Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Type O Negative (3)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 31 maart 2006, 19:43
Na het verschijnen van ‘Life Is Killing Me’ in 2003 en de daaropvolgende optredens in de Benelux (op ondermeer Wâldrock en Graspop) is het alweer een behoorlijke tijd stil rond het in Brooklyn, New York residerende Type O Negative. Stilte voor de storm, zo blijkt. In het Type O-kamp is het afgelopen jaar namelijk hard gewerkt aan het schrijven van een nieuwe en zesde langspeler. Bij wijze van stevige bries is er nu alvast de live-DVD ‘Symphony For The Devil’.



Een prima aanleiding voor een kort onderhoud met Johnny Kelly, de trommelaar die in 1993 de drumstokken overneemt van de opstappende Sal Abruscato. Ondanks dat hij alweer een kleine vijftien jaar deel uitmaakt van de band, vormt de goedlachse drummer een duidelijk contrast met bijvoorbeeld toetsenist Josh Silver en zanger/bassist Peter Steele, schoolvoorbeelden van vleesgeworden sarcasme. Aan mijnheer Kelly allereerst de vraag: waarom een DVD en niet gewoon een nieuwe studioplaat?

“Omdat dat studioalbum nog niet klaar is. Maar hij komt eraan, daar kun je op rekenen. Het schrijfproces zit erop, alle songs zijn uitgewerkt en over ongeveer twee weken gaan we beginnen met de opnames. En ik heb er zin in. Ik ben enorm benieuwd hoe de nieuwe plaat gaat worden en hoe de nieuwe songs op plaat over zullen komen. Dat is toch altijd weer afwachten. Net als bij al onze eerdere albums zal de productie in handen zijn van Peter (Steele) en Josh (Silver). Wat dat betreft is eigenlijk alles hetzelfde gebleven. Het enige verschil is het feit dat we nu werken met een ander label.”

Dat andere label is het Duitse SPV/Steamhammer, dat Type O een kleine twee jaar geleden contracteerde. Een welkome verandering, aangezien de verstandhouding tussen de band en voormalig broodheer Roadrunner verre van optimaal was. Betekent dit wellicht ook dat jullie nu met meer plezier aan nieuw materiaal werken, meer dan voorheen het geval was?

“Dat niet direct. We hebben sowieso met veel plezier aan het komende album gewerkt. Ik bedoel, het is al weer een tijdje geleden dat we met ‘Life Is Killing Me' bezig waren, dus het begint al behoorlijk te jeuken. De werkrelatie met SPV is vooralsnog inderdaad uitstekend en stukken beter dan we gewend waren. Ook al is het soms wat lastig communiceren als zij in Duitsland zitten en wij hier in Brooklyn. SPV heeft ons echter duidelijk laten weten dat ze het erg zien zitten om met ons te werken en dat ze het volste vertrouwen in de band hebben. Dat is natuurlijk prachtig om te horen en dat werkt inderdaad wel een stuk prettiger.”


“Maar wat die problemen met Roadrunner betreft… (twijfelend) In een werkrelatie met een platenlabel loopt iedere band volgens mij vroeg of laat tegen bepaalde problemen aan. Muziek en zaken gaan nou eenmaal slecht samen. Bovendien, platenlabels zijn geen charitatieve instellingen. Die willen uiteindelijk alleen maar zo veel mogelijk geld verdienen aan jouw werk, meer niet.”

Allemaal waar, maar niet elke band meet de sores met diens platenlabel even breed uit in de media als Type O Negative geregeld heeft gedaan.

“Wat kan ik zeggen? We zijn nou eenmaal een stel chronische zeikerds. Wat gebitch, wat geklaag, veel meer stelde het, wat mij betreft althans, niet voor. Ik ben er het type niet naar om in interviews mensen af te gaan zeiken, of achteraf met modder naar mensen te gaan gooien. Kijk, als Roadrunner mijn bedrijf was, dan zou ik een en ander zeker anders aanpakken, maar verder had ik niet echt grote problemen met het label.”

Je stipte al even aan dat een opvolger van ‘Life Is Killing Me’ al enige tijd op zich laat wachten. Wat waren de oorzaken van deze min of meer vertraging?

“Ik zou niet echt een specifieke oorzaak aan kunnen wijzen. Het was meer een soort samenloop van omstandigheden, die er voor zorgde dat het allemaal wat lang heeft geduurd. Maar het afgelopen jaar heeft zo’n beetje geheel in het teken gestaan van de nieuwe plaat. Alle muziek is nu geschreven en over een slordige twee weken beginnen we met de opnames.”

Dus terwijl het voor de buitenwacht lijkt alsof de band op z’n gat ligt, zijn jullie eigenlijk heel hard aan het werk.

“Soms zijn we hard aan het werk, soms liggen we op ons gat.”

Wat valt er op dit moment al te vertellen over de nieuwe songs?

“Voordat we als band in zijn geheel aan het werk gingen, had Peter al behoorlijk wat nieuwe muziek gepend. Met dat materiaal als uitgangspunt zijn we gaan jammen. In die fase kan iedereen zijn persoonlijke touches toevoegen en ideeën kenbaar maken. De regel daarvoor is heel simpel: als iets werkt, gebruiken we het.”


“Het nieuwe songmateriaal is in zekere zin een goede dwarsdoorsnede van alles wat Type O Negative tot nu toe heeft gedaan. Veel zwaar en slepend werk dus, maar er zit ook up-tempo, hardcore-achtige muziek tussen die me doet denken aan ‘Slow, Deep And Hard’, ons eerste album (uit 1991, red.). Of dat harde werk mij persoonlijk meer aanspreekt? Dat is afhankelijk van mijn stemming. Ik zet graag een plaat op van Venom, Celtic Frost of Pantera, maar ik mag ook graag luisteren naar bands als My Bloody Valentine en Depeche Mode. En wat Type O betreft spreekt juist die wisselwerking tussen slepende, doomachtige stukken en een meer hardcore-achtig geluid me erg aan.”

Is er misschien al een al dan niet voorlopige albumtitel?

“De voorlopige werktitel is ‘Profits Of Doom’. Op de albumhoes wordt dan de ‘s’ vervangen door een dollarteken. Althans, dat is een van de ideeën. Pin me hier niet op vast. Het is zoals ik al zei een voorlopige werktitel. Albumtitels zijn van die dingen die op het allerlaatste moment nog kunnen veranderen, zeker bij ons.”

De eigenlijke aanleiding voor dit interview is jullie onlangs verschenen DVD ‘Symphony For The Devil’, met daarop een optreden van een Type O in vorm op het Duitse Bizarre Festival in 1999. Ziet er erg goed uit, maar waarom een optreden uit 1999? Was er geen recenter live-materiaal voorhanden?

“Dat was er inderdaad niet. We liepen al een tijdje rond met plannen om een vervolg te maken op ‘After Dark’ (homevideo uit 1998, red.). Onder meer omdat we merkten dat er onder de fans steeds meer vraag naar was. In plaats van een typische homevideo, zoals ‘After Dark’, zagen we meer in soort live-DVD. En deze live-registratie uit 1999 was de enige die hiervoor in aanmerking kwam."

"Het zijn opnames van een Duitse TV-zender, waarvan de naam me even niet te binnen schiet. Gefilmd met een stuk of vijftien verschillende camera’s. Van die opnames hebben we mastertapes weten te bemachtigen. Het ziet er dus allemaal erg gelikt uit. Wel even wat anders dan een stel gozers met wat camcorders.”

Zoals het gros van de offstage-ongein op ‘Symphony For The Devil’, bedoel je.

“Precies!”


Nu we het daar toch over hebben; wie is die vadsige, kale idioot die te pas en te onpas opduikt op de DVD en constant de clown uithangt?

“Hahaha, dat is onze lichtman.”

Ik herkende zijn smoelwerk van de DVD ‘War At The Warfield’ van Slayer.

“Staat hij op een DVD van Slayer? Haha, dat moet ik ‘m vertellen, hij wordt beroemd! Hij woont bij ons in de buurt en we kennen hem al jaren. We zijn via onze manager bij hem terecht gekomen en inderdaad, hij is een lunatic! De reden dat hij zo vaak opduikt op de DVD, is omdat hij tijdens tours altijd een camera bij zich had en dus veel potentieel materiaal had voor deze DVD. Het is gewoon lachen om hem erbij te hebben op tour. Al is hij altijd een onzekere factor, je weet nooit wat hij je nou weer gaat flikken.”

Ook erg grappig is het om te zien wat er gebeurt als je, na een teveel aan alcohol, in een tourbus in slaap valt temidden van een stel lolbroeken met benzinestiften. Ook jij bent de lul. Heb je lang met een zwart gekalkt hoofd rond moeten lopen?

“Dat viel gelukkig erg mee. Binnen een minuut of twee had ik alles er weer afgewassen. Ik ben van oorsprong Italiaan en wij Italianen hebben een vrij vettige huid, dat was mijn redding. Mark, mijn drumtech, die ze ook flink onder handen hadden genomen, is echter geen Italiaan en hij is dan ook heel wat langer bezig geweest met schrobben. Ik kan me het voorval nog goed herinneren. Op het moment dat ik wakker werd wist ik ’t meteen: I’m fucked.”

“Ik had ook nog eens de ‘mazzel’ dat iemand het opgenomen had. Als we op tour zijn is het min of meer een regel dat je na een nachtje flink zuipen meteen je bed opzoekt als je de slaap op voelt komen. Doe je dat niet en val je in slaap in de lobby, dan wordt dat goed ‘afgestraft’, zoals je hebt kunnen zien. That’s the price you gotta pay!”

Gerco Zwiers

Website Type O Negative

Recensie DVD 'Symphony For The Devil'


Trailer 'Symphony For The Devil'


Recensie 'Life Is Killing Me'