Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Naglfar
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 2 januari 2006, 06:25
Een krap half jaar nadat het Zweedse Naglfar met de ziedende full length 'Pariah' zijn Century Media-debuut heeft gemaakt, toert de band onder de vlag van X-Mass Metalfest door Europa. Begin december is deze tour traditiegetrouw neergestreken in de Tilburgse 013. Een paar uur nadat Naglfar zijn woeste black metal over het publiek in The Choice (grote zaal) heeft uitgespuugd, neem ik met gitarist Marcus Norman, beter bekend als Vargher, de stand van zaken door.



En, hoe ging het optreden naar jouw idee?

"De show ging prima. We speelden voor een behoorlijk volle zaal en volgens mij hebben we redelijk goed gespeeld. Sowieso vind ik dit een te gekke zaal en dat helpt ook.”

In maart volgend jaar spelen jullie hier weer, als voorprogramma van Dark Funeral. Is dit je eerste kennismaking met de 013?

“Dat zou ik eigenlijk niet weten. Volgens mij ben ik hier al wel eens eerder geweest, want het komt me hier heel bekend voor, vooral het backstagegedeelte.”

Dat klinkt alsof je tijdens tours in een constante roes leeft.

“Nee hoor, dat is ‘t niet. Volgens mij heb ik hier in '96 of ’97 met Bewitched (een van Marcus’ andere bands, red.) opgetreden. Dat is alweer een hele tijd geleden en zo ver gaat mijn geheugen niet terug, vrees ik. Ik word er natuurlijk ook niet jonger op, haha.”

Peter Tägtgren’s Hypocrisy (headliner van deze editie van X-Mass Metalfest) zei recent in een interview dat hij op deze tour niet meer dan vijf bands mee wilde hebben. Teveel bands op het programma zouden het publiek alleen maar vervelen. Ben je het daar mee eens?

“Ja, absoluut. Met zo’n volle bill krijgen de bands die het vroegst geprogrammeerd staan, vaak maar iets van twintig minuten speeltijd en dat schiet gewoon niet op. Met minder bands op het programma hebben alle bands de tijd om een fatsoenlijke set spelen. Maar inderdaad, ook vanwege de reden die Peter aangeeft. Ik vind het te gek om naar concerten en festivals te gaan. Dat is vaak een perfecte gelegenheid om nieuwe bands te leren kennen. Maar op één dag een stuk of vijf, zes nieuwe bandjes 'ontdekken' wordt een beetje teveel van het goede en dan is de lol er snel af.”

Een paar jaar geleden bestond het programma van X-Mass Metalfest enkel uit black en death metalbands, maar daar lijkt verandering in te komen. Zo zijn op deze editie ook de Bay Area thrashers van Exodus van de partij en is met het boeken van het Zwitserse Fear My Thoughts ook metalcore vertegenwoordigd. Een goede ontwikkeling, volgens de Zweedse gitarist.

“Die gevarieerde bill maakt deze tour juist zo interessant. Als je bezoekers van een festival als dit enkel bands voorschotelt die qua sound nauwelijks van elkaar verschillen, slaat de verveling snel toe. Daar komt nog bij dat een gevarieerder programma een meer divers publiek weet te trekken. Mensen die niet zo snel naar een black of death metaloptreden zouden gaan, maar wel warm lopen voor een naam als Fear My Thoughts, komen op deze manier toch in aanraking met het extremere werk.”

Wat vind je trouwens zelf van de muziek van Fear My Thoughts?


“Nou, ze klinken wel érg Zweeds. Het is niet echt mijn ding en ik zou er zelf niet snel muziek van aanschaffen. Maar het is een hardwerkende band, die bestaat uit een stel getalenteerde muzikanten. En daar gaat het toch om?”

Als jij ‘t zegt. Over naar jullie laatste album, 'Pariah'. Hoe kijk je, zes maanden na de release, tegen deze plaat aan?

“Nu we ongeveer een half jaar later zijn, vallen me minpuntjes op waar ik, toen de plaat net uit was, in m’n enthousiasme wellicht overheen luisterde. Maar ja, dat hou je toch. Mijn mening over 'Pariah' is onveranderd, ik vind het nog steeds de beste Naglfar-plaat. In de loop der jaren groei je als muzikanten en word je steeds bedrevener in het schrijven van nummers.”

“En met elk album dat je opneemt, doe je meer studio-ervaring op, dat je steeds beter in staat stelt het geluid te verwezenlijken dat je als band voor ogen had. Zo kom je met elk album dichterbij het punt van perfectie. Ik denk dat we dat punt nooit zullen bereiken, maar dat is juist goed. Dat houdt ons scherp en gemotiveerd. Hoewel we nu zeker tevreden zijn over Naglfar, proberen we onze muziek altijd naar een hoger plan te tillen.”

In plaats van een externe producer aan te trekken, werd jou de productie van 'Pariah' toevertrouwd.

“We hadden dit keer geen externe producer nodig om ons beoogde geluid te verwezenlijken. Voorheen was ik al als engineer betrokken bij de productie van onze albums. Bovendien nemen we al jaren op in dezelfde studio in onze woonplaats (Umeå, Zweden, red.). Niet alleen met Naglfar, maar ook met andere projecten, waaronder Ancient Wisdom en Bewitched (beide projecten van Marcus, red.). Ik ken die studio zo langzamerhand dus als m’n broekzak.

Ben je van plan om je in de toekomst meer toe te leggen op het produceren?

“Niet echt. In mijn persoonlijke studio heb ik een aantal demo’s van lokale bands geproduceerd en ik ga absoluut het volgende Naglfar-album produceren, maar op dit moment heb ik verder geen directe plannen in die richting. Momenteel zijn we daar het nieuwe album van Bewitched, mijn andere band, aan het opnemen. Ook zal ik op dit album de vocalen verzorgen.”

Naglfar speelt rauwe black metal, zonder opsmuk als melodieuze keyboards of vrouwenzang. Toch zitten jullie onder dak bij Century Media, wat een vrij groot label is.

“Deze band is al meer dan tien jaar aan het ploeteren, dus we zijn blij dat zaken als distributie, promotie en opnamebudget eindelijk eens goed geregeld zijn. Ik weet niet precies hoeveel albums wij wegzetten, maar Century Media is tevreden. Dus ik ga er maar vanuit dat de verkoopcijfers goed zijn.”


Wat vind je van orthodoxe blekkies die beweren dat black metal spelen en albums uitbrengen via een groot label niet samen kunnen gaan?

“Dat is pure kortzichtigheid. Zulke mensen hebben geen idee waar ze het over hebben. Wij stoppen ons hart en ziel in onze muziek en sluiten voor niets of niemand compromissen. Ons belang is de band en als wij de kans krijgen een goede deal te scoren, doen we dat. Werken met een groot label heeft nou eenmaal een hoop voordelen. Eén daarvan is dat je in staat bent een veel groter publiek te bereiken en dat is toch wat je als muzikant wil? Dat gelul dat uitgebreide promotie niet true zou zijn, is meestal gewoon jaloezie van aanmodderende bandjes.”

Bassist en (nieuwe) zanger Kristoffer Olivius en gitarist Andreas Nilsson hebben in interviews trouwens gezegd Naglfar helemaal niet als black metalband te zien. Mee eens?

“Dat vind ik lastig. Persoonlijk zie ik Naglfar wel als een black metalband, maar als iemand onze muziek omschrijft als death metal, kan ik daar ook inkomen. Deels ben ik het wel met Kristoffer en Andreas eens. Naglfar heeft namelijk geen satanische grondslag, iets dat toch vrij essentieel is voor black metal. Al zijn onze teksten doorgaans wel zo hatelijk als de pest. Met quasi-zwoele stem: “There is no love.”

Hoe staat het ervoor met je twee voornaamste nevenprojecten Ancient Wisdom en Bewitched?

“Met Bewitched hebben we niet al te lang geleden de opnames afgerond van een nieuw album, dat 'Spiritual Warfare' gaat heten. Behalve de vocalen, die we in de loop van januari gaan opnemen. En wat Ancient Wisdom betreft: we hebben een aantal nieuwe nummers geschreven en zijn op zoek naar een nieuw label om mee te werken. We zijn weg bij Avantgarde, want hun distributie is bagger. Ons laatste album 'Cometh Doom, Cometh Death' is namelijk enorm slecht verkrijgbaar. Nee, mijn eigen label oprichten is geen optie. Ik ben een poor motherfucker, haha.”

Jij hebt deze beide bands zelf in het leven geroepen. Ligt je hart daarom wellicht meer bij Ancient Wisdom of Bewitched, dan bij Naglfar?

“Nee, zeker niet. Alle drie bands zijn even belangrijk voor me. Ancient Wisdom en Bewitched zijn bij wijze van spreken mijn ene arm en Naglfar mijn andere. Alledrie bands zijn even onmisbaar voor me.”

Gerco Zwiers

Website Naglfar