Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Taste Of Insanity (2)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 27 november 2005, 23:02
Het viermansterke Taste Of Insanity is een van de vele talentvolle maar in veel gevallen toch ongesigneerde bands die Nederland rijk is. Eind 2002 debuteerde de band met het geslaagde 'Anima', vol opzwepende en groovende moderne metal. Het eerder dit jaar verschenen 'The Great Escape' is van hetzelfde laken een pak, maar dan net wat beter. Op deze verdienstelijke tweede full length laat Taste Of Insanity namelijk op alle fronten vooruitgang horen.



Aan zanger en gitarist Roeland Visser allereerst de vraag of de periode van bijna drie jaar tussen het debuut en de opvolger niet wat erg lang is.

“Misschien is drie jaar wel lang, maar dat was nou eenmaal de tijd die wij nodig hadden voor het schrijven en opnemen van het materiaal. En het enige dat telt is het eindproduct. Dat is altijd ons uitgangspunt geweest. We hebben ons wel voorgenomen om de volgende plaat sneller uit te brengen. We hadden geen deadline of planning voor ogen en hebben onszelf geen druk opgelegd. De opnames zijn dit keer niet in één periode achter elkaar opgenomen, maar telkens met tussenpozen, voornamelijk in de weekenden. Dat heeft al met al veel tijd in beslag genomen.”

Ben je niet bang dat de gewekte interesse na drie jaar verslapt of zelfs weggeëbd is?

“Het vorige album is weliswaar uitgebracht in 2002, maar pas in 2003 kregen de meeste mensen lucht van Taste Of Insanity. Als je het zo bekijkt zit er maximaal anderhalf jaar tussen. Ik ben van mening dat de lange pauze tussen de twee albums helemaal niet zo verkeerd is en misschien wel juist meer interesse wekt dan wanneer je om het jaar een cd uitbrengt.”

Wat is volgens jou de muzikale winst die jullie met deze plaat hebben geboekt, in vergelijking met 'Anima'?

“We zijn nu meer een eenheid. Wat de songs betreft: 'The Great Escape' bestaat uit nummers met een kop en een staart, een duidelijke structuur en opbouw. Op 'Anima' waren de meeste nummers een aaneenschakeling van riffs. Natuurlijk had dit ook z'n charme, maar voor sommige mensen was het moeilijk te volgen. 'Anima' had gewoon meerdere luisterbeurten nodig. Niet dat we dit keer bewust voor een duidelijkere structuur hebben gekozen, dat is min of meer spontaan ontstaan. Onze muzikale ontwikkeling is nog lang niet uitgeput. Het songmateriaal dat we nu hebben wil ik zo snel mogelijk opnemen!


Evenals 'Anima' is dit album in eigen beheer uitgebracht. Ik neem aan dat jullie in de tussenliggende periode en waarschijnlijk nog steeds zoekende zijn qua label? Kun je me vertellen hoe dat gaat en waar jullie zoal tegenaan gelopen zijn?

“Een platendeal scoren is op dit moment erg moeilijk. Het hangt af van diverse factoren. Alleen goede muziek maken is niet genoeg. We hebben veel contact met diverse labels, voornamelijk uit het buitenland en we zijn dus nog steeds druk bezig. Langzaam maar zeker wordt onze naam steeds meer genoemd en komen we steeds een stapje verder. Ik denk dat daar uiteindelijk wel iets uit voortvloeit. Nee, we hebben de hoop nog niet opgegeven. Tegenwoordig is het nu eenmaal erg moeilijk maar ik weet zeker dat het er in zit. Wij gaan gewoon door, met of zonder deal. Uiteindelijk is het de aanhouder die wint.”

Heb je het idee dat jullie achterban groeiende is en hoe kijk je aan tegen het klimaat in Nederland voor bands zoals Taste Of Insanity?

”Zeker, steeds meer mensen maken kennis met onze muziek, meer mensen spreken ons aan en we krijgen steeds meer reacties uit binnen- en buitenland. Ik vind de kwaliteit van de bands in Nederland erg goed, ook niet-metalbands. Er is een stijgende lijn. Er zijn veel goede bands met goede eigen beheer-producties en dat zal alleen maar groter worden. Toch denk ik dat je het in het buitenland moet zoeken, wil je verder komen. Daarvoor is Nederland te klein en te bekrompen. Als band uit eigen land wordt je minder gauw serieus genomen dan wanneer je een buitenlandse act bent.”


Zijn er wellicht tourplannen, ter promotie van 'The Great Escape'?

“We zijn op dit moment met een heleboel dingen bezig, onder andere met een toer. Er spelen op dit moment behoorlijk wat dingen, maar ik kan daar nog niet veel over zeggen. De puzzelstukjes moeten nog op hun plaats vallen.”

Zijn Cristiaan en jij, net als bij 'Anima', verantwoordelijk voor het wederom fraai ogende artwork?
”Deze keer hebben we Sieger Miedema van Bunny Hattrick (een ontwerpbureau, red.) gevraagd voor het ontwerp van het artwork. Hij is een goede vriend van de band en als grafisch ontwerper doet hij wel vaker dit soort klussen. Ik wilde het zelf niet doen, omdat we nu eens een andere stijl wilden. Ik heb deze keer alleen het logo ontworpen. De 'cityview' staat als een huis en is erg herkenbaar. Wat ik ook erg goed vind is het contrast tussen het hoesontwerp en die van het boekje. Dreiging, maar toch een sprankje hoop.”

Gerco Zwiers

Website Taste Of Insanity

Recensie 'The Great Escape'



Recensie 'Anima'