Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Crimson Falls
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 18 december 2006, 02:35
Crimson Falls’ vorig jaar in eigen beheer verschenen MCD ‘Ruins 2K5’ was kwalitatief weliswaar afdoende, met hun composities wist het vijftal de veel te grijze middenmoot nog maar moeilijk te ontstijgen. Iets wat de Belgische metal(core)formatie met diens recent verschenen debuutalbum al een stuk beter afgaat. De krachtige en eigentijdse hybride van death, thrash en metalcore die op ‘Ruins 2K5’ zijn intrede deed, klinkt op ‘The True Face Of Human Nature’ namelijk vele malen explosiever en intenser.



Een vervolg op ‘Ruins 2K5’ heeft niet lang op zich laten wachten. In een overvolle scene met een voortdurende regen aan releases ben je als band immers snel vergeten. Iets waar Crimson Falls zich ten volle van bewust is, aldus gitarist Kristof Damen.

“We wilden inderdaad snel met een nieuwe release naar buiten komen. Op die manier laten we zien dat we een band zijn die niet stilzit. Een volgend album zal waarschijnlijk iets langer op zich laten wachten, maar we zijn al begonnen met het schrijven van nieuwe nummers.”

Stilistisch gezien verschilt ‘The True Face Of Human Nature’ weinig van ‘Ruins 2K5’. De verschillen die er zijn moeten vooral gezocht worden in de productie, die ditmaal een stuk vetter en zwaarder is uitgevallen, in de songs die sterker in elkaar steken en in het feit dat de band als collectief een zelfverzekerdere indruk maakt.

“De verschillen die je aanhaalt zijn inderdaad zeer belangrijk. Voor de productie trokken we ditmaal naar de CCR Studio in Zulte. Die studio mag zondermeer beschouwd worden als de beste Belgische studio voor het hardere werk. We hadden ook wat meer tijd voor de opnames en mix dan voor ‘Ruins 2K5’. Qua songschrijven hebben we een hele evolutie doorgemaakt. Zo is het ons gelukt om compactere en iets kortere nummers te schrijven. Onze verschillende invloeden smelten nu beter samen, waardoor elk nummer afwisselender is.”


“Door het vele repeteren en optreden hebben we aan zelfvertrouwen gewonnen en hebben we strakker leren spelen. Dit alles is een heel belangrijke evolutie voor ons geweest. Stilistisch gaan we inderdaad verder waar ‘Ruins 2K5’ eindigde. We combineren nog steeds invloeden uit death metal, metalcore, thrash en moderne metal. Onze invloeden zijn enkel nog breder geworden.”

Was het schrijfproces voorafgaand aan dit debuut anders dan toen jullie de tracks voor ‘Ruins 2K5’ penden?

Sinds het ontstaan van de band hebben we altijd eigen nummers geschreven. De nummers die we toentertijd het beste vonden, hebben we opgenomen voor ‘Ruins 2K5’. Ditmaal werkten we echt met het idee in ons achterhoofd dat dit voor de volgende release is. Het voornaamste verschil was dat we deze keer onze nummers veel sneller moesten afwerken, omdat we onszelf een heel strakke planning hadden opgelegd.”

“Toch waren er begin 2006 slechts twee nummers in grote lijnen klaar; ‘Four Slaves, Four Struggles’ en ‘Poetry For The Scum’. Aan die twee nummers hebben we over een heel uitgestrekte periode gewerkt. Voor de andere nummers hadden we al wel basisideeën, maar die moesten allemaal nog uitgewerkt worden. We hebben daarvoor heel wat extra repetities ingelast en zo is het ons gelukt om alles tijdig af te krijgen.”

Songtitels als ‘Martyr vs. Terrorist’, ‘Abort Every Weakness’ en de albumtitel impliceren dat de Belgische formatie zich voornamelijk bedient van maatschappijbetrokken teksten.

“We laten heel uiteenlopende onderwerpen aan bod komen in onze teksten. De voornaamste boodschap die we willen meegeven is er een van vrijheid, zelfvertrouwen, je dromen volgen en hard werken voor waar je in gelooft. Dit vind je terug in de teksten van ‘Erase All Fear’ en ‘Four Slaves, Four Struggles’. Daarnaast handelen verschillende teksten over actuele onderwerpen als mobbing (pesterijen op de werkvloer, red.) (‘Book Of Memories’), computerverslaving (‘Controle Alt Delete’) of terrorisme (‘Martyr vs. Terrorist’).”


“Die teksten kan je zeker als maatschappijbetrokken omschrijven. En om bepaalde gevoelens van me af te schrijven, schrijf ik van tijd tot tijd ook wel eens een meer persoonlijke tekst als ‘Poetry For The Scum’. De teksten zijn een belangrijk onderdeel van Crimson Falls. We werken er niet alleen hard aan om onze muziek, geluid en shows zo goed mogelijk te maken. Ook qua teksten willen we iets te vertellen hebben. Dit blijkt ook uit het feit dat we in het booklet van de nieuwe cd aan elke tekst commentaren hebben toegevoegd.”

Vorig jaar viel me jullie ontzettend strakke en cool ogende website al op. Is een van jullie toevallig bedreven in webdesign?

“Jammer genoeg hebben we geen webdesigner in de band die zelf dergelijk knappe dingen ineen kan zetten. Net als het artwork van zowel ‘Ruins 2K5’ als van de nieuwe cd, is ook onze website ontworpen door Sven (de Caluwe, zanger Aborted, red.) van Dirge Design, nu Avernus Studios. We zijn zelf ook zeer tevreden over de look van onze website en het artwork van onze cd’s.”

Op het album maken twee gastvocalisten hun opwachting, namelijk Sven van Aborted en Caro van No Recess.

“De samenwerking met Sven ontstond uit de artwork jobs die hij voor ons heeft gedaan. Door de vele e-mail- en chatsessies die we met hem hadden om dit alles te bespreken, is een goede verstandhouding ontstaan, die er toe heeft geleid hem te vragen een bijdrage te leveren aan het nummer ‘Controle Alt Delete’. We waren al langer onder de indruk van z’n stem en het is cool om hem samen met Wim (zanger, red.) tekeer te horen gaan op misschien wel het bruutste nummer van de plaat.”

“De samenwerking met Caro is vooral ontstaan via Wim. Hij had haar band No Recess aan het werk gezien en was positief verrast door haar zangcapaciteiten. Ondanks haar jeugdige leeftijd (16 jaar, red.) heeft ze een zeer krachtig, intens stemgeluid. Hij stelde voor om haar een bijdrage te laten leveren. Aanvankelijk stonden we sceptisch tegenover het idee dat er een jonge zangeres op onze plaat te horen zou zijn. Maar toen we haar eenmaal hadden horen zingen, waren we direct overtuigd.”


De plaat is verschenen via het Belgische Shiver Records, een label dat enkel bands van Belgische bodem tekent en een samenwerkingsverband is tussen de LSP Company (een metal-warenhuis in het Belgische Vosselaar) en de website Deathmetal.be.

“De mensen achter Deathmetal.be runnen eveneens het label Rotten To The Core, dat ondermeer releases van Witness The End en My Lament heeft uitgebracht. De bands op Shiver worden getekend door LSP en worden uitgebracht als Shiver/LSP-release. En je hebt bands die via Deatmetal.be bij Shiver terechtkomen, zoals wij. We hadden al een tijdje goede contacten met Shiver Records. Filip en Dirk van Deathmetal.be hebben ons eerder al geholpen met promotiemateriaal als posters, flyers en stickers en ook hebben ze ons al een paar shows bezorgd.”

“Ook Carl van de LSP Company kenden we al geruime tijd, omdat we bijna allemaal klant zijn in zijn winkel. Wij zijn op die manier te weten gekomen dat hij repetitieruimtes verhuurt, achterin de winkel. Af en toe gingen we dan een volledig weekend bij hem repeteren. Muzikaal voldeden we aan hun eisen en het sprak hen aan dat we een hardwerkende band zijn. Zo is de samenwerking uiteindelijk tot stand gekomen. En we hebben er nog geen minuut spijt van gehad.”

Gerco Zwiers

Website Crimson Falls

Recensie 'The True Face Of Human Nature'



Recensie 'Ruins 2K5'