Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Forcefeed
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 26 februari 2006, 03:16
Vanuit thuisbasis Tilburg bestookt het vijfkoppige Forcefeed de rest van het land nu een kleine drie jaar met hun moderne kijk op metal. In 2003 debuteert de band met de EP ‘Choke On A Mouthful’. Dit levert ze niet alleen diverse optredens op, maar bovendien een deal met het nieuwe Avalanche Music, dat in 2004 Forcefeeds eerste langspeler ‘When Grey Becomes’ uitbrengt. Evenals de debuut-EP blijft ook deze release niet zonder gevolgen.



In maart van vorig jaar wordt onder de vlag van de Eastpak Horrorscope Tour een serie optredens gedaan en ook als voorprogramma van de Nedercoreband Van Katoen worden de Nederlandse podia intensief afgestruind. Inmiddels is de tweede langspeler ‘Stainless’ een feit, eentje waarop de vijf van Forcefeed opnieuw laten horen hoe moderne metal volgens hen zou moeten klinken. Drummer Bart Beekman: “Ik vind ‘Stainless’ nog steeds een kick ass album.”

‘Stainless’ is geproduceerd door Willy Berrevoets en de Duitse Mario Dahmen. Hoe kijken jullie terug op de opnames van het album?

“De opnames vonden plaats in de Avalanche studio te Oost-Souburg en een deel van het mixen is gedaan in the Worldsend Studio in Schleiden, Duitsland. We kunnen absoluut tevreden terugkijken op de opnames. De samenwerking met Willy en Mario liep geweldig en door de studio-ervaring die we op hebben gedaan met opnemen van ons debuutalbum ‘When Grey Becomes’ hebben we ons dit keer veel beter kunnen voorbereiden. We wisten nu veel beter wat ons te wachten stond. Bijvoorbeeld de stress die komt kijken bij het moeten presteren op het juiste moment.”

Heeft jullie label Avalanche deze producer en studio toegewezen, of was dit jullie persoonlijke voorkeur?

“Dat we met Willy zouden samenwerken stond in principe al vast, aangezien hij mede-eigenaar is van zowel het label Avalanche als de studio. Dat ook Mario mee zou gaan werken is eigenlijk vrij onverwachts gebeurd. Niet al te lang voordat we de studio in gingen ontvingen we een mail van Mario, waarin hij zijn interesse toonde om mee te werken aan ons nieuwe album. En na een aantal producties van zijn hand te hebben gehoord, hebben we in overleg met Avalanche besloten de samenwerking aan te gaan.”


Hoe kijk je nu, een paar maanden na de release, tegen het album aan?

“Ik vind ‘Stainless’ nog steeds een kick ass album. Verder denk ik dat als je na een periode iets objectiever naar je eigen werk gaat luisteren, je altijd wel punten van kritiek zult hebben. En er zullen altijd individuen zijn die wat hebben aan te merken op de productie. Maar daar leer je alleen maar van. Ook na een tijdje bezorgt de muziek je nog kippenvel. Dat aspect willen we met nieuw materiaal nog meer gaan uitbuiten. Je blijft leren, zeg maar."

Heeft ‘Stainless’ het effect gehad dat jullie voor ogen hadden? En wat was dat beoogde effect?

“Absoluut! Gezien de recensies wordt het album zeer goed ontvangen en al die recensies zorgen weer voor de nodige media-aandacht. Je hoopt natuurlijk dat de band door al die positieve kritieken meteen flink gelanceerd wordt, maar volgens mij moet je in Nederland vooral over een lange adem beschikken. Ons doel was om na ons debuutalbum, dat destijds trouwens ook goed ontvangen is, een album te maken waarmee we weer wat sprongen vooruit konden maken en ik heb het gevoel dat dát zeker gaat lukken.”

Jullie debuteerden in 2003 met de EP ‘Choke On A Mouthful’ en vijf maanden later konden jullie al een handtekening zetten onder een platencontract. Dat is weer eens wat anders dan bands die jarenlang tevergeefs een platendeal proberen te scoren. Hoe is dat destijds allemaal (zo snel) in z’n werk gegaan?

“Wij namen die EP op in de Avalanche studio. De eigenaren van die studio stonden op dat moment op het punt een label op te gaan starten. Gezien het feit dat de samenwerking vlekkeloos verliep en zij al snel veel vertrouwen in ons kregen, was voor hen blijkbaar de keus om ons als eerste band te contracteren vrij snel gemaakt.”

Hoe groot is hun reikwijdte en in hoeverre zijn zij in staat jullie echt vooruit te duwen, ook internationaal?

“De uitdaging voor zowel Avalanche als voor ons zit hem in het feit dat zowel wij als zij nog maar kort aan de weg timmeren. We moeten elkaar dus helpen met het opbouwen van een netwerk. Dit is natuurlijk wel een risico, maar tot nu toe werkt het prima. Op dit moment is bijna al hun aandacht op ons gericht en ik denk niet dat je dat bij een major label voor elkaar zou kunnen krijgen.”


Kort geleden maakten jullie bekend dat Avalanche een distributiedeal heeft gesloten, waardoor ‘Stainless’ ook buiten Nederland in de winkel komt te liggen.

“Avalanche heeft een deal gesloten met Rock Inc. distribution and promotion. Wij verwachten hier zeker wel wat van. Temeer daar ze al hebben toegezegd om ons debuutalbum in de hele Benelux te gaan distribueren. Daarnaast zullen zij ook een stuk promotie gaan verzorgen en dat kan alleen maar positief uitpakken, lijkt me. Ik kan je dus zeggen dat wij erg blij zijn met deze deal. Het is moeilijk in te schatten wat het ons concreet zal opleveren, maar het feit dat Rock Inc. interesse in Forcefeed toont, zegt wel iets over de kwaliteit van ons nieuwe album.”

Hoe groot zijn de internationale ambities van Forcefeed eigenlijk?

“Wij hebben absoluut internationale ambities, we willen het liefst zo ver mogelijk buiten de Nederlandse grenzen optreden als mogelijk is. In Nederland is het toch erg moeilijk om aan je optredens te komen en als wij de kans krijgen om Europa verder in te trekken zullen we dat zeker met volle overgave doen.”

En als we het wat dichter bij huis zoeken: hoe staat het er hier in Nederland voor met jullie naamsbekendheid?

“Ik denk dat we wat dat betreft niet mogen klagen. Ik denk heus niet dat alle metalliefhebbers in Nederland al eens van ons gehoord hebben, maar ik denk dat het aantal regio’s waar onze naam inmiddels bekend is, steeds groter wordt. Het is gewoon een kwestie van veel spelen en met je optredens mensen zien te overtuigen. En het blijft ook zeker een kwestie van geduld.”


Door velen wordt het nu metalgenre smalend afgedaan als passé. Zie je Forcefeed als een nu metalband?

“Ik zie Forcefeed niet als een nu metalband, althans wij hangen onszelf niet op aan de richtlijnen binnen dit genre. Wij maken nummers waar we ons goed bij voelen en ik denk dat daar veel meer invloeden bij komen kijken dan alleen nu metal. Volgens mij was het de Aardschok die onze muziek ooit omschreef als ‘bulldozermetal’. Die blijf ik nog steeds erg leuk en toepasselijk vinden.”

Jullie website is niet erg up-to-date, want er wordt nog met geen woord gerept over ‘Stainless’, die toch al geruime tijd uit is. Heeft de website niet zo’n hoge prioriteit bij jullie?

“De website heeft absoluut hoge prioriteit, alleen zitten wij op dit moment precies ‘in between websites’. Op zeer korte termijn zal er een nieuwe website gelanceerd worden die echt supervet en volledig up-to-date zal zijn én blijven. Nee, een website is echt superbelangrijk voor het contact met de buitenwereld. Het is je visitekaartje.”

Gerco Zwiers

Website Forcefeed

Recensie 'Stainless'