Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Textures (2)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 14 mei 2006, 12:48
Met flink wat talent en een gezonde dosis mazzel in de achterzak beklimmen de zes van Textures hun carrièreladder alsof het een opgevoerde roltrap betreft. Een vlot tempo dat vooralsnog niet naar beneden bijgesteld lijkt te gaan worden. De stormvloed aan loftuitingen, die de band ten deel viel na het succesdebuut ‘Polars’, is met de release van ‘Drawing Circles’, album nummer twee, namelijk opnieuw in alle hevigheid losgebarsten.



Aan mijn gesprekspartner, gitarist Jochem Jacobs, allereerst de onvermijdelijke vraag: hoe groot was de druk om ‘Polars’ te evenaren, of beter nog, te overtreffen?

“Dat succes van ‘Polars’ was echt bizar. Kijk, wij hebben die plaat toen opgenomen omdat die songs er bij ons gewoon uit moesten. En opeens kregen we alleen maar lovende recensies en waren alle reacties laaiend enthousiast. Toch kan ik niet zeggen dat we daardoor een enorme druk voelden. We hebben gewoon een tweede plaat opgenomen. En ja, die wordt ook weer supergoed ontvangen. Maar hoezeer zulke lovende recensies en al die interviews ook stimuleren om door te gaan, we willen in de eerste plaats muziek maken waar we zelf als band volledig achter kunnen staan.”

En tevredenheid overheerst dan ook in het Textures-kamp.

“We vinden deze plaat stukken beter dan ons debuut. Met name door de komst van zanger Eric Kalsbeek. Zijn komst was een grote vooruitgang voor de band. Zijn diverse stemgeluid biedt, melodisch gezien, veel meer mogelijkheden. Ook hebben we ditmaal zang en muziek veel beter geïntegreerd, waardoor ‘Drawing Circles’ een veel consistentere plaat is geworden.”

“We zijn dit keer heel bewust bezig geweest met het maken van een hele plaat en hebben veel aandacht besteed aan de volgorde van de nummers. Het zijn niet zomaar tien nummers, die lukraak achter elkaar geplakt zijn. Ze vormen samen één geheel. Dat hebben we met ‘Polars’ ook wel geprobeerd, maar dit keer hebben we dat veel verder uitgewerkt."

Eric maakt al sinds begin 2004 deel uit van de band en stond zelfs al op de promofoto’s van ‘Polars’. Hij zal wel blij zijn geweest dat hij zich eindelijk kon bewijzen in de studio.

“Ik denk het wel, ja. We speelden een aantal nieuwe nummers al een hele tijd live, maar toch. Als ik in zijn situatie had gezeten, zou ik het in ieder geval wel fijn hebben gevonden als ik eindelijk mijn eigen prestatie neer zou kunnen zetten. Hij is enorm enthousiast én hij is gewoon een hele goede zanger. Althans, dat vinden wij. De vocalen hebben veel meer impact dan voorheen. Eenmaal in de studio vielen de puzzelstukjes dan ook perfect op hun plaats.”


Zijn cleane vocalen doen me denken aan Mike Patton (ex-Faith No More). Een vergelijking die jullie wel vaker horen, denk ik.

“Inderdaad, maar ik kan daar helemaal inkomen. Sterker nog, toen ik hem voor het eerst zag optreden, nog met zijn vorige band Brainshake, dacht ik: hé, die klinkt als Mike Patton, die moeten we hebben. Vreemd genoeg lazen we ook vergelijkingen met de zangers van popacts als Depeche Mode en Spandau Ballet. Sommigen vinden het daar dus blijkbaar op lijken. Maar Mike Patton: ik snap je helemaal.”

‘Drawing Circles’

“Het centrale thema van de plaat is patronen. Patronen, in alle mogelijke hoedanigheden. In de natuur, in sociale systemen, in denken. Als je zulke patronen eens goed bestudeert, kun je er een hoop van opsteken en kun je er misschien zelfs aan ontsnappen.”

En waarom zou je dat per se willen? Bepaalde patronen kunnen toch ook een soort houvast bieden?

“Ja, oké. We roepen dan ook niet iedereen op om te ontsnappen aan al zijn patronen. We bedoelen het sowieso niet zo letterlijk, maar meer op een beschrijvende, ietwat filosofische wijze. Dat centrale thema komt wel in alle nummers naar voren. Eigenlijk was dat met ‘Polars’ ook het geval, alleen zijn we daar nu wat verder in gegaan. Voornamelijk omdat we sinds de komst van Eric telkens eerst een tekst schrijven, daarna bijpassende zanglijnen en dan pas de muziek. Op die manier wilden we de betekenis achter de teksten integreren in het schrijfproces. Is een tekst depressief, dan gaat de muziek ook die kant op. Het is eenvoudig, maar op deze manier ontdekten we ook juist dingen die heel goed bleken te werken.”

Schrijft Eric de teksten?

“Nee, die zijn van ons allemaal. Het schrijven van de teksten is binnen de band een echt groepsproces. Sowieso doen wij als band echt alles samen, want we willen graag gezamenlijk werken aan ‘ons ding’. Soms gaan we bij elkaar zitten en brainstormen we over bepaalde thema’s. Of een van ons komt met een idee, waar we op voortborduren. Zo komen er meer en meer zinnen op papier, die we vervolgens ombouwen tot de uiteindelijke teksten. Het schrijven van de muziek gaat op exact dezelfde wijze. Al hebben we natuurlijk wel een zogenaamde ‘harde kern’ van leden die met het meeste materiaal komen.”

En behoor jij tot die ‘harde kern’?

“Ja, al vind ik dat wat pocherig om te zeggen. In werkelijkheid wil dat namelijk niets meer zeggen dan dat ik bijvoorbeeld met negen of tien bij elkaar passende riffs aankom, die ik vervolgens meeneem naar de oefenruimte, waar we er gezamenlijk mee aan de slag gaan.”

Op basis van ‘Polars’ werden jullie meestal vergeleken met Strapping Young Lad en Meshuggah. Nu een stuk minder, neem ik aan?

“Die vergelijkingen horen we nog steeds. En het klopt ook, we zijn inderdaad beïnvloed door die bands. We vinden het daarom ook helemaal niet vervelend om te horen. Ik vind het eigenlijk wel een cool compliment om met Meshuggah te worden vergeleken. Kijk, we spelen nou eenmaal een bepaald soort muziek. Binnen het metalwereldje hebben we, denk ik, ons eigen kleine plekje wel veroverd, maar we pretenderen absoluut niet dat we iets unieks doen, of zo.”


Net als ‘Polars’ nam Textures ook ‘Drawing Circles’ op in diens eigen studio en ontfermde gitarist Jochem Jacobs zich over de productie.

“Ik heb muziektechnologie gestudeerd aan het conservatorium. Daar ben ik mijn huidige collega tegengekomen, waarmee ik het bedrijf Split Second Sound heb opgericht. Daarmee maken we muziek voor onder meer commercials en TV-programma’s. Dat is onze kerntaak, maar we produceren ook albums van metal- en punkbands. Textures is, vanwege de grote contrasten in ons geluid, een ontzettend moeilijke band om te produceren.”

“Het gaat van heel extreem naar heel rustig. Je kunt dan dus niet met een brute death metalsound aankomen, want dat sluit totaal niet aan bij de ingetogen passages. Je moet dus een sound creëren waarin die beide kanten goed tot hun recht komen en waarin ze goed naast elkaar passen. Ik heb toen het plan opgevat om de plaat een soort zachte sfeer mee te geven. Een andere insteek dus dan op ‘Polars’, die over de gehele linie wat agressiever van toon was.”

Hoe ziet de nabije toekomst er uit voor Textures?

“Veel spelen. Allereerst een serie shows in Nederland. Waarna er al een paar tours gepland staan, onder meer in Frankrijk, Spanje en Engeland. Op deze tours headlinen we, maar we gaan ook nog als voorprogramma van een grote naam op pad. Maar dat is nog niet bevestigd. Eigenlijk proberen we het zoveel mogelijk vol te boeken. Wat ik verder erg tof vind, is dat we deze zomer op Brutal Assault in Tsjechië staan, een groot metalfestival. En op het Hellfest in Frankrijk, zeg maar de Franse Dynamo.”

Textures is na de release van ‘Polars’ echt omhooggeschoten qua populariteit. Maar hoe hoger je vliegt, des te harder kun je vallen. Is dat iets waar je wel eens bij stil staat?

“Nee, daar denk ik helemaal niet over na. Kijk, we vinden het geweldig, zoals het nu gaat. En eigenlijk staan we daar nog met verbijstering naar te kijken. Maar we zijn niet bang dat het ons uit de handen glipt, of zo. We doen gewoon ons uiterste best, meer kun je niet doen.”

Staan de grote labels trouwens al handenwrijvend te wachten tot jullie opstappen bij Listenable?

Na een veelzeggend lachje: “Daar kan ik niks over zeggen.”

Ja dus.

“Er zijn inderdaad een aantal geïnteresseerde labels en daar zitten een aantal hele groten bij. Maar dat is eigenlijk al wel een tijdje aan de gang. Ik zou je graag meer willen vertellen, maar dat kan ik niet maken. Daar krijg ik alleen maar gezeik mee. Of dit de laatste plaat voor Listenable is? Dat zou best kunnen.”

Gerco Zwiers

Website Textures

Recensie 'Drawing Circles'


MP3 'Regenesis'

MP3 'Millstone'


Recensie 'Polars'


Interview Textures (21 oktober 2004)