Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Raunchy
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 23 maart 2006, 02:40
Mocht er zoiets bestaan als een jaarlijkse wisselbokaal voor de meest catchy metalband, dan was dat eremetaal dit jaar absoluut naar Raunchy gegaan. ‘Death Pop Romance’, de eerder dit jaar verschenen derde langspeler van deze Denen, is namelijk niet alleen een zorgvuldig gedoseerde mix van agressie en melodie, maar is bovenal enorm pakkend. Raunchy verstaat de kunst van het songschrijven en grossiert in zanglijnen en melodieën die zich als weerhaken verankeren in je harde schijf.



Het had echter niet veel gescheeld of ‘Death Pop Romance’ was er helemaal niet geweest. Zogeheten labelperikelen zorgen namelijk zo’n driekwart jaar geleden voor een even onvoorziene als onfortuinlijke kink in de kabel. Zanger Kasper Thomsen:

“Nuclear Blast heeft ons gewoon gedumpt. Zomaar, out of the blue. Een paar maanden daarvoor hadden we in Berlijn de directie van het label persoonlijk ontmoet. Diezelfde mensen die ons toen overlaadden met complimentjes en ons ervan verzekerden dat ze het volste vertrouwen in ons hadden, stuurden twee maanden later een e-mail met de mededeling dat ze de samenwerking wensten te beëindigen. En dat terwijl het schrijfproces voor ‘Death Pop Romance’ al in volle gang was.”

Het nieuws hakt er flink in en knaagt aan het zelfvertrouwen van de bandleden, die het schrijfproces abrupt stil leggen. Vastberadenheid maakt plaats voor twijfel en even wordt zelfs een definitieve split overwogen.

“Het was een gigantische kuttijd”, memoreert Markus. “We waren lamgeslagen en begonnen overal enorm aan te twijfelen. Was Raunchy ons wel al die moeite en strijd waard? Moeten we hier wel mee doorgaan? Aan de andere kant hadden we al flink wat nieuwe songs geschreven waar we heel erg tevreden mee waren. Simpelweg té goed om zomaar weg te gooien.”

“Dat moment dat we ons realiseerden dat we iets goeds in handen hadden, heeft voor ons uiteindelijk de doorslag gegeven om de draad weer op te pakken. We spraken met elkaar af om er keihard tegenaan te gaan en het negatieve om te zetten in iets positiefs. Dat werkte. Al snel begonnen we met schrijven van nieuwe nummers. We liepen over van ideeën en begonnen weer in onszelf te geloven.”

Op eigen kosten wordt de bekende Jacob Hansen Studio geboekt om voor de derde keer – Raunchy’s eerste twee albums zijn hier ook opgenomen – met sterproducer Jacob Hansen te werken aan de totstandkoming van een album.

“Vanaf het begin stond het voor ons al vast dat we dit album met Jacob zouden opnemen. Hij is nou eenmaal geknipt voor die job. Hij snapt Raunchy en weet precies wat hij met onze muziek aan moet. Hij zat ons voortdurend op de huid en nam niet snel ergens genoegen mee. Al onze ideeën konden volgens hem beter. Het was een enorm intensieve periode en we maakten dagen van twintig uur. Krankzinnig was het.”


“Maar zijn aanpak heeft uitstekend gewerkt. Hij heeft echt het beste in ons naar boven weten te halen. Jacob wist dat dit een cruciale plaat voor ons zou zijn en dat er vrij veel van af zou hangen. Hiermee moesten we iedereen laten zien dat we er nog steeds zijn en moesten we labels zien te vinden. Daarom heeft hij ons extra hard gepusht om het best mogelijke resultaat te krijgen.”

Waar voor je geld dus?

“Ja, dat zeker. Natuurlijk was het een gok om ons eigen geld op het spel te zetten, maar soms moet je risico’s durven nemen. Al zagen we het zelf niet echt als een groot risico. We hebben er altijd het volle vertrouwen in gehad dat we een label zouden vinden. En trouwens, het gaat ons uiteindelijk niet om het geld. Muziek maken, optreden, albums opnemen, daar gaat het ons om.”

Wat dat laatste betreft, ‘Death Pop Romance’ is een sterke plaat: melodieus, maar bovenal heel erg catchy.

“Sommigen vertelden ons dat ze ‘Death Pop Romance’ commerciëler vonden klinken dan onze eerdere albums, meer MTV-achtig. Maar dat is nooit onze opzet geweest. Wat wij wilden was een geslaagde combinatie van agressie en melodie. We hebben ons geconcentreerd op sterke, herkenbare melodieën. Dat is toch een beetje ons handelsmerk geworden. Als je een nummer van ons hoort, moet je meteen kunnen herkennen dat het een Raunchy-nummer is. Dat het album zo catchy en pakkend klinkt is echter ook mede te danken aan Jacobs productie.”

Hij heeft inderdaad vakwerk afgeleverd. Al is het hier en daar wel iets te veel van het goede: ‘Death Pop Romance’ neigt lichtelijk naar overproductie, waardoor jouw overigens ijzersterke zanglijnen soms net iets té perfect klinken.

“Daar moet ik je gelijk in geven. Kijk, Jacob is een ontzettende perfectionist die net zo lang blijft schaven en sleutelen tot hij volledig tevreden is. Daar kies je voor als je met hem werkt. Aan die werkwijze kleven zowel voor- als nadelen. Zijn soms te grote drang naar perfectie is zo’n nadeel. Toen ik de eindmix voor het eerst hoorde, begon ik me af te vragen of ik dat live wel neer kan zetten. De mensen die naar onze optredens komen moeten wel dezelfde band horen als die op cd.”

En is dat ook het geval?

“Te perfecte vocalen kun je natuurlijk nooit exact reproduceren en als je als een bezetene tekeergaat op het podium is het sowieso onmogelijk om volledig toonvast te zingen. Maar dat compenseer je met een enorme lading energie. Maar we klinken live echt niet kut, hoor. Je moet niet denken dat we live een kloteband zijn. We hebben net een korte tour met Soulfly afgerond en de reacties op onze shows waren eigenlijk overwegend positief.”


Met ‘Death Pop Romance’ weet Raunchy de interesse van meerdere labels te wekken. Er volgen gesprekken met een aantal gegadigden, waarna het Duitse Lifeforce Records de hoofdprijs binnenhaalt.

“Lifeforce is weliswaar niet het grootste label, maar is nog volop in de groei en staat met twee benen middenin de hedendaagse scene. Dit label werkt met toegewijde, ijverige mensen die precies weten wat er leeft onder hun publiek, onder meer omdat ze zelf deel uitmaken van dat publiek. Zij weten wel hoe je een band als Raunchy aan de man moet brengen.”

En Nuclear Blast niet, begrijp ik?

“Nuclear Blast interesseert zich totaal niet voor z’n bands. Ze tekenen er gewoon zo veel mogelijk, in de hoop dat er een paar kippen met gouden eieren tussen zitten. Op zich werden onze releases wel gepromoot, maar op toursupport hoefden we niet te rekenen. Waarom niet? Daar waren we volgens hen nog niet aan toe. Ze verwachten enorme verkoopaantallen, maar steken vervolgens geen poot naar je uit. Bij Lifeforce wordt er wél naar je geluisterd. Zo hadden we bijvoorbeeld te kennen gegeven graag een aantal festivaloptredens te doen en inmiddels zijn we bevestigd voor het hoofdpodium van With Full Force (een driedaags openluchtfestival nabij het Duitse Leipzig, red.). Kijk, zo kan het dus ook.”

Gerco Zwiers

Website Raunchy

Recensie 'Death Pop Romance'


MP3 'Remembrance'