Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Severe Torture (3)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 9 november 2005, 00:30
Het fanatieke Severe Torture is een goed voorbeeld van Nederlandse death metal in de lift. Niet alleen is hun carrièreverloop voortvarend te noemen, ook muzikaal blijft de band groeien. Een proces dat met het rekruteren van Marvin Vriesde als tweede gitarist (in 2003) zelfs een vlucht heeft genomen. Met het gloednieuwe 'Fall Of The Despised' levert Severe Torture namelijk zijn meest complete en diverse album tot nu toe af. En dat de Torturers daar zelf precies zo over denken is een feit: "We staan volledig achter deze plaat."



Nou waren jullie hondsbrute vorige platen op z'n zachtst gezegd al niet mis, maar een tweede gitaar heeft jullie muziek een stuk voller en interessanter gemaakt. De komst van gitarist Marvin Vriesde heeft Severe Torture goed gedaan en heeft het totaalgeluid flink verbreed en verrijkt. Het commentaar is van gitarist Thijs van Laarhoven.

"Bedankt voor de complimenten! En inderdaad, wij delen je mening ten volste. We hebben nu meer mogelijkheden en kunnen meer werken met melodieën en dubbele gitaarpartijen. En we kunnen nu gebruik maken van solo's, waar Marvin gelukkig ook nog eens een kei is!"

De geboekte muzikale winst enkel toeschrijven aan deze 'gezinsuitbreiding' zou echter te ver gaan, vindt ook Thijs.

"Wij, de vier originele leden dus, zijn er op muzikaal gebied ook op vooruit gegaan en onze persoonlijke voorkeuren zijn in de loop der jaren verbreed. We waren het sowieso al een beetje beu om alleen maar brute rechttoe-rechtaan death metal te spelen. We wilden échte songs schrijven, met pakkende stukken en riffs die al na één keer luisteren in je hoofd blijven plakken. In feite hetzelfde als de grote death metal bands uit de jaren '90 ook voor elkaar wisten te krijgen."

Ik heb nog geen recensies van 'Fall Of The Despised' gelezen, maar ik vermoed dat de toon overwegend positief tot erg positief zal zijn. Zien jullie de recensies met vertrouwen tegemoet?

"Die zien we zeker met vertrouwen tegemoet. We staan namelijk volledig achter deze plaat. Het zal echter toch weer spannend zijn, want echt objectief zijn we zelf niet natuurlijk. De recensies die ik tot nu toe heb gelezen waren allemaal zeer positief, dus dat voorspelt veel goeds. Ik snap alleen niet hoe het kan dat enkele Duitse magazines dit album hetzelfde vinden klinken als de vorige twee. Dan heb je volgens mij niet goed geluisterd. Toch waren ook die recensies positief, dus klagen hoor je me niet.


"Natuurlijk wil je positieve recensies en natuurlijk kunnen we ons kwaad maken als we weer eens met Cannibal Corpse worden vergeleken. Ik ben ook van mening dat wanneer je als recensent een plaat kut vindt, je die sowieso geen cijfer zou moeten geven. Zo'n cijfer is namelijk veel te subjectief en heeft dan geen enkele toegevoegde waarde, omdat je bevooroordeeld luistert. Maar goed, we doen ons ding en hopen dat de recensies goed zijn. Met negatieve doch goed onderbouwde recensies kunnen we ook leven. Dit is hoe Severe Torture anno 2005 klinkt en daar is toch niet veel aan te veranderen."

Zijn er trouwens ook mensen die dit nieuwe werk maar niks vinden en enkel zweren bij 'Feasting On Blood' (2000) en 'Misanthropic Carnage' (2002)?

"Zulke dwarskoppen zijn er ongetwijfeld. Diegenen vinden het artwork van 'Fall Of The Despised' vast en zeker ook veel te gelikt. Maar ja, we kunnen natuurlijk ook niet iedereen tevreden stellen. Ik denk dat 'Fall Of The Despised' ook voor de fans van het allerbruutste veel te bieden heeft en dat ook zij de extra lagen in de muziek zullen kunnen waarderen. Al betrap ik mezelf er ook vaak op dat ik de oude platen van een band meestal beter vind dan de latere albums, ook al is zo’n band duidelijk gegroeid met de jaren en zijn hun latere albums muzikaal eigenlijk veel sterker."

Over de gehele linie telt het nieuwe werk een fractie minder high speed blastmomenten. Was dat een bewuste keuze? Zijn deze momenten bijvoorbeeld 'geofferd' in ruil voor meer dynamiek?

"Dat klopt, inderdaad. We hebben ditmaal een betere balans tussen snel en langzaam gezocht. Als je de hele plaat op volle snelheid tekeer gaat, valt die snelheid op een gegeven moment niet eens meer op. Naar mijn mening is dat wat op 'Misanthropic Carnage' af en toe het geval was. We speelden zó gejaagd en snel dat het niet eens meer snel leek. We wilden nu gewoon ook eens wat langzame en meer groovende stukken spelen. Dat bevalt ons gewoon gruwelijk goed en klinkt ook nog eens erg goed. Opgeofferd wil ik het niet noemen, dat besef is er gewoon geleidelijk aan ingeslopen."


Ondanks dat dit alweer jullie derde full length is, is het toch best een cruciale plaat. Temeer daar dit Severe Torture's Earache-debuut is.

"Het is zeker een cruciale plaat. We hebben bijna drie jaar geen nieuw materiaal uitgebracht en deze moet dus wel het wachten waard zijn geweest. We voelen echter geen extra druk vanwege onze deal met Earache, we zien dat puur als een stimulans. We kunnen nu namelijk eindelijk rekenen op een waardige promotie en distributie."

Hoe is het contact tussen ST en Earache ontstaan?

"Zo’n drie, vier jaar geleden nam labelchef Dan Tobin al contact met ons op, omdat hij erg te spreken was over onze muziek. We zaten toen nog onder contract bij Hammerheart, maar we zijn altijd contact blijven houden. Zo is hij tijdens een show in Bradford (Engeland) in 2002 nog naar ons komen kijken. Hij wist dat we op dat moment nog onder contract stonden bij HHR, maar direct nadat dat contract afliep, hing hij al aan de telefoon. Earache bood ons vervolgens vrij snel een contract aan. Wel hebben we over bepaalde punten nog een tijdje onderhandeld. Het feit dat ze zó enthousiast zijn en de band echt geweldig vinden, gaf voor ons uiteindelijk toch wel de doorslag."

Jullie zijn fanatiek als het op touren aankomt en hebben al meerdere keren door zowel Europa als de VS getourd. Zit er, ter ondersteuning van 'Fall Of The Despised', nog iets soortgelijks aan te komen?

"Yep, we zijn al druk bezig met regelen en waarschijnlijk gaan we eind februari op tour door Europa met een grote headliner. Omdat het nog niet helemaal rond is, kan ik nog geen namen noemen. Tevens zijn we al benaderd door een aantal festivals, waaronder het Maryland Deathfest waar we volgend jaar (29 mei 2006 in Baltimore, VS, red.) gaan optreden. Er begint dus eindelijk weer schot in de zaak te komen."

"Of we wat touren betreft beter af zijn met Earache moeten we nog afwachten. Op zich deed Hammerheart/Karmageddon Media nergens echt moeilijk over, maar de laatste jaren hadden ze ons op het gebied van touren niet bijster veel meer te bieden. Voor zover ik dat nu kan zeggen staat Earache overal voor open en realiseren ze zich goed dat regelmatig kunnen touren essentieel is voor Severe Torture. De tijd zal het leren."


Na de naar mijn mening slappe prent van 'Misanthropic Carnage' heeft dit album een supervette hoes. Hoofdverdachte is Killustrations van Bjoern Goosses. Zijn jullie te spreken over het eindresultaat?

"Absoluut! Zelf vinden we de hoes van 'Misanthropic…' ook het minst mooi. Dat ontwerp pakte gewoon niet helemaal uit zoals we het voor ogen hadden. Maar alles moest toen snel af om op tijd klaar te zijn voor de tour die na die plaat zou volgen. We hadden diezelfde gast (Joe Maloney, red.) voor dit album weer een hoes laten ontwerpen en die ziet er ook echt weer heel lomp uit. Maar na een paar weken begonnen we toch te twijfelen of zo'n bloederige hoes eigenlijk nog wel bij ons past."

"Muzikaal hebben we een flinke stap vooruit gedaan en het zou zonde zijn om dan met ons artwork te blijven hangen in het verleden. Via Aborted en Dew-Scented zijn we toen bij Bjoern Goosses van Killustrations terechtgekomen, die graag voor ons aan de slag wilde. We hebben hem de albumtitel en onze ideeën daarachter gegeven, evenals min of meer een richtlijn van wat we voor ogen hadden. Daarna hebben we hem de vrije hand gegeven en het ontwerp tijdens het proces hier en daar bijgestuurd."

Staat het afgebeelde nog op de een of andere manier in verband met de albumtitel en de strekking van de teksten, of is het gewoon een vette hoes voor een vette plaat en meer niet?

"Daar is zeker een verband tussen! Wij hebben een hekel aan het grootste gedeelte van de mensheid. De persoon op de hoes symboliseert die mensheid. Hij is de gevallene die wij verachten. Dus in feite wordt in het artwork de val van de mensheid zoals wij die kennen uitgebeeld. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat de meeste mensen een vrij zinloos bestaan leiden, maar voor hun eigen luxe wel de hele wereld naar de klote helpen. En die steeds groeiende mate van luxe zorgt er vervolgens weer voor dat het bestaan van het gros van de mensheid alleen maar zinlozer wordt."

Gerco Zwiers

Website Severe Torture

Recensie 'Fall Of The Despised'



Recensie 'Bloodletting'



Recensie 'Misanthropic Carnage'