Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Grave
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 25 juli 2006, 04:44
Krap twee decennia nadat Grave, samen met Dismember, Hypocrisy en Entombed, de basis legde voor de Zweedse death metalscene, weet de band rond frontman Ola Lindgren nog steeds voor flink wat opschudding te zorgen. Voorzien van een knalhard geluid wordt op ‘As Rapture Comes’, Grave’s superagressieve, nieuwe langspeler, op oorverdovende wijze de essentie van het Zweedse (old school) death metalgeluid uiteengezet.



Naast robuuste kwaliteit had Grave ditmaal ook een verrassing in petto. Op de nieuwe plaat wordt namelijk het Alice In Chains-nummer 'Them Bones' op overtuigende wijze aan een death metal-metamorfose onderworpen. Het woord is aan Ola Lindgren.

“Toen we de grote lijnen voor de nieuwe plaat gingen uitzetten, waren we het er al over eens dat we een cover op het album wilden zetten. We hebben uiteindelijk voor dit nummer gekozen omdat we altijd grote fans van Alice In Chains zijn geweest en tevens omdat dit specifieke nummer zich erg goed leende voor een death metalbewerking, zowel muzikaal als tekstueel.”

Alice In Chains is, voor een death metalband, een weinig voor de hand liggende coverkeuze. Speelde dat ook mee?

“Absoluut. We hadden geen zin om zo’n typische death metalcover van, pak ‘m beet, Morbid Angel of Death op te nemen. Dat is al veel te vaak gedaan en was dus absoluut geen optie. We hebben op dit nummer eigenlijk alleen nog maar positieve reacties gehad. Volgens mij vinden de meeste mensen het wel cool dat we een nummer van een band als Alice In Chains hebben gecoverd.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om het album zelf, zonder hulp van een producer, op te nemen?

“We waren op zoek naar een te boeken studio in onze woonplaats Stockholm, omdat we niet weken van huis wilden zijn voor de opnames. Toen we hier echter niets geschikts konden vinden, ontstond het idee om het album zelf op te nemen in onze eigen Soulless-studio. Vorig jaar oktober hebben we daar al twee nieuwe tracks zelf opgenomen en dat ging ons eigenlijk verbazend goed af. Die opnames klinken namelijk te gek. Bovendien hebben we door de jaren heen flink wat studio-ervaring opgedaan en weten we zo langzamerhand wel hoe een Grave-plaat moet klinken.”


Toch hebben jullie voor het mixen de hulp ingeroepen van Peter Tägtgren.

“Misschien hadden we het mixen ook prima zelf aangekund, maar we hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen. We wilden namelijk graag…”

... Een bekende naam bij de credits kunnen zetten?

“Dat is natuurlijk ook altijd leuk. Nee, we wilden de plaat laten mixen door een, laten we zeggen, buitenstaander. Iemand met een fris stel oren die de nummers voor het eerst hoort en er dus nog enigszins objectief naar kan luisteren. Zelf lukt dat niet meer als je de tracks tijdens de opnames al weet ik veel hoe vaak voorbij hebt horen komen.”

“Daar komt bij dat het met Peter altijd erg prettig werken is. Op de een of andere manier weet hij altijd het beste bij een band naar boven te halen. Op studiogebied is hij een ware genie die altijd overal een passende oplossing voor heeft."

Het valt me op hoe fris Grave op ‘As Rapture Comes’ klinkt. Zeker gezien het feit dat de band al een kleine twintig jaar meedraait.

“Het songschrijven ging ons ditmaal verbazend gemakkelijk af. Ik weet niet waar we de inspiratie vandaan haalden, maar het was er gewoon. Toen we eenmaal in gedachten hadden hoe het album moest gaan klinken, kwamen de nummers als vanzelf. Ik ben nog steeds trots op onze eerdere albums, maar dit keer zijn we er voor het eerst in geslaagd een plaat op te nemen die van begin tot eind weet te overtuigen. Op dit album staan gewoon geen zwakke tracks.”


“Toch klinkt de nieuwe plaat in de eerste plaats op en top Grave. Straight-forward, agressief en vol vette grooves, zoals Grave altijd heeft geklonken dus. Ik ben nog steeds verzot op dit soort old school death metal. Dat is al die jaren onveranderd gebleven. We hebben nooit de drang gevoeld om met onze sound te experimenteren, door bijvoorbeeld opeens enorm technisch en ‘moeilijk’ te gaan spelen.”

Desgevraagd blijkt mijnheer Lindgren sowieso weinig op te hebben met de moderne, technische tak van death metal.

“Het is me allemaal too much, eerlijk gezegd. Muziek draait voor mij om gevoel. Het gevoel dat bijvoorbeeld ‘Show No Mercy’ van Slayer en ‘Flag Of Hate’ van Kreator me geven. Muziek moet iets bij je losmaken en dat gebeurt niet wanneer ik constant m’n kop erbij moet houden, wil ik de technische bokkensprongen en de idioot hoge snelheden bij kunnen benen. Nee, met dat soort metal kan ik helemaal niks. En volgens mij zou ik het spelen van zulke wiskundemetal na twee albums al spuugzat zijn.”

“Toen wij met Grave begonnen (in 1988, red.) dachten we niet teveel na bij wat we speelden en volgden we gewoon ons gevoel, meer stak er niet achter. Wat dat betreft is er eigenlijk niks veranderd, want zo werken we nog steeds. In principe ben ik nu geen betere gitarist dan vijftien jaar geleden. Zóveel heb ik me als muzikant namelijk niet ontwikkeld. En dat wíl ik ook helemaal niet.”

“Ik heb nooit zitten blokken op akkoordenschema’s om mijn techniek te verbeteren. Puur omdat ik daar het nut niet van inzie. Op het gebied van opnametechniek is er in de loop der jaren natuurlijk enorm veel veranderd en die ontwikkelingen volg ik met de nodige interesse. Maar wat spelen betreft ben ik nog dezelfde gitarist als vijftien, twintig jaar geleden.”


Tot nu toe zijn al jullie albums verschenen via Century Media. Is dat een wurgcontract of gewoon een erg gelukkig ‘huwelijk’?

“Wij hebben destijds getekend voor zeven albums, waarvan ‘As Rapture Comes’ de laatste is. Dat lijkt misschien een beetje op een wurgcontract, maar dat valt erg mee. We hebben altijd naar tevredenheid met Century Media samengewerkt. En mocht dat niet het geval zijn geweest en we op enig moment van het contract af hadden gewild, dan had dat ongetwijfeld gekund. Maar daar is simpelweg nooit een aanleiding voor geweest.”

Tenslotte, jullie ijzersterke optreden op de Arnhem Metal Meeting eerder dit jaar staat me nog vers in het geheugen. Kunnen we jullie binnenkort nog in de Benelux verwachten?

“Eerst staat er in oktober een korte tour in de VS op de agenda, samen met onder andere Dismember en Vital Remains. Maar daarna staat er pas echt wat moois te gebeuren. Onder de vlag van de Masters Of Death-tour gaan we dan op tour met Unleashed, Dismember en Entombed, waarmee we in november door Europa trekken.”

Dat is zo’n beetje de natte droom van elke fan van Zweedse old school death metal.

“Yep. En ik kan je zeggen dat ik daar al ontzettend veel zin in heb. De afgelopen paar weken hebben we hier in Zweden en in Noorwegen vrij veel optredens gedaan met Entombed en dat is in ieder geval al uitstekend bevallen. Het was net alsof we weer achttien waren. Gewoon lekker met je maten de hort op. We keken elke avond naar elkaars set, waarna we het met zijn allen op een drinken zetten. Je begrijpt, ik kan niet wachten tot die tour van start gaat.”

Gerco Zwiers

Website Grave

Recensie 'As Rapture Comes'