnen betalen. Tekstueel is ‘War’ zondermeer een maatschappijkritisch album. Tevens willen we die mensen die het vertrouwen in de wereld en hun naasten compleet hebben verloren een hart onder de riem steken. Om ze te laten weten dat ze niet alleen staan in hun strijd.”


Dit is jullie tweede album voor Metal Blade. Hoe verloopt de samenwerking?

“We zitten nu zo’n twee jaar bij Metal Blade en ik moet je zeggen dat we echt supertevreden zijn. Het is natuurlijk een huge label dat door de jaren heen veel van onze favoriete albums heeft uitgebracht. Ze supporten ons op alle mogelijke manieren. Wij zijn een hardwerkende band. Dat zien zij ook en doen zelf even hard hun best voor ons. Ze zijn gewoon erg betrokken en dat merk je. Altijd als we in de buurt van Metal Blade’s hoofdkantoor optreden, en met in de buurt bedoel ik dan in een straal van honderd kilometer, komt er altijd iemand van het label langs. Niet om over zaken te praten, just to hang out. We zijn een goed team samen.”

En wat stelt Born From Pain ons voor de toekomst in het vooruitzicht?

“Eigenlijk wilde ik het nog niet verklappen, maar het volgende album zal een mix worden van Aiden, Bullet For My Valentine en Poison, haha nee. De volgende plaat wordt gewoon weer een pure Born From Pain-plaat en niks anders.”

Gerco Zwiers

Website Born From Pain

Recensie 'War'



Recensie 'In Love With The End'



Interview Born From Pain (1 juli 2005)