Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sathanas
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 27 januari 2006, 16:23
"Pas nu we werken met Pulverised Records lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan", aldus zanger en gitarist Paul Tucker, die na jaren van ploeteren met ‘zijn’ Sathanas eindelijk schot in de zaak ziet komen. Niet dat het old school black/deathcollectief met terugwerkende kracht een plekje in de hedendaagse eredivisie der metal verwacht te gaan veroveren, maar na jaren van zwemmen tegen de stroom in en zóveel pech met labels dat het bijna een chronische aandoening leek, heeft Sathanas eindelijk de wind in de rug.



Sathanas heeft onderdak gevonden bij het Singaporeaanse metallabel Pulverised Records en bewees vorig jaar oktober met de nieuwe full length 'Entering The Diabolic Trinity’ dat de band nog lang niet afgeschreven hoeft te worden. Alvorens de nieuwe plaat tot gespreksonderwerp te bombarderen, geeft mijnheer Tucker ons een lesje metalgeschiedenis.

“Bands als Exodus, Celtic Frost, Possessed en Venom waren in 1988 de aanleiding om Sathanas op te richten. Aanvankelijk richtten we ons op een mix van old school black en death metal, maar door de jaren heen is het bandgeluid enigszins veranderd. Vooral de intrede van death metal heeft zijn uitwerking niet gemist. Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst bands als Rigor Mortis, de vorige band van een aantal Immolation-leden, en Morbid Angel hoorde en compleet omvergeblazen werd. Toch zijn we nooit ver afgedreven van ons oorspronkelijke geluid. Gelukkig maar, want er is weer steeds meer belangstelling voor het soort old school black/death dat wij spelen.”

Al snel pakken donkere wolken zich samen boven de band. Een aantal leden stapt op met als gevolg dat Sathanas afstevent op een voortijdig einde. Niet veel later ziet Bathym het levenslicht.

“Bathym heb ik opgericht in 1990, een jaar nadat Sathanas op de klippen was gelopen. In Bathym zong ik en speelde ik gitaar. Verder bestond de band uit drummer Bill Smiley, Jeff Smith op gitaar en Eric Watson op bas. Naar mijn mening was Bathym een degelijke death/thrash metalband die bovendien goed aangeschreven stond.”

Toch is ook deze formatie geen lang leven beschoren, want krap twee jaar na oprichting is het alweer einde oefening voor Bathym. Paul Tucker laat zich niet uit het veld slaan en grijpt het einde van Bathym aan om Sathanas nieuw leven in te blazen. Een succesvolle reanimatiepoging volgt en in 1993 maakt Sathanas een doorstart.


“Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat Sathanas zo lang mee zou gaan. Ik had dat gevoel veel meer bij Bathym. Daarvan waren mijn verwachtingen vrij hooggespannen. Al ebde dat enthousiasme snel weg toen na enige tijd het ene na het andere bandlid vertrok. Toen ik in 1993 de draad weer wilde oppakken met Sathanas twijfelde ik er sterk aan of het me überhaupt zou lukken om de band weer op de rails te krijgen. Dus dat Sathanas anno 2006 nog steeds actief zou zijn, was toen wel het laatste waar ik aan dacht.”

Eind oktober is Sathanas’ vijfde langspeler verschenen. Dit album, getiteld ‘Entering The Diabolic Trinity’, is opgenomen in de Innertube Studio, samen met engineer Nick Kucel.

“In die studio hebben we onze MCD ‘Flesh For The Devil’ opgenomen. Deze MCD is echter nog steeds niet verschenen, aangezien Agonia Records, waar we hiervoor onder contract stonden, de release in totaal al meer dan een jaar heeft uitgesteld. Momenteel is het zelfs de vraag of die MCD ooit nog uit gaat komen. Maar hoe dan ook, we waren dus al enigszins bekend met de studio.”

“Door de jaren heen hebben we behoorlijk wat studio-ervaring opgedaan en we bemoeien ons volop met de productie. Met Nick is het erg prettig samenwerken. Hij is erg laid-back en weet precies wat wij willen. Bovendien is hij enorm flexibel en doet eigenlijk nooit moeilijk. En dat werkt wel zo prettig. Wat mij betreft was deze samenwerking dan ook zonder meer voor herhaling vatbaar.”

Zijn jullie trouwens de satansvereerders die de bandnaam doet vermoeden?

“Als een ‘leek’ ons zou zien optreden zal diegene waarschijnlijk inderdaad denken dat wij een stel duivelsaanbidders zijn, maar daar zit ik niet mee. Dat heb je nou eenmaal als je dit soort metal speelt. En eigenlijk vind ik het wel vermakelijk ook. Niet dat het voor ons een gimmick is. Ik beschouw mezelf namelijk absoluut als satanist en ben daar nu nog even stellig in als in de begindagen.”


De vraag of hun uitgesproken satanisme in het conservatieve Amerika wel eens voor problemen heeft gezorgd, beantwoordt Paul bevestigend.

“Vroeger wel. Begin jaren negentig wilde het nog wel eens voorkomen dat er optredens van ons werden gecanceld, enkel omdat we zogenaamde ‘evil music’ zouden spelen. Vandaag de dag komen dat soort dingen gelukkig bijna niet meer voor. Toch checken we het altijd nog even voor de zekerheid. Je hebt hier in de VS namelijk nog steeds van die vooroorlogse zaaleigenaren die geen ‘evil music’ dulden.”

Het feit dat de band door de jaren heen met ongeveer tien verschillende labels heeft samengewerkt, wekt de indruk dat de nodige pech op dit vlak jullie niet bespaard is gebleven. Klopt dat?

“Hoeveel het er zijn zou ik niet weten, ik heb ze niet geteld. Maar dat is het directe gevolg van het feit dat we, vooral in het begin, vaak werkten met kleine eenmanslabels. Zulke labels beloofden ons dan ons album uit te brengen, waarop wij vaak hebben toegehapt. Helaas bleef het in veel gevallen bij mooie woorden en kwam het er in de meeste gevallen op neer dat zo’n label de gemaakte beloftes vanwege geldgebrek niet kon nakomen, met als gevolg dat we weer op zoek konden naar een ander label om het album in kwestie uitgebracht te krijgen. Kortom, een hoop gezeik waar maar geen eind aan leek te komen. Pas nu we werken met Pulverised Records lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan.”

Pulverised Records is gevestigd in Singapore. Zou die grote afstand dit keer geen roet in het eten kunnen gooien?

“Samenwerken met overzeese labels kan inderdaad riskant zijn. Als zo’n label er een potje van maakt sta je als band meestal machteloos. In het geval van Pulverised maakt de afstand echter geen enkel verschil. Roy (hoofd van het Singaporeaanse label, red.) houdt zich aan zijn woord en is tot nu toe alle gemaakte beloftes nagekomen. Hij doet alles voor ons wat eerdere labels niet hebben gedaan. Hij promoot ons wereldwijd en hij heeft een hoop handige connecties. Ik heb dus het volste vertrouwen in deze samenwerking.”

Gerco Zwiers

Website Sathanas

Recensie 'Entering The Diabolic Trinity'


Muziek van 'Entering The Diabolic Trinity’ op: Myspace.com/sathanasband