Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Monolith Deathcult (1)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 7 januari 2003, 13:39
Nederland is weer een brute death metalband rijker. The Monolith Deathcult, bestaande uit Michiel Dekkers op gitaar en zang, Robin Kok op bas en zang, Martijn Moes op gitaar en Sjoerd Visch op drums, liet onlangs een bijzonder bruut levensteken los op de death metalmeute. De vier tracks tellende promo ‘Obliteration of the Despised’ staat vol kwalitatief hoogstaande death metal, die vooral liefhebbers van moderne death metal aan zal spreken.


Een enthousiaste Michiel Dekkers licht graag het een en ander toe. Om te beginnen hoe deze band en de onlangs verschenen promo tot stand zijn gekomen.

“Ik heb altijd in Eternal Conspiracy gespeeld. Een black metalband in de stijl van Cradle of Filth, waar op een gegeven moment twee essentiële leden uit stapten. Namelijk de zangeres en de toetsenist. We zijn toen een tijdje als viermansformatie doorgegaan en de muziek dwaalde steeds meer af van black naar death metal."

"We vonden het een beetje lijkenpikkerij om dan death metal te gaan spelen onder de naam Eternal Conspiracy, alleen om op de opgebouwde naam te teren. Die band stond namelijk bekend als een theatrale black metalband. Daarnaast kon onze tweede gitarist het tempo niet meer zo goed bijbenen en weigerde hij om thuis te oefenen. Zodoende kwam het bestaan van Eternal Conspiracy op losse schroeven te staan.

Niet veel later kwam ik in Zwolle Sjoerd Visch (drummer ex-Altar, To Elysium) tegen die me vroeg of ik interesse had om een brute band te beginnen. We hebben toen Martijn, de bassist van Eternal Conspiracy, gerekruteerd als gitarist. Via mijn vriendin heb ik een aantal contacten in de Zutphense metalscene en zo zijn we aan Robin Kok (Slayne, Exposing Innards) gekomen voor de functie van bassist en zanger. Hij heeft een hele lage Cannibal Corpse-achtige grunt. Zo was de band compleet."

"Tijdens het oefenen kwam een aantal nummers vrij snel tot stand, maar we konden ze maar niet onthouden. Dus hebben we allemaal honderd euro gelapt om een demo op te nemen, zodat we de nummers thuis konden luisteren en uit ons hoofd konden leren. We kregen echter zulke goede reacties op die ruwe opnames, dat we besloten om er nog maar een paar honderd euro’s tegenaan te gooien en een promo op te nemen.”

Nederland kent zo ontzettend veel prima death metalbands. Is Monolith volgens jullie een verrijking voor Nederlandse death metal?

“Nederland kent inderdaad ontzettend veel goede death metalbands, maar die werken vaak maar met één gitarist en hun muziek is vaak een aaneenschakeling van riffs en blastbeats.
Wij hebben bewust een beetje het Slayer aspect erin gegooid met solo’s op links en rechts en hier en daar een langzaam stuk."

"In zoverre vinden wij ons dus wel een verrijking, omdat we het toch net wat anders benaderen dan bands als Severe Torture, Centurian en Pyaemia. Zij hebben heel spaarzaam of eigenlijk helemaal geen enkele solo. Daarom hebben wij onze nummers echt volgepropt met solo’s. Zodoende hebben we de Slayer agressie gecombineerd met bands als Cannibal Corpse, Nile en meer bands van de nieuwe lichting.”

Grappig is trouwens dat het afspeelbare deel van de cd zwart is. Wiens idee was dat?

“Ik schrijf zelf voor Lords of Metal en had een cd ter recensie gekregen van de band Imbolc. Deze cd had twee zwarte zijden. Onze bassist zit in de IT en die is erachter aan gegaan om te kijken of zoiets voor ons mogelijk was en of ze wel in alle installaties afspeelbaar waren. Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat goedkopere installaties zulke cd’tjes weigeren af te spelen. Hij heeft toen bij een computerwinkel een zooi van die cd’s gescoord."

"Het schijnt dat die dingen gebruikt worden voor de Playstation. Mensen die een Playstation hadden, wisten dan ook meteen dat de zwarte kant onder moest. Toch zeg ik het meestal maar even bij. Ik kreeg namelijk al reacties van mensen die dachten dat ik ze een lege cd had gestuurd.”

Moeten we deze band zien als een band of als een project? Aangezien jullie bijna allemaal ook in andere bands actief zijn.

“Het is echt een band! De andere bands waar een aantal van onze leden actief in zijn, zijn toch meer bijzaak. Oké, To Elysium is wel een serieuze band, maar die zitten totaal niet in ons vaarwater. Die doen gewoon hun eigen ding. Wat Sjoerd in To Elysium drumt is bijvoorbeeld niet te vergelijken met Monolith. Nee, het is echt een band. We hebben met zijn vieren besloten er keihard voor te gaan en het groots aan te pakken. Ik heb nog veel contacten met licht- en geluidsmensen uit de tijd dat ik in Eternal Conspiracy speelde, dus dat is in ieder geval dik voor elkaar."

"Bovendien hebben we tot nu toe alleen nog maar optredens aangeboden gekregen. We zijn daar zelf helemaal niet achteraan geweest. Zo hebben we afgelopen weekend, drie dagen met Inhume door het land getrokken. Het Poolse Dissenter viel uit en toen kregen we een telefoontje van Coldblood Industries met de vraag of we wilden invallen. Ons tweede, derde en vierde optreden waren dus al meteen optredens op een tour.”

Jullie maken gebruik van drie zangers?

“Nou, in eerste instantie zouden het er drie zijn, maar dat is teruggebracht naar twee. Dat staat nog steeds verkeerd op onze site. Martijn, onze andere gitarist speelde hiervoor altijd bas en heeft aangegeven dat hij er voorlopig nog niet bij wil zingen. Hij wil zich de komende tijd liever op zijn gitaarspel concentreren. Ik ben altijd zanger/gitarist geweest en Robin heeft het ook altijd gecombineerd. Live doen we het dus met zijn tweeën, maar dat doet niets af aan de bruutheid!”

Jullie gaan ook een heel album opnemen. Komt die eventueel in eigen beheer uit, of wachten jullie daarmee tot jullie een label hebben gevonden?

“We zijn toch wel van plan om dat album bij een label uit te brengen. We zijn al in onderhandeling met een aantal labels. Zoals? Nou daar wil ik nog niet teveel over speculeren, want daar krijg je alleen maar scheve gezichten van.”

Ondanks dit, laat Michiel wel doorschemeren dat er contacten zijn met het relatief nieuwe Nederlandse label Coldblood Industries. “Sjoerd zit met To Elysium bij dat label en ik met Deadhead. We kennen die mensen dus goed en daar hebben we eigenlijk onze pijlen op gericht. Terugkomend op het debuut, meldt hij: “We zijn druk bezig met het schrijven van nummers voor een heel album."

"Ik vind dat een death metalalbum geen uur moet duren, maar zeker wel een veertig minuten, drie kwartier. We moeten nog een nummer of twee en dan zijn we wel zover. We willen geen vullertjes op de cd, maar alleen nummers waar we allemaal voor de volle honderd procent achter staan. Hier en daar moet er dus nog het nodige geknipt, geplakt en geschaafd worden, maar ik denk dat ons debuut wel binnen een half jaar gerealiseerd is.”

Een aantal songtitels: 'Korankiller’, ‘Slayer Of Jihad’. Daar zul je wel gezeik mee krijgen, denk je niet?

“Het is natuurlijk zuiver provocatie. ‘Korankiller’ is trouwens van de baan. Het was oorspronkelijk een nummer van Eternal Conspiracy, dat behoorlijk was geëvolueerd van black naar death metal. We hebben het wel gespeeld met Monolith, maar de juiste intentie kwam niet over. Maar inderdaad, we het nummer ‘Slayer of Jihad’. Een nieuw nummer als ‘Desecration of the Black Stone’ heeft een zelfde strekking."

"Jarenlang waren bands als Deicide en Altar altijd zwaar antichristelijk. Dat werd op een bepaald moment gewoon oersaai en afgezaagd. Toen dachten wij: ‘Nou, laten wij dan maar eens lekker tegen de Islam aan gaan trappen.’ Puur omdat ik dat een zwaar intolerante, achterlijke godsdienst vind. Dit is dus een ideale gelegenheid om mijn gal te spuwen.”

Ik had iets gehoord over een Amerikaanse Monolith, die jullie verplichtte de bandnaam te veranderen?

“Dat is wel een grappig verhaal. De naam Monolith zag ik een keer op de hoes van een Cannibal Corpse DVD staan en dat vond ik wel een mooie bandnaam. Daarnaast heb ik ooit een keer ergens gelezen dat The Cult voorheen The Southern Deathcult heette. Toen was de naam The Monolith Deathcult snel gemaakt. Het bekte wel lekker." "Net als Rammstein wilde ik voor Monolith een strak logo. Toen we dat zo’n beetje voor elkaar hadden ben ik eens rond gaan kijken op het internet. Ik kwam er snel achter dat er al een heleboel Monoliths rondlopen. Niet dat het wat uitmaakte, want de een heette bijvoorbeeld Monolith Colony, een ander weer Monolith Rocks. Ik heb toen al die Monoliths een mailtje gestuurd met de boodschap dat wij een nieuwe Nederlandse band zijn, tevens met de naam Monolith. En dat we in geval van verwarring als The Monolith Deathcult door het leven zouden gaan. Ik kreeg daar erg leuke reacties op. Zo stelde iemand bij wijze van grap voor om een Monolith webring op te richten Op een gegeven moment kregen we echter een heel arrogant mailtje van de desbetreffende Monolith."

"Zij lieten weten al vanaf ’95 te bestaan en al vier albums onder die naam te hebben uitgebracht. Wij moesten een andere bandnaam nemen en alles waar het woord Monolith in voor kwam verwijderen, anders zouden ze een advocaat op ons dak sturen. We hoefden ons niet druk te maken, want ze hadden al grotere bands voor de rechter gesleept. Wij hebben ze daarop een mailtje gestuurd met de vraag of ze wel helemaal goed wijs zijn, plus een hele lijst met alle Monoliths die op internet te vinden zijn. Ze bleven vervolgens moeilijk doen en lieten belachelijke berichtjes achter in ons gastenboek."

"Op een avond ben naar hun site gegaan en heb alle mailadressen uit hun gastenboek in een nieuwsbrief gestopt, naar aanleiding van onze promo, die toen net uit was. Vervolgens hebben een hoop van die mensen onze mp3’s gedownload en ik kreeg ook al een aantal bestellingen uit Amerika."

"Dat kon die Monolith natuurlijk niet over zijn kant laten gaan, dus hebben ze een wereldwijde nieuwsbrief uit laten gaan, waarin ze ons ‘a little pest from Europe’ noemden die de claimden de echte Monolith te zijn. Ik wacht nog steeds op een brief van hun advocaat, maar ik heb nog niets ontvangen. Ik denk ook niet dat het er nog van komt.”

Tenslotte, hoe zie jij de toekomst voor The Monolith Deathcult?

“Goed! Ik heb nog geen slechte recensies gelezen van onze promo. De cijfers liggen allemaal tussen de acht en de negen. Er is genoeg belangstelling voor ons. Naast het schrijven van nieuwe nummers, zijn we ook aan het werken aan onze podiumpresentatie, zodat we een goede show neer kunnen zetten."

Als je powerchords ramt in een black metalband is het namelijk makkelijker headbangen dan wanneer je driehonderd noten per minuut speelt. We hebben natuurlijk een beest van een drummer en dat is sowieso een enorme steun in de rug. Hoef ik me tijdens een blastbeat van drie minuten in ieder geval geen zorgen te maken of de drummer het wel volhoudt. Op die manier kunnen we heel snel nummers schrijven. Het is al gebeurd dat we in een avond een nummer in elkaar rosten. Kortom, de toekomst ziet er wel zonnig uit voor The Monolith Deathcult.”

Gerco Zwiers

Website The Monolith Deathcult

Recensie 'Obliteration Of The Despised'