Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sepultura
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 10 april 2006, 21:24
Velen hadden Sepultura al afgeschreven, nadat frontman Max Cavalera in 1996 met slaande deuren vertrok en de band een doorstart maakte met de Amerikaan Derrick Green. Te vroeg, zo bleek in 2003 met het verschijnen van het overtuigende ‘Roorback’. Met het recent verschenen conceptalbum ‘Dante XXI’ doet Sepultura er nog een schepje bovenop en heeft de band zich definitief ontdaan van de laatste Max-demonen.



In het kader van hun Europese tour met In Flames is de band op 21 maart neergestreken in de gloednieuwe Effenaar te Eindhoven. In de foyer, gelegen op de vijfde etage van het nieuwe complex, tref ik een aantal uur voor aanvang van het concert zanger Derrick Green, die een uiterst ontspannen indruk maakt.

“Ik ben altijd graag in Nederland. Ik heb een jaar met veel plezier in Amsterdam gewoond, ik voelde me daar meteen thuis. Toch ben ik na een jaar verhuisd naar Brazilië, omdat ik hier in Nederland wel erg ver bij de rest van de band vandaan woonde.”

En hoe bevalt dat?

“Ik moet zeggen dat me dat tot nu toe ook erg goed bevalt. Wel heb ik erg moeten wennen. Een andere cultuur, een andere taal, een ander klimaat. Het grootste verschil met wonen in Brazilië is echter dat iedereen daar weet wie ik ben. Als ik op straat loop word ik nageroepen en word ik om de haverklap gevraagd om een handtekening of een foto. Sepultura is in Brazilië echt enorm populair en wordt er op handen gedragen. Dat is best een vreemde gewaarwording, waar ik duidelijk nog aan moet wennen...”

Deze tour is de eerste in Sepultura’s geschiedenis waarop drummer Igor Cavalera niet van de partij is. Hoe is het om zonder Igor en dus met een volledig Cavalera-vrij Sepultura op pad te zijn?

“In het begin was dat vrij bizar en nogal onwennig. Maar Roy (Mayorga, red.) heeft dat gat uitstekend opgevuld. Ik bedoel, als er iemand is die Igors taken kan waarnemen, is hij het wel. Het belangrijkste is het feit dat we, ondanks Igors afwezigheid, wel gewoon nog steeds door kunnen gaan met muziek maken. In Flames trekt een overwegend jong publiek, dat misschien amper bekend is met Sepultura en niet eens in de gaten heeft dat Igor er niet bij is.”

De reden voor zijn afwezigheid moet in de privé-sfeer gezocht worden.

“Igor had teveel aan zijn hoofd om zich volledig op de band te kunnen richten en zag het totaal niet zitten om nu van huis te gaan. Op privé-gebied heeft Igor een turbulente periode achter de rug en het is belangrijk voor hem om nu tijd met zijn gezin door te brengen. Hoe lang zijn ‘sabbatical’ gaat duren? Dat weten we op dit moment nog niet. Zodra we weer terug zijn in Brazilië moeten we het daar gewoon over hebben.”


De drummer van Soulfly inhuren lijkt niet de meest voor de hand liggende keuze.

“Vind je? We hebben geen ruzie met Soulfly of zo. Ik ben al jaren bevriend met Roy en in de tijd dat ik in New York woonde ging ik veel met hem om. Hij heeft in Soulfly jaren met Max gespeeld en was dus al vertrouwd met het Sepultura-werk. Bovendien zijn er nou eenmaal niet veel drummers te vinden die zich enigszins kunnen meten met Igor.”

Oké, maar uitgerekend Soulfly.

“Ik snap wat je bedoelt en ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die raar opkijken van deze keuze, maar het voelt gewoon goed en de samenwerking verloopt uitstekend. Na deze tour gaat hij trouwens op pad met Stonesour, waar hij waarschijnlijk permanent aan de slag gaat.”

‘Dante XXI’, Sepultura’s tiende langspeler, is een conceptalbum geworden. Hiervoor liet de band zich inspireren door ‘La Divina Commedia’, een wereldberoemd dichtwerk van de Italiaanse filosoof Dante Alighieri. ‘La Divina Commedia’, stammend uit het begin van de veertiende eeuw, verhaalt over een reis door het hiernamaals en is opgebouwd uit drie delen: ‘Inferno’ (de hel), ‘Purgatorio’ (het vagevuur) en ‘Paradiso’ (de hemel).

“We hebben in het verleden al een aantal keren de muziek voor films verzorgd en zodoende hadden we het plan opgevat om het schrijven van het nieuwe album op een soortgelijke manier te benaderen. Een centraal thema als uitgangspunt nemen en daar het album omheen opbouwen. We dachten bijvoorbeeld aan een soort soundtrack bij een boek of film.”


“Ik heb toen voorgesteld om ‘La Divina Commedia’ van Dante te gebruiken. Ik heb dat boek in mijn middelbare schooltijd voor het eerst gelezen en het verhaal heeft me altijd enorm gefascineerd. Al snel nadat de rest van de band zich in het verhaal begon te verdiepen, stemden ze enthousiast in met dit idee.”

In ‘La Divina Commedia’ liet Dante veelvuldig zijn politieke denkbeelden doorsijpelen. Sprak het concept jullie daardoor extra aan? Sepultura is enig politiek engagement immers ook nooit vreemd geweest.

“Absoluut. Om erachter te komen wat Dante destijds heeft geïnspireerd tot het schrijven van dit boek hebben we, voordat we begonnen met het schrijven van de muziek, de nodige research gedaan. Zo ontdekten we dat zijn motieven voor een groot deel ontstaan waren uit politiek ongenoegen. Hij stelde de misstanden in zijn thuisland Italië aan de kaak, zoals de massale corruptie. Dit maakte hem tot een outcast."

"De machthebbers deden er samen met de kerk namelijk alles aan om het volk dom en dus in het gareel te houden. Datzelfde zie je vandaag de dag nog steeds, vooral in een land als Brazilië. Het verschil tussen arm en rijk is er immens en corruptie is aan de orde van de dag. Terwijl de enige televisiezender van het land, die een monopolie op zendtijd heeft, het volk in slaap sust en afleidt van de enorme problemen in het land.”

Na ‘Against’ (1998), ‘Nation’ (2001) en ‘Roorback' (2003) is ‘Dante XXI’ alweer het vierde Sepultura-album waarop jij te horen bent. Hoe groot was voor jou persoonlijk het verschil tussen de opnames van ‘Against’ en die van ‘Dante XXI’?

“Dat verschil was enorm. Toen ik instapte was zo’n beetje al het materiaal voor ‘Against’ al geschreven en heb ik dus niet deel kunnen nemen aan het schrijfproces. Bovendien moesten we toen nog erg aan elkaar wennen en was het voor zowel mij als voor hen vooral een kwestie van aftasten. Inmiddels hebben we samen een groot deel van de wereld rondgetourd en ben ik ook in Brazilië gaan wonen. Daardoor zijn we erg naar elkaar toegegroeid en heb ik mijn plek binnen de band gevonden.”


Op dit album komt Sepultura ook echt weer over als een eenheid en naar mijn mening klink je op dit album stukken zelfverzekerder dan voorheen.

“Ik voel me nu ook veel zelfverzekerder over mijn rol als frontman. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat we nu met een label (SPV/Steamhammer, red.) werken dat wél volledig achter ons staat.”

En dat was bij Roadrunner niet het geval?

“Man, they hated me! De mensen van Roadrunner mochten mij meteen al niet en dat hebben ze me vanaf mijn eerste dag in Sepultura ook altijd duidelijk laten merken. Volgens hen was ik de verkeerde keuze en niets kon ze van dat standpunt afbrengen. Zij wilden een tweede Max. Een kopie, zeg maar en dat ben ik inderdaad niet. Bovendien bestaat die niet.”

“Max speelde een enorm grote rol binnen Sepultura en een nieuwe zanger die hem krampachtig zou imiteren zou de band echt geen goed hebben gedaan. Roadrunner liet ons toen compleet links liggen en stak geen enkele moeite in de promotie van de albums ‘Against’ en 'Nation’. Ik heb werkelijk geen enkel respect meer voor die mensen, na hoe ze ons behandeld hebben. Toen na ‘Nation’ de optie werd geboden het contract te beëindigen, hebben we dat dus meteen gedaan.”

Zolang jij deel uitmaakt van de band wordt er al door menigeen gezinspeeld op een eventuele terugkeer van Max. Maakt jou dat niet onzeker over jouw toekomst binnen de band?

“Dergelijke geruchten circuleerden zelfs al voordat ik tot de band toetrad. Toch word ik daar niet echt onzeker van. Ik maak me geen zorgen over mijn positie binnen Sepultura. Dit is al het derde album dat we samen hebben opgenomen en we hebben er al een heel aantal tours opzitten. Ik woon nu zelfs in Brazilië. De vraag of Max ooit terug zal komen naar Sepultura is voor ons helemaal niet aan de orde. We hebben net een nieuwe plaat uit en zijn aan het touren.”


“Trouwens, al die bands die zich na jaren verzoenen met hun originele zanger willen altijd de indruk wekken dat ze het voor de fans doen, maar het gaat altijd om geld. Ook Sepultura zou veel geld kunnen verdienen met zo’n hereniging. Maar ik ken Igor, Andreas en Paolo als integere mensen die zoiets niet zouden doen. Mocht het er toch ooit van komen, dan is dat niet het einde van de wereld voor mij. Maar ik zie dat niet snel gebeuren. Max is destijds niet voor niets vertrokken. Daar ging wel het een en ander aan vooraf.”

Ik vermoed dat in elk interview, deze niet uitgezonderd, vragen worden gesteld over je veelbesproken voorganger. Word je daar zo langzamerhand niet gek van?

“Het is niet altijd even leuk, maar het is nou eenmaal onvermijdelijk. Ik wist van tevoren dat ik dat kon verwachten. Zoals ik al zei, Max speelde een enorm grote rol binnen de band en ik begrijp dus heel goed waarom zulke vragen gesteld worden. Al heb ik wel de indruk dat het tij langzaam keert en de aandacht steeds meer verschuift naar de muziek zelf. In veel recensies van ‘Dante XXI’ gaat het eindelijk weer over de muziek van Sepultura, in plaats van al het gedoe eromheen. Daar ben ik erg blij mee, want dat is natuurlijk waar het om gaat.”

“Het is lang niet altijd makkelijk geweest de afgelopen jaren. We hebben veel tegenslagen moeten incasseren en hebben keihard moeten knokken om te komen waar we nu zijn. Maar na al die jaren zijn er nog steeds een hoop mensen die graag naar onze optredens komen en tegelijkertijd weten we nog steeds een hoop jongere metalfans aan te spreken, iets dat steeds moeilijker wordt naar mate je ouder wordt. De zaken staan er goed voor. Ik ga me voorlopig dus helemaal geen doemscenario’s in mijn hoofd halen.”

Gerco Zwiers

Website Sepultura

Recensie 'Dante XXI'




Recensie 'Live In São Paulo'




Recensie 'Live In São Paulo' DVD




Recensie 'Nation'